نسخه شماره 4004 - 1394/01/15 -


طعم شيرين نوروز براي سينماي ايــران

محمدعلي کشاورز به کمپين «هنر+ايدز» پيوست
کارگردانان از پرداختن به بيماران مبتلا به اچ.آي.وي احساس شرم نکنند


استقبال عکاسان و هنرمندان گرافيست از جشنواره فيلم سبز


سريال «فاخر» ساخته شود در آن بازي خواهم کرد


شجريان به اروپا مي‌رود

مردي در ترديد ابدي
نگاهي به سوژه امنيت در سينماي ابراهيم حاتمي‌کيا


کيارستمي‌ در شرايط جسمي‌سختي است


 طعم شيرين نوروز براي سينماي ايــران 

رکورد فروش روزانه سينماي ايران در روز 12 فروردين شکسته و طعم نوروز براي سينماي ايران به همت مخاطبان شيرين‌تر از قبل شد.

سينماهاي کشور در روز 12 فروردين با حضور 135 هزار و 219 نفر، يازده ميليارد و 80 ميليون و 850 هزار ريال فروش داشتند.

در اين ميان «من سالوادور نيستم» به کارگرداني منوچهر هادي بيشترين سهم را از آن خود کرد. اين فيلم در 37 روز نمايش خود با در اختيار داشتن 110 سالن سينما توانست حدود 8 ميليارد تومان فروش داشته باشد. در خلاصه داستان اين فيلم آمده است: ناصر و خانواده‌اش به واسطه آژانس تعطيلات رويايي براي سفري سياحتي به برزيل دعوت مي‌شوند، آنجل دختري برزيلي، او را با نامزد سابق خود اشتباه گرفته است و ... دراين فيلم رضا عطاران، يکتا ناصر، مهدي محرابي، کارول ويدوني، بري فيوکا، سوگل محرابي و ژيلا صادقي. با حضور ريوالدو فوتباليست مشهور برزيلي به هنرنمايي پرداخته‌اند.

«50کيلو آلبالو» با 16 روز نمايش و 42 سالن سينما رتبه بعدي را از آن خود کرده است و 2 ميليارد و 974 ميليون تومان فروش داشته است. «پنجاه کيلو آلبالو‌ را مانى حقيقى کارگرداني و مصطفى شايسته تهيه کرده است. داستان «پنجاه کيلو آلبالو» که در ژانر کمدى رمانتيک توليد شده است از مجلس عروسي مرجان آغاز مي‌شود. در ميانه‌هاي عروسي ماموران براي دستگيري داماد خلافکار وارد مي‌شوند و ميهمانان هم فرار مي‌کنند. در اين ميان ريختن آب آلبالو روي پيراهن داوود باعث آشنايي ناگهاني او و آيدا مي‌شود و اتفاقات ناخواسته‌اي براي آن‌ها مي‌افتد. ساعد سهيلى، هستى مهدوى، فرهاد آئيش، پژمان جمشيدى، سيامك انصارى، افسانه بايگان، آزاده صمدى، هادى كاظمى، سروش صحت، ويشكا آسايش، على صادقى، بهنوش بختيارى، داريوش اسدزاده، اميد روحانى، مونا احمدى و مانى حقيقى از بازيگران فيلم هستند.

«باديگارد» آخرين ساخته ابراهيم حاتمي کيا در 16 روز نمايش و در اختيار داشتن 61 سالن سينما به فروش 2 ميليارد و 120 ميليون توماني رسيد. در اين فيلم پرويز پرستويي، مريلا زارعي، بابک حميديان، امير آقايي، فرهاد قائميان، دکتر محمود عزيزي، محمد حاتمي، علي يعقوبي، پدرام شريفي، ديبا زاهدي، شيلا خداداد و پريوش نظريه بازي مي‌کنند.

«ابد و يک روز» که 9 سيمرغ بلورين سي و چهارمين جشنواره فيلم فجر را نيز از آن خود کرد، در 16 روز نمايش و با 49 سالن سينما توانست مرز يک ميليارد و 810 ميليون توماني دست يافت. «ابد و يک روز» اولين ساخته بلند سعيد روستايي است.

پيمان معادي، نويد محمدزاده، پريناز ايزديار، ريما رامين‌فر، شيرين يزدان بخش، معصومه رحماني، مهدي قرباني، محمد علي‌محمدي، اسماعيل گرجي، اميررضا فلاح، و شبنم مقدمي در اين اثر به ايفاي نقش مي‌پردازند. در خلاصه داستان اين فيلم آمده است: خانواده در تدارک مراسم عروسي سميه هستند، اما اتفاقاتي روابط خواهران و برادران را سرد مي‌کند که در نهايت باعث ماجراهايي مي‌شود.

«خشم و هياهو» ساخته هومن سيدي نيز در 16 روز نمايش خود و با 19 سالن سينما 335 ميليون تومان رتبه بعدي را از آن خود کرده است. در اين فيلم که چهارمين اثر بلند سينمايي هومن سيدي است، طناز طباطبايي و نويد محمدزاده بازيگران اصلي «خشم و هياهو» هستند. فيلمي که در آن بازيگران ديگري چون سعيد چنگيزيان، بهناز جعفري، رضا بهبودي و رعنا آزادي ور ايفاي نقش مي‌کنند. اين فيلم جايزه ويژه هيات داوران و بهترين فيلمبرداري را از آن خود کرده است. تهيه‌کنندگي اين فيلم برعهده سعيد سعدي است.

کفش‌هايم کو؟ «به کارگرداني کيومرث پوراحمد در 16 روز و در اختيار داشتن 17 سالن سينما در ايام نوروز توانست به فروش 210 ميليوني برسد و در رتبه ششم جدول فروش قرار گيرد. تازه‌ترين اثر کيومرث پوراحمد به موضوع مهاجرت و فراموشي مربوط مي‌شود و رضا کيانيان نقش اصلي آن را بر عهده دارد.

مجيد مظفري، رويا نونهالي، بهاره کيان افشار، مينا وحيد و منصوره وافري ديگر بازيگران اين فيلم هستند. در «کفش‌هايم کو؟» عليرضا زرين‌دست به عنوان مدير فيلمبرداري، مجيد ميرفخرايي طراح صحنه و لباس و آرش برومند به عنوان صدابردار حضور داشته‌اند.


 محمدعلي کشاورز به کمپين «هنر+ايدز» پيوست
  کارگردانان از پرداختن به بيماران مبتلا به اچ.آي.وي احساس شرم نکنند 

کمپين «هنر+ايدز» که از نوروز 95 آغاز به کار کرده، کمپيني مردم‌نهاد است که مي‌کوشد زمينه ارتباط بيشتر ميان اهالي هنر و مردمان در زمينه آگاهي بخشي پيرامون اين بيماري را فراهم کند و به بررسي دلايل عدم استفاده کافي هنرهاي نمايشي از سوژه هاي مرتبط با بيماران اچ.آي.وي بپردازد.

محمدعلي کشاورز بازيگر پيشکسوت تئاتر، سينما و تلويزيون کشورمان ضمن اعلام حمايت از تشکيل کمپين «هنر + ايدز» به سينماگران توصيه کرد توجه بيشتري به اين موضوع داشته باشند.

به گزارش هنرآنلاين، اين بازيگر که اين روزهايش را در خانه و به مطالعه و نگارش برخي خاطرات هنري‌اش مي‌پردازد با اشاره به مشکلاتي که بيماران ايدز با آن روبرويند، بيان داشت: هيچ کس به اندازه کسي که بيمار است از حال بيماران خبر ندارد. من در اين مدتي که درگير شکستگي پا و بعد لگنم شدم بيش از قبل فهميدم که سلامتي چه نعمت بزرگي است و بيماران ما و بخصوص بيماران لاعلاج چه مي‌کشند.

وي ادامه داد: همواره در دعاهايم قبل از همه سلامتي تمامي بيماران و از جمله مبتلايان به بيماران لاعلاج نظير ايدز را از خدا خواسته‌ام. اميدوارم آن‌ها بتوانند با اميدواري بيشتري به مبارزه با بيماري ادامه دهند و يادشان نرود که از يک طرف خداوند در سخت‌ترين شرايط کنار آن‌هاست و از طرف ديگر جامعه پزشکي چه در ايران و چه در جهان مدام در حال انجام تحقيقات براي رفع اين بيماري است.

بازيگر آثاري خاطره انگيز مانند «هزاردستان» و «پدرسالار» با اشاره به لزوم پرداختن به زندگي بيماران مبتلا به اچ.آي.وي در آثار نمايشي اظهار داشت: سوژه‌هاي فيلمنامه‌ها هرچقدر ملموس‌تر باشد طبيعي است که مخاطبان بيشتري را هم پيدا مي‌کنند.

در کنار اين لازم است مخاطبان درباره برخي بيماري‌ها مانند ايدز بيشتر بدانند به دو دليل؛ يکي اينکه مردم ما ياد بگيرند با اين بيماران چطور رفتار کنند و دوم اينکه براي پيشگيري از ابتلا به چنين بيماري‌هايي از چه رفتارهايي بپرهيزند.

محمدعلي کشاورز با نقد شرم و خجالتي که برخي از فيلمسازان از پرداختن به زندگي بيماران ايدز دارند گفت: اينکه برخي از کارگردانان و نويسندگان مي‌گويند از پرداختن به سوژه بيماران ايدزي خجالت مي‌کشند زيبنده نيست. اتفاقاً هنرمندان ما بايد در زمينه اطلاع‌رساني پيرامون ايدز پيشرو باشند. پس خجالت را کنار بگذارند و محصول نمايشي توليد کنند و يادشان نرود همواره ارتقاي فرهنگي بوده که باعث ارتقاي نظام سلامت شده است.

کشاورز که در آستانه 86 سالگي است خاطرنشان ساخت: هنرمندان بايد اول از همه در جهت تبيين نجابت، شرافت، ايرانيت و انسانيت گام بردارند و شکي نبايد داشت که تصويرگري معضلات زندگي يک بيمار اچ.آي.وي با هدف آگاه سازي مردمان، يک اقدام کاملاً انساني است.

وي ادامه داد: فيلمسازان مي‌توانند در خانه‌هايشان بنشينند و براي بيماران ايدزي دعا کنند. اين کاري است که همه مردمان هم مي‌توانند بکنند، اما وظيفه انساني يک فيلمساز آن است که بکوشد دردهاي بيماران ايدزي را کمتر کند.

بازيگر «مادر» و «روز واقعه» افزود: همانطور که پزشکان با ديد انساني مي‌کوشند شرايط کاهش پيشرفت ويروس در بدن يک بيمار ايدزي را فراهم کنند، هنرمندان هم مي‌توانند با اطلاع‌رساني در سينما يا تلويزيون و تئاتر لزوم برخورد محترمانه با بيماران ايدزي را به مردمان بياموزند. اين تعبير که همه بيماران مبتلا به اچ.آي.وي گناهکارند درست نيست. هنرمندان بيايند و در اين باره براي مخاطبان شفاف‌سازي کنند.

محمدعلي کشاورز در انتهاي گفت‌وگوي خود با ابراز اميدواري نسبت به پيشرفت علم پزشکي درباره بيماران ايدزي بيان داشت: انشاءالله هر چه زودتر پزشکي به چنان پيشرفتي برسد که ايدز ريشه کن شود اما تا آن موقع سينما و تلويزيون و تئاتر وظيفه دارند که تا مي‌توانند درباره بيماران اچ.آي.وي اطلاع‌رساني کنند.

وي افزود: هنر نسبت به همه انسان‌ها وظيفه دارد و وظيفه هنر نسبت به بيماران دوچندان است. از هنرمندان فهيم ايراني درخواست دارم در آثارشان جدي تر از قبل به بيماران و بخصوص بيماران لاعلاج مانند بيماران ايدز توجه نشان دهند.

کمپين «هنر+ايدز» که از نوروز 95 آغاز به کار کرده، کمپيني مردم‌نهاد است که مي‌کوشد به نوبه خود زمينه ارتباط بيشتر ميان اهالي هنر و مردمان در زمينه آگاهي بخشي پيرامون اين بيماري را فراهم کند و به بررسي دلايل عدم استفاده کافي هنرهاي نمايشي از سوژه‌هاي مرتبط با بيماران اچ.آي.وي بپردازد.


 استقبال عکاسان و هنرمندان گرافيست از جشنواره فيلم سبز 

گروه فرهنگي: دبير بخش تجسمي‌پنجمين جشنواره بين‌المللي فيلم سبز گفت: بيشترين آثار رسيده به بخش تجسمي‌دبيرخانه جشنواره فيلم سبزدر رشته‌هاي عکاسي و گرافيک است. امير عابدي با بيان اينکه در اين دوره از جشنواره بين‌المللي فيلم سبز آثار هنرمندان تجسمي‌در رشته‌هاي عکاسي، گرافيک، نقاشي، کاريکاتور، مجسمه‌سازي و هنرهاي مفهومي‌با موضوع محيط زيست حضور دارند، افزود: هنرمندان رشته‌هاي عکاسي و گرافيک بيشترين مشارکت را تاکنون در آثار ارسالي به جشنواره فيلم سبز داشته و بيشترين آثار رسيده در بخش تجسمي‌متعلق به اين هنرمندان است.

وي در ادامه گفت: انتظار داريم هنرمندان حوزه‌هاي تأثيرگذاري همچون نقاشي و کاريکاتور و هنرهاي مفهومي‌حضور پررنگ‌تري در بخش تجسمي‌جشنواره بين‌المللي فيلم سبز داشته باشند.

عابدي ضمن دعوت از هنرمندان رشته‌هاي مختلف تجسمي‌براي حضور در اين جشنواره تاکيد کرد: هنرمندان رشته‌هاي مختلف تجسمي‌به منظور ترويج فرهنگ حفاظت از محيط زيست از فرصت باقيمانده استفاده کنند و آثار خود را به دبيرخانه جشنواره فيلم سبز برسانند.

پنجمين جشنواره بين‌المللي فيلم سبز به دبيري فرهاد توحيدي و به همت انجمن تمدن سبز 24 تا 31 ارديبهشت 95 برگزار مي‌شود.

براي نخستين بار «شعر» در كنداكتور نوروزي تلويزيون قرار گرفت

سعيد بيابانكي، مجري و كارشناس ويژه برنامه نقد شعر كه در ايام نوروز از شبكه چهار سيما پخش شد، گفت: براي نخستين بار بود كه در تلويزيون كشورمان، شعر در كنداكتور برنامه‌هاي نوروزي گنجانده مي‌شد.

سعيد بيابانكي، شاعر و مدير دفتر ترانه و سرود حوزه هنري، در گفت‌وگو با حوزه هنري با اشاره به توليد و پخش ويژه برنامه نقد شعر در شب‌هاي تعطيلات عيد نوروز از شبكه چهار سيما، اظهار كرد: براي نخستين بار بود كه در تلويزيون كشورمان، شعر در كنداكتور برنامه‌هاي نوروزي گنجانده مي‌شد. در سال‌هاي پيش، شعر هيچ جايگاهي نداشت و اغلب برنامه‌ها به هنرمندان سينما، بازيگران، فوتبال و از اين دست موضوعات اختصاص داده مي‌شد.

وي ادامه داد: هدف از اجراي چنين برنامه‌اي، معرفي شعر امروز و شعر معاصر كشور به مخاطبان بود و به همين منظور هم تلاش داشتيم تا در كنار شاعران پيش‌كسوت، و با تجربه‌تر، از حضور شاعران جوان نيز استفاده كنيم. البته شاعراني كه در اين برنامه به شعرخواني پرداختند، يا در استوديو حضور داشتند و يا شعرخواني آن‌ها ضبط شده بود و در خلال برنامه پخش شد و همچنين از صداي برخي شاعران نيز در اين برنامه استفاده كرديم. در مجموع 13 برنامه را به روي آنتن شبكه برديم كي طي اين برنامه ها، 39 مهمان حضور پيدا كردند و به شعرخواني و نقد شعر پرداختند. بيابانكي با تاكيد بر اينكه برنامه نقد شعر در ايام نوروز بازتاب خوبي در بين علاقه‌مندان به ادبيات داشت، گفت: تلاش داشتيم تا با ايجاد فضاي صميمانه در بين شاعران مهمان، مخاطبان را هم بيشتر و بهتر با برنامه همراه كنيم. همچنين از حضور شاعران ملل ديگر كه اشعاري در وصف بهار داشته‌اند استفاده كرديم. در ويژه برنامه نوروز نقد شعر، پخش شعرخواني هوشنگ ابتهاج، فروغ فرخزاد و فريدون مشيري براي نخستين بار از تلويزيون كشور صورت گرفت. اين شاعر كشور درباره حضور چهره‌هاي جوان در اين ويژه برنامه گفت: مسئولان شبكه هم از حضور شخصيت‌هاي كمتر شناخته شده شعر كشور در اين برنامه نگران بودند و تصور مي‌كردند ممكن است مخاطب را از دست بدهند، اما من توضيح دادم كه مردم با اشعار بسياري از مهمانان برنامه آشنا هستند و تنها ممكن است چهره آن‌ها را از نزديك نديده باشند و يكي از وظايف اين برنامه و به طور كل رسانه اين است كه چنين چهره‌هاي تازه را به مخاطبان معرفي كند.

پخش سريال « چارسو»

از شبکه سه سيما

فيلمبرداري سريال «چارسو» به کارگرداني امين اماني و تهيه کنندگي روشان اميري بزودي به پايان مي‌رسد.

به گزارش برنا در اين مجموعه بازيگراني همچون نصرا... رادش، امير غفارمنش، سحر نظام دوست، شهرزاد عبدالمجيد، بهراد خرازي، عباس جمشيدي فر، عباس محبوب، سياوش قاسمي، سوسن پرور، علي برقي، وحيد شيخ زاده و ... به ايفاي نقش مي‌پردازند.

روشان اميري تهيه‌کننده مجموعه «چارسو» از تدارک چهار دکور براي اين مجموعه طنز که چهار دوران مختلف را به تصوير مي‌کشد و قرار است از شبکه سه سيما پخش شود، خبر داد. وي درباره ويژگي‌هاي اين مجموعه گفت: «چارسو» يک مجموعه 13 قسمتي است که فضايي کمدي دارد و در هر قسمت چهار دوران را نمايش مي‌دهد و قرار است از شبکه سه به نمايش درآيد. اميري ادامه داد: «عصر حجري، عصر قجري، عصر نودي و عصر صدوي» چهار دوره‌اي هستند که داستان ها در آنها مي‌گذرد.

تهيه‌کننده مجموعه «چارسو» با اشاره به موضوعاتي که در اين مجموعه مطرح مي‌شود، اظهار کرد: خانواده هاي اين مجموعه ثابت هستند و موضوعات مختلفي شامل تغديه، تربيت فرزند، ازدواج، صله رحم، اوقات فراغت و... مطرح مي‌شود که نگاهي طنز دارند.

اميري درباره سطح طنزها در اين مجموعه بيان کرد: ما به هيچ عنوان خنده را به اجبار از مخاطبمان نمي‌گيريم و فکر مي‌کنيم اين مجموعه کاري کاملا متفاوت خواهد بود.

وي با اشاره به دکور و نويسندگي در اين مجموعه بيان کرد: نويسندگي اين مجموعه را کريم خودسياني برعهده دارد و دکورهاي عظيمي‌براي آن طراحي شده است. براي چهار زماني که در مجموعه داريم چهار دکور تدارک ديده‌ايم که هرکدام 110 تا 120 متر هستند و تصوير برداري اين مجموعه را مجيد طرقي برعهده دارند .

تهيه‌کننده چارسو اظهار اميدواري کردند که کار فيلمبرداري اين مجموعه بزودي پايان يافته و آماده پخش در شبکه 3 سيما گردد.


 سريال «فاخر» ساخته شود در آن بازي خواهم کرد 

الهام حميدي با اعلام اينکه اگر مانند گذشته سريال فاخر ساخته شود در آن بازي خواهم کرد از نقش‌آفريني خود در يک اثر سينمايي سخن گفت. الهام حميدي بازيگر سينما و تلويزيون درگفت‌وگو با برنا در خصوص کم کاري خود در مديوم تلويزيون، اظهار داشت: شخصا به اختيار خودم از تلويزيون دور نشده‌ام چرا که بازيگري را در اين قاب شروع کرده ام و علاقه زيادي هم به بازي در مجموعه‌هاي نمايشي صداوسيما دارم. وي در ادامه افزود: اگر سريال‌هاي با مفهوم و فاخر مثل قبل ساخته شود با کمال ميل شرکت مي‌کنم و دوست دارم که از هر نظر دين خودم را به اين شغل چه در تلويزيون و چه در سينما ادا کنم همچنين از اينکه در برنامه سال تحويل «سالي نو» توانستم مهمان خانه‌هاي مردم باشم، خيلي خوشحال هستم چرا که همواره با کمال ميل حضور در برنامه زنده را مي‌پذيرم. بازيگر سريال «زيرتيغ» افزود: برنامه خيلي خوبي بود در کنار اين 2 عزيز که کوتاه قامتان موفق که به قول خودشان بلند همت بودند، قرار گرفتم که خيلي جمع صميمي‌و شادي بود، خوشحالم که اين برنامه به چنين شکلي روي آنتن رفت. حميدي تصريح کرد: اميدوارم در سال جديد آنقدر بودجه و پول براي ساخت آثار ارزشي ساخته شود و من هم بتوانم عضو کوچکي از اين مجموعه‌ها باشم. وي در خصوص نقش آفريني خود در فيلم سينمايي «ثبت با سند برابر است» گفت: در اين اثر سينمايي نقش همسر امين حيايي را ايفا کردم و چون از موقعيت طنز بهره مي‌برد براي خودم آن نقش خلي متفاوت و جذاب بود.


 شجريان به اروپا مي‌رود 

همايون شجريان خواننده موسيقي ايراني بعد از برگزاري کنسرت شهرستان رشت و سفر به اروپا براي برپايي چند برنامه زنده‌، تور کنسرت‌هاي «هواي گريه» را در شهرستان‌ها از سر مي‌گيرد. محمدحسين توتونچيان تهيه‌کننده مجموعه کنسرت‌هاي «هواي گريه» در گفتگو با مهر گفت: طبق برنامه ريزي‌هاي انجام گرفته و در ادامه تور کنسرت‌هاي «هواي گريه»، همايون شجريان روزهاي پنجشنبه نوزدهم و جمعه بيستم فروردين ماه در سالن يادگار امام (ره) شهرستان رشت برنامه‌هايي را اجرا مي‌کند و اين خواننده بعد از برپايي اين کنسرت‌ها، مجموعه برنامه‌هايي را در چند شهر اروپا برگزار مي‌کند و سپس با حضور در ايران کنسرت‌هاي «هواي گريه» را در چندين شهرستان از سر خواهد گرفت. وي افزود: تور کنسرت‌هاي «هواي گريه» در ايران و بعد از سفر اروپا تقريبا بعد از ماه مبارک رمضان آغاز مي‌شود و تا آنجا که برنامه‌ريزي شده غير از اصفهان و يزد در تمامي‌شهرهاي کشور که قابليت اجراي کنسرت در آنها وجود دارد، کنسرت را برگزار مي‌کنيم. البته ما علاقه‌مند بوديم که در شهرهاي اصفهان و يزد کنسرت برگزار کنيم اما چون در اين شهرستان‌ها در حوزه نوازندگان خانم با موانعي روبه‌رو هستند از اين جهت با عرض شرمندگي نمي‌توانيم ميزبان علاقه‌مندان پر مهر اصفهاني و يزدي باشيم. اين تهيه‌کننده در پايان گفت: تور کنسرت‌هاي «هواي گريه» برنامه‌اي مشتمل بر اجراي آثار منتخب آلبوم‌هاي «نسيم وصل» و «با ستاره‌ها» است.


 مردي در ترديد ابدي
 نگاهي به سوژه امنيت در سينماي ابراهيم حاتمي‌کيا 
نويسنده : احسان کياني

اگر بگذريم از ارتفاع پست(1380) که فارغ از پايان‌بندي انتزاعي‌اش، داستاني واقعي از يک هواپيماربايي در مسير اهواز به بندرعباس در سال 1379 بود و برخلاف تمام آثار حاتمي‌کيا، نويسنده‌اش او نبود و به همين جهت يک استثنا در کارنامه سينمايي وي محسوب مي‌شود؛ آن‌گاه مي‌توانيم اثر بعدي او، به رنگ ارغوان(1383) را اولين فيلم حاتمي‌کيا با يک سوژه امنيتي بدانيم. البته مي‌توان شاهکار سينمايي او، آژانس شيشه‌اي(1376) را نيز با توجه به ماجراي گروگان‌گيري در يک آژانس هواپيمايي، يک درام امنيتي دانست. با اين حال، اگر در آژانس شيشه‌اي، سلحشور(رضا کيانيان)، مسئول امنيتي، در نقش بدمن قصه ظاهر شد؛ در به رنگ ارغوان، ستاري(حميد فرخ‌نژاد)، مأمور اطلاعاتي، به نوعي نقش مثبتي دارد. شايد از آن رو که به اندازه سلحشور، قاطع نيست و برعکس مردد است و نمي‌داند چه تکليفي بر دوش اوست. ترديد ميان دوگانه وظيفه/احساس. دوگانه‌اي که اين بار ميان وظيفه/اعتقاد در باديگارد(1394) براي يک محافظ به نام ذبيحي(پرويز پرستويي) رخ مي‌دهد. ستاري، دل‌بسته سوژه خود، ارغوان(خزر معصومي) شد و آن‌جا که بايد بر کناري مي‌نشست و نظاره‌گر هجوم تروريست‌ها به سرمنزل معشوق مي‌بود، برخاست و چنان محافظ او عمل کرد. اما در باديگارد، حيدر ذبيحي، آن‌جا که بايد سپر بلاي يکي از شخصيت‌هاي نظام مي‌شد، دستش لرزيد و دلش به ترديد افتاد که آيا اين «شخصيت» ارزش بذل جان را دارد؟! پس تعلل او به تمرد انجاميد. در انديشه ذبيحي، آن‌کس که جان محافظان برايش هدر مي‌رود بايد چنان معشوق ستاري باشد که دل در گروي اوست و محافظ با دل و جان، جان‌فشاني کند. از همين جهت، وقتي که مسئول است و از وي انتظار ايفاي نقش يک مزدور را دارند، کنار مي‌کشد ولي آن‌جا که مسئوليت وي ستانده شده، بر مبناي تکليف دل و نه وظيفه‌اي عقلي، وارد عمل مي‌شود. و اين تفاوت محافظ است با باديگارد. تفاوت دهه شصت با دهه نود. تفاوت نهضت با نظام. ترديد حاتمي‌کيا در همين دوآليسم است که زيبايي و جذابيت دوچندان به آثارش داده است. حاتمي‌کيا حرف طرفين را صادقانه بر زبان مي‌راند و گر چه خودش نيز نظر به يکي از آن دو دارد و آن را نيز در بازي‌گرداني و انسجام داستاني به نمايش مي‌گذارد ولي طرف ديگر را منکوب يا حقير جلوه نمي‌دهد و اين حق را به تماشاگر مي‌دهد که هر يک از آن دو گرايش را بپسندد. چنان‌چه غم‌نامه حاج کاظم در دهه هفتاد شنيدني‌تر بود ولي شايد اکنون در دهه نود، نصايح سلحشور اقناعي‌تر باشد.

منطق حاکم بر محتواي باديگارد، همان منطق آژانس شيشه‌اي است. اشرفي(امير آقايي) چنان احمد(قاسم زارع) در چهره منتقدي مشفق به حيدر هشدار مي‌دهد و اگر ديروز سلحشور در جايگاه مأمور شوراي امنيت ملي، نسبت به امنيت مردم و پيشگيري از بروز جنگي ديگر هشدار مي‌داد، امروز قيصري(فرهاد قائميان)، کارشناس(يا همان بازجوي) اين نهاد امنيتي است که از شخصيت نظام دفاع مي‌کند ولي با تداوم همان حاج کاظم روبروست که امنيت مردم را در گروي حفظ عباس(حبيب رضايي) مي‌ديد و امروز حاج حيدر که حرمت شخصيت‌ها را به قداست نظام مي‌داند و نه برعکس که به فرموده مولا، بايست افراد را با حق سنجيد نه برعکس. حاج حيدر که روزگاري محافظ رييس‌جمهور شهيد بوده، نمي‌تواند باديگارد معاوني شود که در سر سوداي رياست‌جمهوري دارد و براي رسيدن به اين هدف خودنمايي مي‌کند و اين نمايش، هزينه‌اي سنگين بر جاي مي‌نهد. حاج حيدر چنان حاج کاظم که آن‌روز به انزواي يک آژانس تبعيد شد، امروز از وظيفه خود، تعليق مي‌شود و چون نمي‌خواهد بپذيرد که «تموم شد دهه شصت، الان دهه نوده»، از سياسيون کناره و محافظت از يک دانشمند هسته‌اي به نام ميثم زرين(بابک حميديان) را بر عهده مي‌گيرد که «شخصيت‌هاي دهه نود همين جوونها هستن».

شايد تنها جايي که باديگارد از آژانس شيشه‌اي دور مي‌افتد، آن‌جاست که حاج حيدر در برابر مسئول حراست سازمان انرژي اتمي که حرکت موتورسواران معترض به بازرسان آژانس بين‌المللي انرژي اتمي را آبروريزي خواند، پاسخ مي‌دهد:«آبروي کي رو؟» اين استفهام انکاري، در دفاع از آن جوانان معترض، با رويه حاج کاظم که گفت:«خيبري، دود نداره، سوز داره» هم‌خواني ندارد. آيا حاج حيدر نمي‌داند که اين‌ها، همان‌هايي هستند که دود موتورهاي‌شان گلوي عباس را مي‌سوزاند؟! گويي اين ديالوگ نه از زبان حاج حيدر که از زبان کارگردان و مهم‌تر از آن، از زبان تهيه‌کننده فيلم جاري شده است‌ و ميثم، چه به‌جا اين پارادوکس را به رخ حيدر مي‌کشد که:«اين حيدر کدوم طرفيه، خيبريه يا موتوري؟!». باديگارد در جلوه‌هاي ويژه، خوب؛ در داستان‌پردازي، خيلي خوب و در بازي بازيگران، عالي ظاهر شده است. به خصوص سکانس بسيار زيباي پاياني که نقطه اوج فيلم است. وصال حيدر به دوست شهيدش، سيدميرزا(پدر ميثم) و گويي وصال حاج کاظم به عباس، مرا به ياد کلام الهي انداخت که:«در ميان مؤمنان مرداني هستند که بر سر عهدي که با خدا بستند صادقانه ايستاده‌اند؛ بعضي پيمان خود را به آخر بردند، و بعضي ديگر در انتظارند؛ و هرگز تغيير و تبديلي در عهد و پيمان خود ندادند»(سوره احزاب، آيه 23).


 کيارستمي‌ در شرايط جسمي‌سختي است 

مشاور وزير بهداشت ضمن اشاره به عيادت وزير بهداشت از «عباس کيارستمي» آخرين وضعيت درماني وي را توضيح داد. دکتر عباس زارع‌نژاد، رييس مرکز اطلاع‌رساني و روابط عمومي‌وزارت بهداشت در گفت‌وگو با ايسنا، با اشاره به پيگيري‌هاي انجام شده درباره روند درماني کيارستمي، گفت: پس از اطلاع از بيماري و بستري اين کارگردان ارزنده کشورمان در يکي از بيمارستان‌هاي خصوصي تهران، وزير بهداشت به عيادت وي رفت و از نزديک در جريان روند درماني وي قرار گرفت. وي با بيان اينکه عباس کيارستمي‌از سرطان دستگاه گوارش رنج مي‌برد، افزود: به دستور وزير بهداشت، تيمي‌از اساتيد مجرب به سرپرستي معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکي ايران، مسوول رسيدگي به درمان وي شدند. البته پيش از آن هم اقدامات درماني لازم براي کيارستمي‌انجام شده بود. زارع‌نژاد افزود: در هر حال عليرغم اينکه امکان انتقال وي از اين مرکز درماني به مرکزي ديگر وجود ندارد، تمام اقدامات درماني لازم براي کيارستمي‌فراهم است و مشکلي در اين زمينه وجود ندارد. مشاور وزير بهداشت در پايان با بيان اينکه به لحاظ جسمي‌در شرايط سختي است گفت: اميدواريم دستگاه‌هاي مسوول در مورد شخصيت‌هاي هنري احساس مسووليت بيشتري داشته باشند. وزارت بهداشت از زماني که از وضعيت کيارستمي‌مطلع شد، در بالاترين سطح بر بالين وي حاضر و دستورات و اقدامات لازم براي درمان وي را انجام داد.

«هويت پروانه‌هاي مرده» روي صحنه مي‌رود

نمايش « هويت پروانه‌هاي مرده» به نويسندگي و کارگرداني احمد سلگي از روز سه شنبه 17 فروردين ماه اجراي عمومي‌خود را در تالار مولوي آغاز مي‌کند. در نمايش «هويت پروانه‌هاي مرده» که اثر برگزيده هجدهمين جشنواره تئاتر دانشگاهي است، در ساعت 18 و با مدت 60 دقيقه در تالار مولوي روي صحنه مي‌رود. در اين اثر بازيگراني همچون سها آردم، آيدا توتونچي، مهران ميري، اميرمسعود واعظ تهراني ايفاي نقش مي‌کنند. « هويت پروانه‌هاي مرده » در سه روز اول اجرا با 50 درصد تخفيف براي عموم مخاطبان اجرا مي‌شود و علاقه‌مندان مي‌توانند از طريق سايت «تيوال» نسبت به پيش خريد بليت اقدام کنند.

اجراي نمايش «اوديسه» در 2 نوبت

نمايش «اوديسه» با کارگرداني آرش دادگر روزهاي پنجشنبه و جمعه 19 و 20 فروردين ماه 95 در 2 نوبت اجرا مي‌شود. به گزارش مهر، اين نمايش که کاري از گروه تئاتر «کوانتوم» است و از دوشنبه 16 فروردين‌ماه اجراي عمومي‌خود را در سالن حافظ آغاز خواهد کرد و بليت هاي 3 روز اول آن پيش‌خريد شده، روزهاي پنجشنبه و جمعه در نوبت هاي 18 و 20 روي صحنه مي‌رود. نمايش «اوديسه» نوشته امين طباطبايي است و مهدي تاج الدين آن را دراماتورژي کرده است. در اين نمايش بازيگراني همچون کامبيز اميني، نگار عابدي، آرش دادگر، حسام منظور، امين طباطبايي، عمار عاشوري و سياوش دادگر و امير رجبي در آن ايفاي نقش مي‌کنند. «اوديسه» در 3 روز اول اجرا با 30 درصد تخفيف براي عموم مخاطبان اجرا مي‌شود.