نسخه شماره 4064 - 1395/03/29 -

دکتر کواکبيان در گفت‌وگوي ويژه خبري شبکه دو‌:
آمريکايي‌ها مشتاق رابطه‌اند، نه ما


تاکيد استاندار بر نقش صدا و سيما در فرهنگسازي مديريت مصرف

چاوشي:
فرهنگ كار و تلاش كشور نيازمند دگرگوني است

ناجي‌ فرماندار شهريار در جمع مسوولان دانشگاه آزاد:
آيت‌الله‌هاشمي‌رفسنجاني با تاسيس دانشگاه آزاد مشکل بزرگي از آموزش عالي را حل کرد


ايده انسان سياسي


 دکتر کواکبيان در گفت‌وگوي ويژه خبري شبکه دو‌:
 آمريکايي‌ها مشتاق رابطه‌اند، نه ما  

دو عضو کميسيون امنيت ملي در گفت‌وگوي ويژه خبري تاکيد کردند آمريکايي‌ها مشتاق رابطه با ايران هستند ولي خلل و فرجي در برجام وجود دارد که باعث زياده‌خواهي آنها مي‌شود.

مصطفي کواکبيان و علاءالدين بروجردي دو عضو کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي ‌درباره موضع‌گيري‌هاي اخير ترامپ و هيلاري کلينتون دو نامزد انتخاباتي رياست جمهوري که تهديد کرده بودند برجام را نقض مي‌کنند در گفت‌وگوي ويژه خبري پنج‌شنبه شب بحث کردند.

اين دو نماينده مجلس در تحليل سخنان مقام معظم رهبري در خصوص به آتش کشيدن برجام در صورت نقض از سوي آمريکا نظرات خود را بيان کردند‌.دقيقا امروز پنجمين ماه اجراي برجام بوده. ايران به وعده‌هاي خود در زمينه تعطيلي فردو، اقدامات اراک، محدوديت‌هاي غني‌سازي عمل کرد. طرف مقابل اقدام چنداني انجام نداد. آيا بايد ما همچنان مذاکره کنيم؟

بروجردي: مقام معظم رهبري در فرمايشات خود تکليف را تعيين فرمودند. ما برجام را نقض نمي‌کنيم. اگر آنها بخواهند به تعبير ترامپ، سند برجام را پاره کنند، ما آن را به آتش مي‌کشيم. اين نگاه در مجلس هم بر‌اساس رهنمودهاي مقام معظم رهبري و بدبيني نسبت به آمريکا وجود داشته. در مجلس قبلي قانوني تصويب شد که ضمن موظف کردن دولت به پيگيري مطالبات از طرف مقابل در صورت نقض عهد آنها، دولت بايد ظرف دو سال به غني سازي 190 هزار سو برسد و شوراي عالي امنيت ملي نيز موظف به اين کار است. ما با قدرت و استحکام از منافع ملي خود دفاع مي‌کنيم. محور شرارت‌ها در اجراي برجام آمريکايي‌ها هستند. مقام معظم رهبري تاکنون اسامي‌کشورهاي ديگر را نبردند چون آمريکايي‌ها عامل تخريب هستند. چون آنها رابطه با جمهوري اسلامي ‌ايران ندارد در تحولات فعلي، سهم مشخصي براي آمريکا تعريف نشده، دنبال زياده خواهي و به هم زدن بازي است. البته توانمندي‌هاي ما باعث مي‌شود آنها بازنده اين بازي باشند.نظر شما چيست؟ ابزار گرفتن حقوق ما چيست؟

کواکبيان: فرمايشات مقام معظم رهبري همواره راهگشاي ما بوده و در سخنراني اخير نيز ايشان نکات حساسي را مطرح کردند. به نظر مي‌رسد ما هيچوقت از قطع مذاکرات استقبال نکرديم و هرگز دنبال نقض عهدي که بستيم، نبوده ايم. ولي در مدت 5 ماه اخير بدعهدي‌هايي را از آمريکا ديديم که بخشي از آن بهانه‌جويي‌هايي درباره مسايل موشکي بوده که ربطي به برجام نداشت. يا دستبردي که به اموال ايرانيان داشتند که ربطي بر برجام نداشت ولي با روح حاکم بر توافق برجام منافات دارد. در سيستم سوئيفت و بانکي اينها کاري نمي‌کنند ولي دلهره و وحشت در بانکها به وجود مي‌آورند. نشان مي‌دهد آمريکايي‌ها پايبند به تعهد خود نيستند. ولي اگر ما آشکارا مشاهده نقض عهد کنيم شوراي عالي امنيت ملي با تاييد مقام معظم رهبري تصميمات لازم را مي‌گيرند. البته ما به تعهدات خود و پيش پرداختهايمان عمل کرديم. بايد منتظر عملکرد آنها بمانيم. من در مجلس گفتم شعارهاي تبليغاتي و سخنرانيهاي نامزدهاي انتخاباتي آنها، مصرف داخلي دارد. توصيه کردم حقوق بين‌المللي ياد بگيرند. تعهدات آمريکا مربوط به اشخاص نيست، تعهدات دولت آمريکاست و بايد پاي تعهدات خود بايستد. آقاي ظريف هم با کري مذاکره داشتند. آنها هرگز نمي‌گويند، مخالف برجام هستيم. بلکه مي‌گويند تاکيد داريم برجام اجرا شود. مجلس، هوشيار است و اوضاع بين‌المللي را رصد مي‌کند. اگر به اين نتيجه برسيم که مذاکرات فايده اي ندارد، مانند دولت قبل که مذاکرات هيچ فايده اي نداشت و مذاکره مي‌کرديم که کي مذاکره کنيم، بالاخره مذاکرات اين دولت به نتيجه اي رسيده و تعهدات بين‌المللي براي 7 کشور به وجود آورده و باور نمي‌کنم آنها آشکارا زير تعهد خود بزنند. بايد آماده باشيم بدعهدي‌ها ادامه يابد، تصميم مقتضي بگيريم.رهبر انقلاب گفتند برجام خلل و فرجي براي بهانه جويي دارد. چطور بايد راه فرار آنها را براي اجراي تعهداتشان بگيريم؟

بروجردي: در زمان تصويب برجام، پيشنهاد شد ما گام به گام پيش برويم. مثلا در مقابل نطنز، آنها تحريم بانکي را بردارند. منتهي در جمع‌بندي تصميم گرفته شد يکجا اين کار صورت گيرد. يکي از دلايل اصلي مذاکرات رفع تحريم‌ها بود. تحريم ظلم عليه ملت بود. به لحاظ موافقت در زمان خود، بالاترين مقامات طرف مقابل اين را صورت دادند منتهي در عمل، بازي درمي‌آورند و مثلا مي‌گويند سوئيفت باز است. منتهي به فشارهاي پنهان به سيستم بانکي جهان که ميلياردها تومان در زمان تحريم جريمه شده‌اند، ادامه مي‌دهند. يکي از خلل و فرج مورد اشاره رهبر معظم انقلاب در همين زمينه است. البته دکتر ظريف و همکارانشان در حال تلاش هستند تا اين‌ها را رفع کنند ولي اهرم فشاري در اختيار آمريکاست. اين که خطاب به دکتر صالحي دستور فرمودند بحث الياف کربني را اجازه ندهيد، يکي از همين مسايل است. ما ميلياردها دلار پول در اختيار کشورهاي ديگر داريم. هند قرار بود 2 ميليارد تومان از بدهي خود را بدهد. آمريکا مي‌گويد چون رابطه دلاري با ايران ممنوع است، بازي سياسي آشکاري را براي انتقال پول ايران ايجاد کرده. راه بستن اين روزنه‌ها، مذاکره جدي و تحت فشار قرار دادن آنهاست.شواهدي مبني بر بالا بردن توقعات آمريکا وجود دارد. درباره توليد الياف کربن محدوديت‌هايي قائل شدند. براي توزين اورانيوم غني شده بهانه‌جويي کرده‌اند. راه ما براي عدم افزايش توقعات آمريکايي‌ها چيست؟

کواکبيان: عواملي که باعث توافق شده بايد تداوم يابد. درباره برجام هم موافقان بزرگنمايي کردند و هم مخالفان بدجور انتقاد کردند. اين توقع سنجيده اي نيست يک شبه بعد از برجام همه چيز گل و بلبل شود. قرار نبوده با برجام همه مشکلات کشور يک شبه حل شود. واقعيت اين است تحريم‌هاي ثانويه و اوليه بايد به صورت کامل برداشته شود. رهبري فرمودند اگر جلويشان را باز بگذاريم همه چيز مانند ولايت فقيه را دربرمي‌گيرد. بحث توانمندي‌هاي نظامي‌ما نيز مهم است. بايد بدانيم در چه مسيري حرکت مي‌کنيم. علت‌ها اگر سرجايش باشد بايد هر جايي که آنها زياده خواهي مي‌کنند بايستيم و بايد بگوييم اصلا توافق نداشته‌ايم. ولي فکر مي‌کنم به اينجا نمي‌رسيم و ما با قدرت مي‌توانيم جلوي اين مسايل را بگيريم.اهداف سخنان اخير نامزدهاي رياست جمهوري آمريکا چيست؟

بروجردي: توافق به تصويب شوراي امنيت سازمان ملل رسيده و با حيثيت بين‌المللي آمريکا نيز گره خورده است. گرچه آمريکا به بسياري از موازين بين‌المللي پايبند نيست و در موارد متعددي به تعهداتش عمل نکرده، ولي در اين مورد دو اتفاق مي‌افتد. محور اساسي اين تبليغات مسايل انتخاباتي است. هميشه در دوران تبليغات از اين مسايل وجود داشته. فرض کنيم بخواهند به اين تصميمات عمل کنند. بازنده چه کسي است و برنده کيست؟ زماني نمي‌توانستيم در صورت برهم خوردن بازي، توانمندي‌هاي خود را ترميم کنيم. الان زماني است که توانايي ما در عرصه هسته اي صلح آميز شتابي را ايجاد مي‌کند که بسيار بيشتر از برجام، با زمان بندي بسيار کوتاهي به توانمندي بالاتري برسيم. در آن صورت صورتحساب اين تغيير پاي آمريکا نوشته مي‌شود.مهمترين پيام صحبت‌هاي مقام معظم رهبري براي داخل و خارج چه بود؟

کواکبيان: اين صحبت‌ها با سفر آقاي دکتر ظريف همزمان بود. پيام معظم رهبري به گوش کري به صورت رسانه اي و مذاکره رسيده. وزير خارجه ما يک عنصر کارکشته و ديپلمات ورزيده و متعهد و انقلابي است. هرگز در مذاکرات وادادگي از ايشان نديده‌ايم. جمله معروف هرگز يک ايراني را تهديد نکنيد را از ايشان شنيده‌ايم. ما از لحاظ ژئواستراتژيک، ژئوپليتيک، توانمندي‌هاي نظامي، سياسي و اقتصادي، وضعيت مشخصي داريم و اين پيام به خوبي به گوش آنها رسيده. ما نمي‌توانيم انتظار داشته باشيم آمريکايي‌ها با ذات انقلاب اسلامي‌کنار بيايند ولي با همين ظواهر ديپلماتيک بايد کنار بيايند. مطمئنم هر فشاري بر ملت ايران اثر معکوس دارد.چرا ذات انقلاب ما با خواسته‌هاي آمريکا قابل جمع نيست؟

کواکبيان: ما در حال ظهور به صورت قدرت جهاني هستيم. منافع آمريکايي با سقوط شاه به خطر افتاده و آنها معتقدند همين اسلام سياسي و ايدئولوژي انقلابي ظلم و استکبار را تحمل نمي‌کند. سر ستيزه را ما شروع نکرديم. آنها احساس مي‌کنند قدرت انقلاب اسلامي‌را بايد مهار کنند. با قاطعيت عرض مي‌کنم در دنياي امروز، که حرف اول را قدرت مي‌زند، بخشي قدرت مادي است و بخشي معنوي. ما در هر دو جهت توانمنديم. برخي از دوستان البته کم‌لطفي مي‌کنند. سربازان ديپلماسي ما بايد پشتيباني شوند. نبايد آنها را تضعيف کنيم. برخي از اول مخالف بودند. عده‌اي با اصل مذاکره مخالف بودند. عده‌اي نيز دلواپسي مطلوب دارند. اينکه مراقبت و رصد کنيم قابل شک نيست. ولي برخي کارها نشان مي‌دهد برخوردها سياسي و جناحي است. اندکي فاصله بگيريم. هر دولتي که باشد ولو با سليقه ما مخالف باشد، وقتي منافع ملي را حفظ مي‌کند ما وظيفه حمايت داريم. دشمني آنها هميشگي بوده ولي با قدرت ديپلماسي و پشتوانه ملت و رهبري در مقابل اين دشمني‌ها مي‌شود به خوبي بيرون آمد.ريشه دشمني آمريکا با ما چيست؟

بروجردي: ما نه در حال ظهور يک قدرت بالقوه در منطقه هستيم، بلکه يک قدرت بالفعل هستيم. تمام قدرت‌هاي منطقه به اين اعتقاد دارند.کواکبيان: منظور بنده قدرت بالقوه در سطح جهان بود.برجرودي: آمريکا، روسيه و بقيه به خوبي مي‌دانند در تحولات منطقه جمهوري اسلامي‌ ايران حرف اول را مي‌زند. آمريکايي‌ها در بحران عراق دست نياز به سوي ما دراز کردند. درخواست کتبي و رسمي‌ براي حل بحران عراق داشتند. دشمني آمريکا آشکار است. آنها 60 هزار مستشار در ايران داشتند. انقلاب اسلامي‌و روح بلند حضرت امام آن چنان اين معادله را تغيير داد که ديگر آمريکا از کشور بيرون انداخته شد. اين انقلاب بر حضور و نفوذ آمريکا در منطقه تاثير گذاشت. باورهاي منطقه را تغيير داد. همه حس کردند مي‌توان در مقابل آمريکا ايستاد. تمام صورتحساب اين تحولات را به نام جمهوري اسلامي‌مي‌نويسند. آمريکا غير از کودتاي نوژه مشکلات زيادي را طراحي کردند و شکست خوردند. چون دشمني دارند. هنوز آمريکايي‌ها دشمن انقلاب اسلامي ‌هستند. جاهايي هم که مذاکره مي‌کنند به خاطر عجز در مقابل جمهوري اسلامي ‌است. آنها ماهيت اين انقلاب را قبول ندارند و دشمني‌شان پايان‌ناپذير است. همه مسئولان عالي‌رتبه، مسئولان و مردم بايد اين تفکر واقع‌گرايانه را که با آمريکايي‌هاي امروز نمي‌توان رابطه عادي برقرار کرد، داشته باشند. اين چالش هميشه استمرار دارد مگر اينکه آمريکا مانند اتحاد جماهير شوروي دچار تغييرات شود که انشاءالله يک روزي اتفاق بيفتد.توانمندي‌هاي ما در منطقه چيست؟

کواکبيان: گاهي برخي نامه نگاري‌هاي مسئولان کاخ سفيد به مسئولان ما را تامل کنيم، احساس مي‌کنيم آنها به رابطه بيشتر نياز دارند. در عراق، افغانستان، سوريه و يمن به نقش‌آفريني قدرتمند ايران واقفند. آنها احساس مي‌کنند رابطه را بايد عادي کنند. در پي برگشت به ايران هستند ولي ملت اجازه نمي‌دهد هژموني قدرت طلبي آمريکايي‌ها در اينجا ظهور و بروز يابد. ما بايد قدرت خود را بر اساس اصول عزت، حکمت و مصلحت باور کنيم. در عين حال آمريکايي‌ها را متوجه کنيم داشتن رابطه خوب و عقلاني با ايران به نفع آنهاست. هر چه خصومت ورزي کنند به ضررشان است. همين بي بي سي خباثتي کرد و يک مسئله پوشالي را به حضرت امام نسبت داد، جو را طوري جلوه دادند که انگار کسي اينجا نيز شيفته و شيداي رابطه با آمريکاست و آنها اين رابطه را نمي‌خواهند. تحليل من برعکس است. آنها دنبال رابطه هستند چون ما قوي هستيم. مردم‌سالاري ما در منطقه نمونه است. چرا آمريکا نخواهد رابطه برقرار کند؟ دشمني آنها به خاطر توانمندي‌هاي ما در قدرت ديپلماسي، قدرت رهبري، اجماع مردمي، توانمندي‌هاي نظامي‌ و اقتصادي ماست.


 تاکيد استاندار بر نقش صدا و سيما در فرهنگسازي مديريت مصرف 

هاشمي ‌گفت: فرهنگسازي در صدا و سيما مي‌تواند الگوي مصرف صحيح انرژي را ارايه داده و شاهد تحقق شاخص مهمي‌در اقتصاد مقاومتي باشيم.

به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني استانداري تهران، سيدحسين‌ هاشمي‌ در نشست اقتصاد مقاومتي استان که به منظور برنامه‌ريزي دستگاه‌ها براي ارايه طرح‌هاي اقتصاد مقاومتي در استان تشکيل شد گفت:کميته نظارتي اجراي اقتصاد مقاومتي در استان تهران کار خود را در بررسي طرح‌هاي دستگاه‌ها آغاز کرده است و از دستگاه‌هايي که به سرعت طرح‌هاي خود را ارايه مي‌دهند تشکر مي‌کنيم.

هاشمي ‌مديريت انرژي برق و مصرف آب را از جمله شاخص‌هاي مهم تحقق اقتصاد مقاومتي در استان تهران برشمرد و تصريح کرد: وزارت نيرو با همکاري شرکت برق و ابفاي استان و شهر تهران نقش مهمي‌در اقتصاد مقاومتي دارند.

وي افزود: دستگاه‌هايي همچون آبفا و شرکت برق لازم است سياست‌هاي خود را در جهت کاهش ميزان تلفات مصرف مشخص کنند.

وي گفت: تا امروز برنامه‌هاي خوبي از سوي دستگاه‌ها در بخش اقتصاد مقاومتي ارايه شده است. به گفته استاندار تهران تا پايان سال قرار است حدود 2 درصد از ميزان تلفات انرژي در استان تهران و نيم درصد در شهر تهران کاهش يابد.

هاشمي‌ نقش رسانه‌ها به ويژه صدا و سيما را در کنترل و مديريت مصرف انرژي مهم دانست و عنوان کرد: فرهنگسازي در صدا و سيما مي‌تواند الگوي مصرف صحيح انرژي را ارايه داده و شاهد تحقق شاخص مهمي‌در اقتصاد مقاومتي باشيم.

استاندار تهران ايجاد زمينه تشويق براي شهرونداني که در مصرف انرژي مديريت دارند، مهم و در دستور کار دانست.

هاشمي ‌گفت: کميته نظارت ويژه‌اي متشکل از دو نماينده از سازمان مديريت و برنامه ريزي، دو نفر از معاونان استانداري و رييس سازمان اقتصاد و داراي تهران براي بررسي طرح‌هاي اقتصاد مقاومتي دستگاه‌هاي استان تشکيل شده است.

استاندار تهران گفت:891 واحد توليدي و 160 طرح نيمه تمام در طرح‌هاي ارايه شده پيش‌بيني شده است. گفتني است، در نشست اقتصاد مقاومتي در استانداري تهران،مديران شرکت برق،آبفا و آبفاي روستايي به ارايه گزارش و طرح‌هايي در مورد نحوه مديريت انرژي و کاهش مصرف در استان پرداختند.


 چاوشي:
  فرهنگ كار و تلاش كشور نيازمند دگرگوني است 

معاون سياسي و اجتماعي استاندار تهران با اشاره به اينكه كم كاري و تنبلي در ذات ما نهادينه شده گفت: فرهنگ كار و تلاش كشور نيازمند دگرگوني است.

سيد‌شهاب‌الدين چاوشي در همايش آموزشي سازمان‌هاي مردم نهاد با رويکرد تقويت امور زيرساختي توسعه افزود: اين تغيير بايد از متن جامعه آغاز شود.

وي با تاکيد براينکه نجات اقتصاد ملي به عنوان اولويت اصلي کشور در گرو دگرگوني فرهنگ کار و تلاش در جامعه است گفت: سازمان‌هاي مردم نهاد شايسته ترين دستگاه براي ايجاد اين تغيير فرهنگي هستند.

معاون سياسي و اجتماعي استاندار تهران بيکاري را يکي از معضلات اصلي کشور دانست و خطاب به حاضران گفت: به شما ثابت مي‌کنم بيکاري به اين ميزان در کشور وجود ندارد و آمار کنوني ناشي از تنبلي است.

چاوشي تصريح کرد: هم اکنون بيش از يک ميليون تبعه کشور افغانستان در استان تهران با 13 ميليون نفر جمعيت زندگي مي‌کنند و مشغول کار هستند.

وي با تاکيد براينکه دولت امروز توانايي تصدي‌گري بسياري از امور را ندارد يادآور شد: سرمايه داران بزرگي در کشور وجود دارند که مي‌توانند بسياري از امور از جمله راهسازي، ساخت راه آهن و بسياري از وظايف ديگر که پيش از اين برعهده دولت بود را انجام دهند.

معاون سياسي اجتماعي استاندار تهران گفت: کشور ژاپن با جمعيتي حدود 130ميليون نفر براساس آخرين آمار‌ها تنها بيش از 300هزار کارمند دولتي دارد در حالي که تنها تعداد مديران کشور ما با جمعيتي نزديک به 80 ميليون نفر حدود 440هزار نفر عنوان شده است.

به گفته وي سازمان اداري کشور بيش از حد متورم شده كه نيازمند اصلاح ساختاري است.چاوشي با اشاره به پايين بودن بهره وري ملي در کشور افزود: کار مفيد سازمان‌هاي اداري کشور بسيار پايين است و بايد زمينه‌هاي تحقق اقتصاد مقاومتي که از مرزهاي پرطراوت نخبه و اراده‌هاي بلند بر‌مي‌خيزد را فراهم کنيم.

سمن‌ها پل ارتباط بين مردم و مسئولان هستند

معاون استاندار تهران گفت: سمن‌ها بستر مناسبي براي برداشتن بار دولت در بسياري از معضلات هستند و مشارکت سازمان‌هاي مردم نهاد بسياري از معضلات نظام اجتماعي را تعديل مي‌کند.

وي به ذكر مثالي در اين مورد پرداخت و گفت: در موضوع آسيب‌هاي اجتماعي که امروز جامعه با آن روبه رو است، سمن‌ها فعاليت‌هاي خوبي را انجام داده‌اند.

چاوشي با اشاره به اينكه بايد شرايط براي حضور سمن‌ها در حوزه‌هاي مورد علاقه آنان فراهم باشد تصريح كرد: البته وزارت کشور در دوره جديد تلاش‌هاي زيادي در اين راستا انجام داده است.

چاوشي اظهار كرد: در کشور ما احزاب قدرتمند و تاثير گذاري وجود ندارد اما سمن‌ها مي‌توانند پل ارتباط موثري بين مردم و مسئولان باشند.

معاون سياسي اجتماعي استاندار تهران با اشاره به اينكه جامعه کنوني ايران در حال پوست‌اندازي تاريخي است و نسل جديد همچون نسل قبل فکر نمي‌کنند تاكيد كرد: هنر ما اين است که بر موج تغييرات جامعه سوار شويم وآن را هدايت کنيم که سمن‌ها در اين مسير نقشي مهم و تاريخي دارند.

وي نقش حاکميت را منحصر به نظارت بر سياست‌هاي عمومي‌و تامين امنيت دانست و يادآور شد: تصدي‌گري دولتي بايد به تدريج کاهش يابد و امور به مردم واگذار شود.چاوشي خاطرنشان كرد: براساس آموزه‌هاي شريعت، حق‌الناس و منافع عمومي‌بر منافع شخصي تقدم دارد كه اين موضوع در کشور‌هاي پيشرفته جهان جا افتاده، اما ما هنوز اين مهم را درک نکرده‌ايم.

معاون سياسي اجتماعي استاندار تهران گفت: هر ايراني به حکم ايراني بودن خود بايد مشمول نظام تامين اجتماعي قرار گيرد.

وي ابراز اميدواري كرد: نظام تامين اجتماعي همگاني که در قانون اساسي جمهوري اسلامي‌ دولت به اجراي آن ملزم شده، دراين دولت اجرايي شود.


 ناجي‌ فرماندار شهريار در جمع مسوولان دانشگاه آزاد:
 آيت‌الله‌هاشمي‌رفسنجاني با تاسيس دانشگاه آزاد مشکل بزرگي از آموزش عالي را حل کرد 

سعيد ناجي فرماندار شهرستان شهريار در حضور دکتر ميرزاده رئيس دانشگاه آزاد اسلامي در شهريار گفت: آيت‌الله‌ هاشمي‌رفسنجاني با اقدام موثر و زحمات و تلاش‌هاي فراوان در تاسيس دانشگاه آزاد اسلامي مشکل بزرگي از آموزش عالي را حل کرد. دکتر ناجي فرماندار شهرستان شهريار در نشست ميرزاده رئيس دانشگاه آزاد اسلامي با جمعي از اعضاي هيات علمي و کارکنان دانشگاه آزاد اسلامي واحد شهريار ضمن تشکر از حضور رئيس دانشگاه آزاد اسلامي در شهرستان شهريار، اين شهرستان را مرکز غرب استان تهران ناميد و گفت: شهرستان شهريار شامل منطقه بزرگي بود که اکنون به شهرستان‌هاي مختلف رباط کريم، بهارستان، قدس، ملارد و شهريار تقسيم شده است و اين پيوستگي بافت فرهنگي و تاريخي همچنان سبب محوريت و مرکزيت شهريار در اين منطقه شده است که استقرار برخي ادارات کل و فرماندهي انتظامي غرب استان تهران در شهرستان شهريار نشان دهنده وجود ظرفيت‌ها و پتانسيل ويژه در اين خصوص است.

فرماندار شهرستان شهريار با ذکر ظرفيت‌ها و توانمندي‌هاي مختلف شهرستان شهريار در حوزه‌هاي مختلف اجتماعي، اقتصادي، ورزشي، علمي و فرهنگي اظهار داشت: اميدواريم با حمايت رياست محترم دانشگاه آزاد اسلامي شاهد توسعه دانشگاه آزاد اسلامي در اين شهرستان باشيم. سعيد ناجي در بخش ديگري از سخنان خود با تقدير از تلاش‌ها و زحمات و اقدام موثر آيت‌الله ‌هاشمي‌رفسنجاني در راه‌اندازي و تاسيس دانشگاه آزاد اسلامي گفت: انصاف نيست که از زحمات آيت‌الله ‌هاشمي‌رفسنجاني يادي نکنيم چرا که با تاسيس و راه‌اندازي دانشگاه آزاد اسلامي مشکل بزرگي از کشور در حوزه آموزش عالي را حل کردند.


 ايده انسان سياسي 
نويسنده : سيد‌يونس ادياني

اين گزارش با محوريت انسان سياسي طراحي و نگاشته شده و اين مسئله اساسي را با عقل سياسي در سازمان حکومت انساني به اشکال مختلفي بررسي کرده است. در هر بخش اين گزارش انسان سياسي در دستور انديشيدن قرار گرفته تا زواياي دروني او در لايه‌هاي مختلف فهم، مفهوم و گشوده شود. براي ورود به اين بحث، مفهومي‌از انسان ارائه شده که ريشه در غايت الهي دارد و انسان سياسي با پيروي از اين اصل بنيادين در دو لايه نظري و عملي مورد بررسي قرار گرفته است. با گشوده شدن مفهوم انسان سياسي و ترسيم اوليه انسان اجتماعي، اقتصادي، قانوني و اخلاقي، مفهوم جديدي در ذهن ترسيم مي‌شود که بخشي از انسان بودن است. با وجود اين اگر کسي مدعي شود که سياسي نيست و علاقه اي به اين علايق ذاتي آدمي ‌ندارد، از اين بخش انساني محروم خواهد شد و ناخواسته خود را از عقل سياسي و مدني محروم کرده است. عقل سياسي ريشه در وجود انسان سياسي دارد و او امور انساني خود را با اين مقياس سنجيده و تراز مي‌کند. اين اصل مبنايي براي بررسي ديگر امور انسان سياسي شده است. متعاقب اين بحث دانسته شد که انسان سياسي به جامعه سياسي، قانون سياسي، نظم سياسي، امنيت سياسي و سعادت سياسي نيازمند است. طراحي اين جامعه بنيادين به عقلانيت سياسي نياز دارد که در پرتوش قانون سياسي با اصل دانايي محور به جاي سواد محور ضرورت مي‌يابد.

اين تناسب منطقي نشان مي‌دهد که جامعه سياسي به نظم معقولي براي انسان سياسي نياز دارد. اين نظم در پرتو خود، قانون سياسي را هموار مي‌سازد که براي جريان اين قانون در جامعه سياسي به ساختاري از اعمال حکمراني نافع نيازمند است. بنابراين چنين اعمالي بر پايه فضيلت سياسي و حکمراني به مثابه عقلانيت انصافي صورت مي‌گيرد تا در جامعه سياسي چرخه خير و سعادت انسان سياسي براساس شرم و حياي حکمراني تأمين شود. مقدمه انسان‌شناسي موجب کشف تفاوت‌هاي انساني براساس مراتب وجودي مي‌شود. اين شناسايي با پرسش‌هاي اساسي از چگونگي آفرينش، عناصر حيات، سلولهاي بنيادين، ساختار بدن، روح و سيماآرايي انسان با رويکرد زيست شناسي، فيزيک بنيادين و تفکر فلسفي ناب شناخته مي‌شود. در تکامل شناخت انسان لازم است به تنوع نژاد انساني در گذر تاريخ توجه شود و متعاقب آن دوره‌هاي حياتش مورد بررسي قرار گيرد. با گذر از اين مرحله بايد ويژگي اساسي دولت شهرها و شکل گيري پديده دولت در زندگي شهري و حيات فرهنگي به عنوان امر مشترک انساني و پديده‌هاي نمادين در دستور مطالعه قرار گيرند. ازسوي ديگر توجه به قوميتها، نژادها، نشانه‌ها، هويتها و منزلت‌هاي هريک و درک همزيستي مسالمت‌آميز و جامعه‌گرايي براساس همزيستي از پيامدهاي ديگر انسان‌شناسي است. در همين سير بايد به زبان و ارتباط‌هاي انساني توجه کرد و خاستگاه زبان را براساس نشانه‌هاي زباني و اَبَرزبان دريافت. در نگاه ديگر ساختارها، آواهاي گفتاري، زبانشناسي تاريخي، اجتماعي، فرهنگي و سياسي از ديگر موضوعات فکربرانگيز در اين فراز انساني محسوب مي‌شوند. حيات اقتصادي و امرار معاش براساس شيوه توليد اوليه و کشاورزي سنتي و مدرن و حفظ منافع زندگي مادي و معنوي از ديگر هدفهاي همزيستي در جهان بشري است. با احياي معاش اقتصادي مسائلي مانند ضرورت خانواده، خويشاوندي و تبار انساني موضوعيت پيدا مي‌کنند. اين تناسب حيات معقول را در پرتو حيات ذهن و فکر سامان مي‌دهد تا ذهن در حيات انساني به امر قانوني و حکمراني براساس قانون انساني متمايل شده و نظم معقول در جامعه سياسي برپا شود. در نگاه ديگر اين تناسب ذهن را به امنيت فرد، خانواده، ثروت مادي و معنوي و در نتيجه فضيلت، خير و سعادت انساني بر مي‌انگيزد تا براساس آن نظام سياسي، اقتصادي و قانوني شکل گيرد. اين نظام‌ها در درون خود جريان دين، اخلاق و هنر را در سازمان حکمراني توجيه مي‌کنند تا براساس آنها انسان‌شناسي شهري و روستايي و ضرورت نظام‌هاي انساني قابل فهم شود. اين فهم کمک مي‌کند انسان متوجه شود که چگونه آفريده شده و از چه امکان و ظرفيت وجودي برخوردار است. انسان پيش از هر عاملي وجودي آفريده و ممکن است و در چهارسوي ممکن قراردارد. اَبَرزبان عنوان ديگري براي دانش منطق است که در کتاب «تالار آگاهي و گواهي» به تفصيل مورد بررسي قرار گرفته است. خداوند با آفرينش انسان از اين آفرينش به نيکويي ياد کرده و او را با تعليم اسماي الهي جانشين خود در زمين قرار داده است. اين آفريده از تجميع دو ويژگي ممتاز خرد انساني و حس برخوردار است که امور انساني را با آنها سامان مي‌دهد. متعاقب اين اصل بنيادين دانسته مي‌شود که اغلب شناسايي‌ها در واقعيت عملي ساختارهاي اوليه فرهنگ انساني را سامان مي‌دهند و پيرو آنها پرسش‌هاي اساسي در امور انساني مطرح مي‌شوند. انسان با طبيعت انساني پاک آفريده شده و در جامعه سياسي به دنبال زندگي سعادتمدارانه است. او جامعه پاک انساني را با پيروي از اين اصل بنيادين طراحي کرد که مستلزم خير و سعادت مشابه است.

طبيعت انساني چند لايه متفاوت دارد که هر لايه اش به نحوي فکربرانگيز است. ذهن با تفکر در اين لايه‌ها به پرسشهاي اساسي دست مي‌يابد که به سختي قابل فهم خواهند بود.

الف‌: انسان چيست؟ عناصر بنيادين انساني کدامند؟

ب: چه اموري انساني‌اند و قابليت انسانسازي دارند؟

ج: چگونه تفاوت‌هاي انساني هويت مفهومي‌ و معنايي پيدا مي‌کنند؟

د: اين تفاوت‌ها تا چه اندازه ايده انسان سياسي را به تصوير مي‌کشند و حيات عقلاني به آن مي‌بخشند؟

در انسان‌شناسي سه نوع انسان در دستور کار اوليه خرد و حس، براي فکرکردن و ورزيدن قرار مي‌گيرند که هريک، انسان ويژه خود را با تفاوتهاي معنايي مي‌سازند.

1- انسان سياسي که ريشه در وجود آدمي‌دارد. در اين مفهوم بنيادين مسئله سياسي بودن بخش ممتازي از انسان بودن است. او با اين ويژگي از حيوان متمايز مي‌شود و سياسي بودن فصل مميز انسان با ديگر جانداران است.

2- انسان اقتصادي- سياسي که متعاقب ويژگي انساني به وجود مي‌آيد و در جامعه انساني سر بر مي‌کشد و با شاخصهاي وجودي خود انسان متناسب را مي‌سازد.

3- انسان قانوني- سياسي که متناسب با نياز جامعه سياسي طراحي مي‌شود و انساني به مثابه قانون را مي‌سازد که قانون همه وجودش را ساخته و سامان داده و به انساني قانونمدار و قانونمند تبديل مي‌شود.

انسان اول، بخشي از شاخصهاي انساني را نشان مي‌دهد و با فراموشي آن انسان به وجودي کسر شده تبديل مي‌شود که در اين موقعيت راه فراري براي او وجود ندارد.

انسان دوم، در جامعه سياسي ساخته مي‌شود. اين انسان با داشته‌ها و نداشته‌هاي اقتصادي شناخته خواهد شد. با اين تلقي حيات اقتصادي وضعيت و موقعيت اجتماعي او را تعيين مي‌کند. اين ويژگي از انسان در جوانب موازي شکل مي‌گيرد و قدرت فزاينده پيدا مي‌کند و به بخشي از حالت انساني در موقعيت‌هاي مختلف تبديل مي‌شود و اين مسئله ممکن است در سطح کلان به شکل ملي، منطقه‌اي و بين‌المللي نيز نمود ممتاز پيدا کند.

انسان سوم، سازه قانوني دارد و ممکن است قانون، چگونگي زيستن و مردن او را تعيين کند و نقش اساسي در حيات و مرگ خود نداشته باشد.

با وجود اين سه امر انساني از سه اصل بنيادين به وجود مي‌آيد:

1- امر سياسي که از نهاد ذهن سياسي بيرون مي‌آيد و جامعه سياسي متناسب با خود را مي‌سازد و حکمراني همسوي خود را در جامعه بنيادين سامان مي‌دهد.

2- امر اقتصادي که فرمان چنين و چنان شدن او را در جامعه اقتصادي و در مواردي سياسي و قانوني تعيين مي‌کند. بر اين اساس شخصيت او با اين فرمان در موقعيت‌هاي مختلف اجتماع انساني شکل مي‌گيرد. البته در مواردي ممکن است سياست و قانون با اين خط ومشي تعيين شوند و مالک سنجش تعييني به حساب آيند.

3- امر قانوني که وضعيت نشستن، برخاستن و راه رفتن آدمي‌را تعيين مي‌کند. اين قانون در واقعيت عملي جريان چگونه بودن انسان را با فرمان دادن و ندادن تعيين مفهومي‌خواهد کرد.

با اين مفهوم در جهان ممکن دو امر اقتصادي و قانوني به امر سياسي معطوفند. امر سياسي از آنجا که به تمامي‌وجود انساني است، تعيين کننده حوزه عمل دو امر ديگر است. اگر آن دو از امر سياسي پيروي نکنند، در واقع اتفاق غيرانساني رخ داده است.