نسخه شماره 3827 - 1394/05/24 -

گزارشي از کارنامه هشت ماهه صدا‌و‌سيما
از آشتي مهران مديري تا سرنوشت نامعلوم «راديو هفت»

محمد‌رضا گلزار:
من ممنوع ا‌لکارترين بازيگر تاريخ سينماي ايران هستم

سهراب سليمي:
نمايش وان يک‌، نمايشي کاملا متفاوت با اجراي سال 83 است


ازهر‌دري‌خبري


چگونه من پولدار شدم


 گزارشي از کارنامه هشت ماهه صدا‌و‌سيما
 از آشتي مهران مديري تا سرنوشت نامعلوم «راديو هفت» 

17آبان سال 93، محمد سرافراز رياست سازمان صدا‌و‌سيما را برعهده گرفت، از آن زمان تا کنون حدود 8 ماه مي‌گذرد. او در حالي اين پست را بر عهده گرفت که در چند سال گذشته با هجوم سريال‌هاي ترکي به شبکه‌هاي ماهواره اي و اقبال عمومي‌براي تماشاي اينگونه سريال‌ها، به شدت از مخاطبان مجموعه‌ها و برنامه‌هاي تلويزيون جمهوري اسلامي ‌کاسته شده است. اما آيا با تغيير دولت و دگرگوني در نوع نگاه به برنامه‌هاي فرهنگي وهنري، سرافراز موفق به تحول در برنامه‌هاي صدا‌و‌‌سيما شده است؟ و آيا برنامه سازان تلويزيون توانسته اند در چرخش مخاطبان از سريال‌هاي ماهواره اي به مجموعه‌هاي سازمان صدا وسيما موفق عمل کنند؟ به گزارش ايسکانيوز، در ماه‌هاي گذشته و با توقف چند برنامه پرمخاطب فرهنگي مثل «راديو هفت»، «دستان»، «هفت اقليم موسيقايي»، «مجله تئاتر» و «هفت» انتقاداتي از سوي رسانه‌ها متوجه سازمان صدا‌و‌سيما شد. هر چند پخش تعدادي از برنامه‌هايي که از آنها ياد شد دوباره از سر گرفته شده است اما پخش مجدد برنامه‌اي چون «دستان» همچنان در‌هاله اي از ابهام است.

«دستان» به اطلاع ثانوي پيوست

«دستان» يکي از برنامه‌هاي شبکه «آموزش» بود که به موسيقي مي‌پرداخت، خبر توقف اين برنامه دوستداران آن را متعجب کرد. زمان شروع نخستين قسمت‌هاي اين برنامه اعلام شد که در آن به موسيقي در ايران و خارج از مرزها، تلفيق شعر و موسيقي، نقد و بررسي موسيقي جدي بعد از انقلاب و موضوعات اين چنيني پرداخته مي‌شود و با چهره‌هاي برتر موسيقي نيز گفتگو خواهد شد. پيش درآمد شامل معرفي و شرحي بر محور اصلي هر برنامه، روي خط حامل؛ اخبار موسيقي، يادها و بودها؛ معرفي آثار مکتوب، قاب خاطره‌ها؛ يادمان اساتيد و موسيقي ايران و نقطه سر خط؛ مستند کوتاه از مراکز فرهنگي تا کارگاه‌هاي آواز، نشست‌هاي شعر و موسيقي و... از جمله بخش‌هاي مختلف اين برنامه و فريدون شهبازيان، استاد کمال پورتراب، مجيد انتظامي، مجيد درخشاني، محمد سرير، محمد ميرزماني، کيوان ساکت و شاهين فرهت از جمله کارشناسان آن بودند. اجرا و کارشناسي برنامه نيز به سيد عباس سجادي سپرده شد و محمد اصفهاني، احسان خواجه اميري، نيما مسيحا، ماني رهنما، نادر گلچين، سيد حسام الدين سراج، سالار عقيلي، سينا سرلک، کاوه ديلمي، محمد معتمدي و دولتمند خالف از تاجيکستان از جمله خوانندگاني معرفي شدند که در برنامه حضور داشتند. سيدعباس سجادي مجري - کارشناس «دستان» درباره سرنوشت اين برنامه در گفت‌وگويي عنوان کرد: خوشبختانه ديدار و گفتگوهاى خوبى با مديران سازمان صداو سيما درباره «دستان» و موضوعات ديگر داشتيم، خصوصا با جناب ساري، مدير شبکه «آموزش» ديدار داشتيم و بنا است برنامه را با انرژي بيشتري آغاز کنيم. او گفت: با توجه به رويکردهاي جديد سازمان صداوسيما و شبکه «آموزش»، برخي از اصول مورد توجه تيم جديد مديريت سازمان را در اين برنامه پررنگ‌تر خواهيم کرد و اين موضوع به تقويت بُعد آموزشي برنامه مربوط است. مجري کارشناس «دستان» توضيح مي‌دهد: ما از اين پس روي برخي از مفاهيم هنري که مي‌تواند براي مخاطب بار آموزشي بيشتري داشته باشد، تأکيد خواهيم کرد و توجه کمتري به بيوگرافي هنرمندان خواهيم داشت تا برنامه خروجي بهتري داشته باشد. اما اکنون و پس از گذشت چند هفته از پخش نشدن اين برنامه و با توجه به خبرهايي که شنيده مي‌شود گويا قرار نيست که «دستان» يا برنامه اي جايگزين و شبيه به آن از شبکه «آموزش» پخش شود.

راديو هم بي‌نصيب نماند

برنامه «هفت اقليم موسيقايي» نيز برنامه‌اي بود که جمعه‌ها از راديو پخش مي‌شد اما در ماه‌هاي گذشته پخش آن متوقف شد، اين برنامه در همه روزهاي هفته به هنرهاي مختلف مي‌پرداخت. البته «هفت اقليم موسيقايي» در زمان پخشش از راديو نيز تغييرات زيادي کرد.

«راديو هفت» و آينده‌اي مجهول

«راديو هفت» نيز يکي از برنامه‌هاي پربيننده تلويزيون بود که هر شب از شبکه «آموزش» پخش مي‌شد اما به دلايلي ادامه پخش آن ميسر نشد. سازندگان اين برنامه روي سايت «راديو هفت» نوشتند: خانم‌ها، آقايان، اعضاءِ محترم خانواده بزرگ «راديو هفت» در سراسر ايران و جهان، سلام و درود بر شما ضمن آرزوي بهترين‌ها براي شما همراهان گرامي‌که در پنج سال گذشته همواره بيننده برنامه «راديوهفت» بوده‌ايد، به اطلاع مي‌رساند که به دنبال تغييرات جديد در فضاي شبکه «آموزش» و پس از تلاش‌هاي فراوان براي رسيدن به يک تعامل دوجانبه ميان سازندگان برنامه وتصميم گيرندگان، متاسفانه اين تلاش‌ها به يک توافق مؤثر منجر نشد. ميزان تغييرات درخواستي به صورتي بود که ساختار «راديو هفت» از شکل هميشگي خود خارج مي‌شد و اين نه به نفع شبکه بود و نه با سليقه مخاطب فهيم برنامه همخواني داشت. لذا ضمن درک مصالح جديد سيما و با احترام به ميليون‌ها مخاطبي که هر شب به ميهمانيِ آرامش و انديشه مي‌آمدند، اعلام مي‌داريم که ادامه ساخت «راديو هفت» با شرايط فعلي امکان پذير نيست. بدون شک بزرگ‌ترين افتخار ما جلب نظر ميليون‌ها بيننده‌اي بود که در سراسرِ ايران و جهان، رسانه ملي را براي تماشا انتخاب مي‌کردند و اميدواريم که اين رابطه همچنان و به‌زودي از طريقي ديگر ادامه پيدا کند. بديهي است که در اين راه بيش‌‌از هرچيز نيازمند دعاي خير و همراهي اعضاي خانواده بزرگ «راديوهفت» هستيم. با اين شرايط بهتر است مسئولان صداو‌سيما هرچه زودتر به ارائه پاسخ در اين زمينه بپردازند و دلايل خود را براي اين کار به مخاطبان اين برنامه‌ها ارائه کنند. منصور ضابطيان مجري اين برنامه در گفت‌وگويي اعلام کرد: تغييراتي در بعضي از شبکه‌ها در سال جديد در نظر گرفته شده که شبکه «آموزش» هم با توجه به رويکردهاي خود الزاماتي را براي ساخت سري جديد «راديو هفت» در نظر دارد و خواستار تغييراتي شده است که در چند جلسه با مسئولان در تعامل و مذاکره درباره اين تغييرات بوديم. او با اشاره به جايگاه برنامه «راديو هفت» در شبکه آموزش يادآور شد: هم عوامل «راديو هفت» و هم مديران شبکه آموزش معتقد هستند که اين برنامه تلويزيوني يکي از آموزشي‌ترين برنامه‌هاي اين شبکه است و سعي دارد ادبيات، سبک زندگي ايراني- اسلامي، فرهنگ و هر آنچه را که براي مردم مهم است در قالبي جذاب ارايه کند و مخاطب زيادي هم دارد. اما حسين ساري مدير شبکه «آموزش» در گفت‌وگويي درباره توقف پخش اين برنامه گفت: برنامه «راديو هفت» به دليل اينکه با رويکردهاي جديد شبکه «آموزش» سازگاري نداشت، نمي‌توانست تداوم يابد. او در مورد برنامه جايگزين براي «راديو هفت»، گفت: شبکه «آموزش» در حال تدوين برنامه‌ جديدي است و در اين شکي نيست که جذب مخاطب در اولويت سازندگان يک برنامه است.

آشتي مهران مديري با تلويزيون

اما از اقدامات مثبتي که رياست جديد سازمان صدا و سيما موفق به انجام آن شده توجه به برنامه‌هاي طنز و حمايت از آنها است. حضور برنامه سازاني که چند سال به دلايل مختلف از تلويزيون به دور بوده‌اند يکي از اين نمونه‌هاست. حضور دوباره مهران مديري بعد از چندين سال دوري از تلويزيون و توليد برنامه‌اي انتقادي در مورد پزشکان با نام «در حاشيه» از مهم ترين دستاوردهاي برنامه‌سازي در اين چند ماه حضور سرافراز در صدا‌وسيما است هر چند اين برنامه حاشيه‌هاي فراواني را به همراه داشت اما همين که نام مهران مديري مخاطبان زيادي را به تلويزيون جذب کرد را مي‌توان به فال نيک گرفت. يکي ديگر از نمونه‌هاي حمايتي تلويزيون، پخش تيزرهاي برنامه «خندوانه» و بنرهاي آن در متروها است که به بالا بردن مخاطبان آن کمک فراواني کرده است. اين برنامه که با اجراي رامبد جوان از شبکه «نسيم» پخش مي‌شود مخاطبان زيادي دارد. ضمن اينکه دست رامبد جوان در برخي از ساختارشکني‌ها در اين برنامه باز گذاشته شده است.


 محمد‌رضا گلزار:
 من ممنوع ا‌لکارترين بازيگر تاريخ سينماي ايران هستم 

17آبان سال 93، محمد سرافراز رياست سازمان صدا‌و‌سيما را برعهده گرفت، از آن زمان تا کنون حدود 8 ماه مي‌گذرد. او در حالي اين پست را بر عهده گرفت که در چند سال گذشته با هجوم سريال‌هاي ترکي به شبکه‌هاي ماهواره اي و اقبال عمومي‌براي تماشاي اينگونه سريال‌ها، به شدت از مخاطبان مجموعه‌ها و برنامه‌هاي تلويزيون جمهوري اسلامي ‌کاسته شده است. اما آيا با تغيير دولت و دگرگوني در نوع نگاه به برنامه‌هاي فرهنگي وهنري، سرافراز موفق به تحول در برنامه‌هاي صدا‌و‌‌سيما شده است؟ و آيا برنامه سازان تلويزيون توانسته اند در چرخش مخاطبان از سريال‌هاي ماهواره اي به مجموعه‌هاي سازمان صدا وسيما موفق عمل کنند؟ به گزارش ايسکانيوز، در ماه‌هاي گذشته و با توقف چند برنامه پرمخاطب فرهنگي مثل «راديو هفت»، «دستان»، «هفت اقليم موسيقايي»، «مجله تئاتر» و «هفت» انتقاداتي از سوي رسانه‌ها متوجه سازمان صدا‌و‌سيما شد. هر چند پخش تعدادي از برنامه‌هايي که از آنها ياد شد دوباره از سر گرفته شده است اما پخش مجدد برنامه‌اي چون «دستان» همچنان در‌هاله اي از ابهام است.

«دستان» به اطلاع ثانوي پيوست

«دستان» يکي از برنامه‌هاي شبکه «آموزش» بود که به موسيقي مي‌پرداخت، خبر توقف اين برنامه دوستداران آن را متعجب کرد. زمان شروع نخستين قسمت‌هاي اين برنامه اعلام شد که در آن به موسيقي در ايران و خارج از مرزها، تلفيق شعر و موسيقي، نقد و بررسي موسيقي جدي بعد از انقلاب و موضوعات اين چنيني پرداخته مي‌شود و با چهره‌هاي برتر موسيقي نيز گفتگو خواهد شد. پيش درآمد شامل معرفي و شرحي بر محور اصلي هر برنامه، روي خط حامل؛ اخبار موسيقي، يادها و بودها؛ معرفي آثار مکتوب، قاب خاطره‌ها؛ يادمان اساتيد و موسيقي ايران و نقطه سر خط؛ مستند کوتاه از مراکز فرهنگي تا کارگاه‌هاي آواز، نشست‌هاي شعر و موسيقي و... از جمله بخش‌هاي مختلف اين برنامه و فريدون شهبازيان، استاد کمال پورتراب، مجيد انتظامي، مجيد درخشاني، محمد سرير، محمد ميرزماني، کيوان ساکت و شاهين فرهت از جمله کارشناسان آن بودند. اجرا و کارشناسي برنامه نيز به سيد عباس سجادي سپرده شد و محمد اصفهاني، احسان خواجه اميري، نيما مسيحا، ماني رهنما، نادر گلچين، سيد حسام الدين سراج، سالار عقيلي، سينا سرلک، کاوه ديلمي، محمد معتمدي و دولتمند خالف از تاجيکستان از جمله خوانندگاني معرفي شدند که در برنامه حضور داشتند. سيدعباس سجادي مجري - کارشناس «دستان» درباره سرنوشت اين برنامه در گفت‌وگويي عنوان کرد: خوشبختانه ديدار و گفتگوهاى خوبى با مديران سازمان صداو سيما درباره «دستان» و موضوعات ديگر داشتيم، خصوصا با جناب ساري، مدير شبکه «آموزش» ديدار داشتيم و بنا است برنامه را با انرژي بيشتري آغاز کنيم. او گفت: با توجه به رويکردهاي جديد سازمان صداوسيما و شبکه «آموزش»، برخي از اصول مورد توجه تيم جديد مديريت سازمان را در اين برنامه پررنگ‌تر خواهيم کرد و اين موضوع به تقويت بُعد آموزشي برنامه مربوط است. مجري کارشناس «دستان» توضيح مي‌دهد: ما از اين پس روي برخي از مفاهيم هنري که مي‌تواند براي مخاطب بار آموزشي بيشتري داشته باشد، تأکيد خواهيم کرد و توجه کمتري به بيوگرافي هنرمندان خواهيم داشت تا برنامه خروجي بهتري داشته باشد. اما اکنون و پس از گذشت چند هفته از پخش نشدن اين برنامه و با توجه به خبرهايي که شنيده مي‌شود گويا قرار نيست که «دستان» يا برنامه اي جايگزين و شبيه به آن از شبکه «آموزش» پخش شود.

راديو هم بي‌نصيب نماند

برنامه «هفت اقليم موسيقايي» نيز برنامه‌اي بود که جمعه‌ها از راديو پخش مي‌شد اما در ماه‌هاي گذشته پخش آن متوقف شد، اين برنامه در همه روزهاي هفته به هنرهاي مختلف مي‌پرداخت. البته «هفت اقليم موسيقايي» در زمان پخشش از راديو نيز تغييرات زيادي کرد.

«راديو هفت» و آينده‌اي مجهول

«راديو هفت» نيز يکي از برنامه‌هاي پربيننده تلويزيون بود که هر شب از شبکه «آموزش» پخش مي‌شد اما به دلايلي ادامه پخش آن ميسر نشد. سازندگان اين برنامه روي سايت «راديو هفت» نوشتند: خانم‌ها، آقايان، اعضاءِ محترم خانواده بزرگ «راديو هفت» در سراسر ايران و جهان، سلام و درود بر شما ضمن آرزوي بهترين‌ها براي شما همراهان گرامي‌که در پنج سال گذشته همواره بيننده برنامه «راديوهفت» بوده‌ايد، به اطلاع مي‌رساند که به دنبال تغييرات جديد در فضاي شبکه «آموزش» و پس از تلاش‌هاي فراوان براي رسيدن به يک تعامل دوجانبه ميان سازندگان برنامه وتصميم گيرندگان، متاسفانه اين تلاش‌ها به يک توافق مؤثر منجر نشد. ميزان تغييرات درخواستي به صورتي بود که ساختار «راديو هفت» از شکل هميشگي خود خارج مي‌شد و اين نه به نفع شبکه بود و نه با سليقه مخاطب فهيم برنامه همخواني داشت. لذا ضمن درک مصالح جديد سيما و با احترام به ميليون‌ها مخاطبي که هر شب به ميهمانيِ آرامش و انديشه مي‌آمدند، اعلام مي‌داريم که ادامه ساخت «راديو هفت» با شرايط فعلي امکان پذير نيست. بدون شک بزرگ‌ترين افتخار ما جلب نظر ميليون‌ها بيننده‌اي بود که در سراسرِ ايران و جهان، رسانه ملي را براي تماشا انتخاب مي‌کردند و اميدواريم که اين رابطه همچنان و به‌زودي از طريقي ديگر ادامه پيدا کند. بديهي است که در اين راه بيش‌‌از هرچيز نيازمند دعاي خير و همراهي اعضاي خانواده بزرگ «راديوهفت» هستيم. با اين شرايط بهتر است مسئولان صداو‌سيما هرچه زودتر به ارائه پاسخ در اين زمينه بپردازند و دلايل خود را براي اين کار به مخاطبان اين برنامه‌ها ارائه کنند. منصور ضابطيان مجري اين برنامه در گفت‌وگويي اعلام کرد: تغييراتي در بعضي از شبکه‌ها در سال جديد در نظر گرفته شده که شبکه «آموزش» هم با توجه به رويکردهاي خود الزاماتي را براي ساخت سري جديد «راديو هفت» در نظر دارد و خواستار تغييراتي شده است که در چند جلسه با مسئولان در تعامل و مذاکره درباره اين تغييرات بوديم. او با اشاره به جايگاه برنامه «راديو هفت» در شبکه آموزش يادآور شد: هم عوامل «راديو هفت» و هم مديران شبکه آموزش معتقد هستند که اين برنامه تلويزيوني يکي از آموزشي‌ترين برنامه‌هاي اين شبکه است و سعي دارد ادبيات، سبک زندگي ايراني- اسلامي، فرهنگ و هر آنچه را که براي مردم مهم است در قالبي جذاب ارايه کند و مخاطب زيادي هم دارد. اما حسين ساري مدير شبکه «آموزش» در گفت‌وگويي درباره توقف پخش اين برنامه گفت: برنامه «راديو هفت» به دليل اينکه با رويکردهاي جديد شبکه «آموزش» سازگاري نداشت، نمي‌توانست تداوم يابد. او در مورد برنامه جايگزين براي «راديو هفت»، گفت: شبکه «آموزش» در حال تدوين برنامه‌ جديدي است و در اين شکي نيست که جذب مخاطب در اولويت سازندگان يک برنامه است.

آشتي مهران مديري با تلويزيون

اما از اقدامات مثبتي که رياست جديد سازمان صدا و سيما موفق به انجام آن شده توجه به برنامه‌هاي طنز و حمايت از آنها است. حضور برنامه سازاني که چند سال به دلايل مختلف از تلويزيون به دور بوده‌اند يکي از اين نمونه‌هاست. حضور دوباره مهران مديري بعد از چندين سال دوري از تلويزيون و توليد برنامه‌اي انتقادي در مورد پزشکان با نام «در حاشيه» از مهم ترين دستاوردهاي برنامه‌سازي در اين چند ماه حضور سرافراز در صدا‌وسيما است هر چند اين برنامه حاشيه‌هاي فراواني را به همراه داشت اما همين که نام مهران مديري مخاطبان زيادي را به تلويزيون جذب کرد را مي‌توان به فال نيک گرفت. يکي ديگر از نمونه‌هاي حمايتي تلويزيون، پخش تيزرهاي برنامه «خندوانه» و بنرهاي آن در متروها است که به بالا بردن مخاطبان آن کمک فراواني کرده است. اين برنامه که با اجراي رامبد جوان از شبکه «نسيم» پخش مي‌شود مخاطبان زيادي دارد. ضمن اينکه دست رامبد جوان در برخي از ساختارشکني‌ها در اين برنامه باز گذاشته شده است.


 سهراب سليمي:
 نمايش وان يک‌، نمايشي کاملا متفاوت با اجراي سال 83 است 

گروه فرهنگي: وان يک به کارگرداني سهراب سليمي‌قرار است شهريور ومهر 94 در تماشاخانه باران به روي صحنه رود‌. اين نمايش درسال 83 براي اولين بار در جشنواره تئاتر فجر به روي صحنه رفت و مورد تحسين هنرمندان ومنتقدان قرار گرفت‌. اين نمايش يک باردر سال 83 در سالن چهارسو تئاتر شهر اجرا شده است و براساس گزارش‌هاي داده شده پرفروشترين تئار سالن چهارسو معرفي شد. سهراب سليمي‌در رابطه با اين نمايش گفت «اين نمايش شامل دو نمايشنامه مستقل از واسلاوهاول است که در دو زمان مختلف اما با اختلاف يک سال نوشته شده است‌. نام‌هاي اين نمايش «احضار» و «گشايش» مي‌باشد که هردو از طنز زيبايي برخوردارهستند. اين نمايش جزو پراجراترين نمايشنامه‌هاي جهان است. به نظر من اين نمايشنامه‌ها درحال حاضر مناسب تماشاگران معاصرمان است». وي دررابطه با علت اجراي دوباره اين نمايشنامه گفت «با توجه به اين مسئله که من به دليل شرايط تئاترگذشته مان 7 سال تصميم گرفتم نمايشي را به روي صحنه نبرم وبه سوي فضاي تدريس حرکتم کردم.در اين زمان با توجه به شرايط روحي خودم به اين نتيجه رسيدم تا اين نمايش را دوباره به روي صحنه ببرم». کارگردان نمايش‌هاي «عشق لرزه» و «مهمانسراي دو دنيا» در رابطه با شباهت اين نمايش با نمايش اجراشده در سال 83 گفت: «اين نمايش در آن سال شامل يک تريولوژي بود و شامل سه نمايش نامه مي‌شد اما دراجراي سال 94 نمايش اعتراف از آن حذف شده است‌. اين نمايش در حال حاضر يک تريالوژي يا دويالوژي نيست .اين نمايش يک دگرديسي متفاوت نسبت به گذشته است‌. درست است که تيم بازيگران ،کارگردان و نمايشنامه‌نويس آن يکسان است اما بسيار متفاوت است. زيرا هرکدام ازاين عناصر در اثر گذشت زمان تغيير کردند. انتخاب من براي اجراي اين نمايش اين مسئله نيست که در سال 83 خوش درخشيده است، دليل اين مسئله اين است که من احساس مي‌کنم اين نمايش يکي از مهمترين آثار هنري جهانست و به همين دليل مي‌توان آن را در هر زماني به روي صحنه برد . زماني که احساس کردم مي‌توانم اين نمايش را به صورت متفاوت چه از نظر بصري و تحليلي اجرا کنم تصميم به اجراي دوباره آن گرفتم». وي در پايان افزود «در گذشته در تئاتر وان يک به دليل نوع و سبک تئاتر آن روزها جايگاه من به عنوان کارگردان در نمايش بسيار ديده مي‌شد. اما در حال حاضرمن به عنوان کارگردان با توجه به تجربيات اين سالهايم، نگاه کارگاهي به تئاتر دارم .در اين نمايش درتلاش بودم تا بازيگر را آزاد تر بگذارم تا بتوانم از انرژيهاي دروني آن استفاده کنم‌. اين نمايش با بازيگران يکسان اما با بازه زماني 11 سال دوباره به روي صحنه مي‌رود که اين امر موجب مي‌شود تفاوت بازي رضا مولايي‌، احمد ساعتچيان و شيوا اردويي ‌در اين نمايش ديده شود».

لازم به ذکر است اين نمايش از4شهريور در تماشاخانه باران به روي صحنه مي‌رود.


 ازهر‌دري‌خبري 

مهرجويي: سنتوري جديد با بازي حامد بهداد ساخته مي‌شود

داريوش مهرجويي گفت: فيلم جديدم با نام «سنتوري، مرد پاييزي»، با بازي حامد بهداد و ليلا حاتمي‌ ساخته مي‌شود. کارگردان فيلم «سنتوري» که مدتي است خبرهايي درباره ساخت فيلم «سنتوري 2» او منتشر مي‌شود‌، به ايسنا گفت: بهرام رادان در نامه‌اي به من اعلام کرد که امکان همکاري و حضور در فيلم جديد مرا که قرار بود «سنتوري2» باشد ندارد؛ چرا که برنامه سفر دارد و از نظر زماني با برنامه ما هماهنگ نبود. مهرجويي افزود: بهرام رادان برنامه سفر به آمريکا را داشت و امکان بازي در فيلم را پيدا نمي‌کرد. چون قصد داشتم پس از تمرين چند قطعه، فيلمبرداري را از آبان امسال شروع کنم، او عذرخواهي کرد که نمي‌تواند در اين پروژه بازي کند. وي ادامه داد: به همين دليل حامد بهداد جايگزين بهرام رادان شد و نام شخصيت اصلي فيلم را هم از علي به حميد تغيير دادم. همچنين در کنار بهداد، ليلا حاتمي‌بازي خواهد کرد. او درباره‌ داستان فيلم «سنتوري، مرد پاييزي» گفت: اين فيلم داستان متفاوتي دارد و ارتباط آنچناني به «سنتوري» سال 85 ندارد، اما همانند فيلم قبلي خواننده و نوازنده سنتور در آن هستند که براي اين کار يک نوازنده خوب پيدا کرديم و دو موسيقيدان جوان هم با ملودي‌هاي زيبايي که نوشته‌اند و صداي خوبي که دارند ما را همراهي خواهند کرد. مهرجويي با بيان اينکه تمام قطعات موسيقي فيلم آماده شده است‌، بيان کرد: در اين فيلم علاوه بر يک خواننده با بازي حامد بهداد، خواننده ديگري هم داريم که رقابتي بين آن‌ها شکل مي‌گيرد. اين کارگردان در پاسخ به اينکه آيا نبود بهرام رادان باعث شده داستان و نام شخصيت اصلي فيلم «سنتوري» را تغيير دهد‌؟ گفت: خير، داستان فيلم جديدم از ابتدا همينطور بود و فقط بخاطر نبود رادان، نام شخصيت را تغيير دادم.

آلبوم مرتضي پاشايي

26 مرداد منتشر مي‌شود

آخرين آلبوم مرحوم «مرتضي پاشايي» صبح روز 26 مرداد از سوي «پخش دنياي هنر» در بازار موسيقي کشور منتشر مي‌شود. به گزارش «موسيقي ما»، مدير بخش موسيقي پخش دنياي هنر ضمن اعلام اين تاريخ به عنوان تاريخ قطعي انتشار آلبوم در تهران و شهرستان توضيح داد: «آلبوم آخر مرحوم مرتضي پاشايي از صبح روز 26 مرداد در تهران و تمام کشور منتشر خواهد شد تا دوستداران اين خواننده آخرين اثر اين خواننده را بشنوند». او در ادامه افزود: «برنامه‌ريزي گسترده‌اي براي توزيع درست و همگاني اين آلبوم صورت گرفته و يک اکيپ حرفه‌اي براي توزيع اين اثر سازماندهي شده است تا آلبوم «اسمش عشقه» در بهترين کيفيت در اختيار دوستداران اين خواننده و جامعه موسيقي کشور قرار بگيرد. هماهنگي‌هاي لازم با تمام فروشگاه‌هاي معتبر موسيقي نيز صورت گرفته تا در صورت نياز بلافاصله تعداد بيشتري از آلبوم در اختيارشان قرار بگيرد تا در صورت اتمام آلبوم، مخاطبان موسيقي بتوانند به راحتي آخرين آلبوم اين خواننده را تهيه نمايند». آلبوم «اسمش عشقه» در دو پکيج مختلف (ولت و دي‌جي‌پک) تهيه و توليد شده است که نسخه دي‌جي‌پک اين آلبوم شامل دفترچه‌اي از عکس‌ها و يادگاري‌هاي چهره‌هاي سرشناس موسيقي کشور براي مرتضي پاشايي است. چهره‌هايي چون مهرزاد اميرخاني، ميلاد ترابي، معين راهبر، انوشيرولن تربتي نژاد، کوشان حداد، مهران عباسي و محمد فلاحي از جمله چهره‌هايي هستند که در اين آلبوم حضور دارند. اين آلبوم با تشکر ويژه از مهدي کرد، به تهيه‌کنندگي «ناصر پاشايي» (پدر مرتضي) به همت موسسه «آواي سوته دلان» و توسط پخش «دنياي هنر» با تيراژ وسيعي در بازار موسيقي کشور توزيع خواهد شد.

«اعترافات ذهن خطرناک من»

و آيين گلريزان

انجمن حمايت از زندانيان مرکز و گروه سينمايي هنر و تجربه با مساعدت جواد نوروز بيگي تهيه‌کننده فيلم «اعترافات ذهن خطرناک من » همراه با چهره‌هاي آشنا آيين گلريزان براي چهار محکوم به قصاص را برگزار مي‌کند. به گزارش برنا‌، امروز از ساعت 19 و 30 فروش بليط فيلم «اعترافات ذهن خطرناک من» در سينما فرهنگ تهران‌، به همت عالي آغاز مي‌شود، ساعت 21 نيز نمايش فيلم شروع مي‌شود. دراين مراسم خيريه که به بهانه تامين ديه محکوم به قصاص و کمک به خانواده‌هاي نيازمند زندانيان برگزار مي‌شود‌، کارگردان فيلم و بازيگران اين اثر سينمايي و جمعي از چهره‌هاي سينما‌، تئاتر‌، موسيقي و سياسي کشور حضور خواهند داشت.

رونمايي از آلبوم صابر ابر

آلبوم «در شعله با تو رقصان» اثر صابر ابر و پانته آ پناهي‌ها با حضور صاحبان آثار و عليرضا قرباني رونمايي مي‌شود. رونمايي آلبوم «در شعله با تو رقصان» اثر جديد مهيار عليزاده و خوانش صابر ابر و پانته‌آ پناهي‌ها، با حضور عوامل آلبوم و عليرضا قرباني و محمود دولت‌آبادي و جمعي از هنرمندان و اهالي رسانه، امروز، ساعت 11 در شهر كتاب فرشته برگزار خواهد شد. اين آلبوم موسيقي با آهنگسازي مهيار عليزاده توسط موسسه فرهنگي هنري ققنوس تهيه شده است.


 چگونه من پولدار شدم 
نويسنده : پويان فراستي

خانه‌اي که در شهرستان داشتيم خانه ساده و با صفايي بود. يک حياط و حوض کوچک در وسط آن قرار داشت بچه که بودم ظهر‌هاي تابستان که از گرما کلافه مي‌شدم خود را در آب مي‌انداختم و بعد در زير آفتاب به خواب مي‌رفتم.

دوران کودکي من به همين سادگي و خوشي گذشت اما تا به خودم آمدم بزرگ شده بودم ديگر در آن حوض کوچک جايي نداشتم، در حقيقت نه تنها در حوض بلکه در خانه هم جايي براي من نبود.

بزرگ شده بودم اما عقل درست و حسابي نداشتم که درس بخوانم به همين خاطر به زور تک ماده و چند قانون ديگر يک ديپلم فني گرفتم بساط بخور و بخواب را در خانه راه انداختم.

پدرم که متوجه شد تک پسري که بزرگ کرده است اندازه يک چهار پا شعور ندارد و فقط مصرف کننده است، فاميل و اهل محل را جمع کرد تا با مشورت کردن با آن‌ها راه آدم کردن من را پيدا کند، مادرم خدا بيامرز هميشه طرفدار من بود و تا زماني که زنده بود از من حمايت مي‌کرد.

به خاطر دارم در آن جلسه‌اي که در پشت در‌هاي بسته انجام شد مادرم نيز حضور داشت و نقش مهره نفوذي من را در آن جلسه بازي مي‌کرد براساس گفته‌هاي مادرم پيشنهاد‌ها حول دو محور زن دادن و به سربازي فرستادن من مي‌چرخيده و حتي مذاکرات تا جايي پيش مي‌رود که عمه اقدس دختر ترشيده‌‌اش را براي ازدواج پيشنهاد مي‌دهد و حتي قرار عقد و عروسي را هم مي‌گذارد اما پدرم مخالفت مي‌کند و با راي اکثريت قرار بر اين مي‌شود که بنده را به سربازي بفرستند. صبح روز بعد پدرم با چک و لگد بنده را از خانه به مقصد دفتر پست بيرون کرد، تمام راه خانه تا دفتر پست در فکر يک راه فرار از سربازي بودم اما هيچ چيزي به ذهنم نرسيد در حقيقت من اصلا نمي‌دانستم که به چه بهانه‌اي مي‌توان از خدمت خلاص شد تا اين که دفترچه را گرفتم و از سر بيکاري شروع به خواندنش کردم.

اين اولين باري بود که من متني جز کتاب‌هاي درسي مي‌خواندم (هر چند که من کتاب‌هاي درسي را هم نمي‌خواندم) خلاصه در اين دفترچه صد صفحه شرايط مشمولين خدمت و افراد معاف از خدمت را نوشته بود بهتر است از اين قسمت از داستان بگذريم چرا که اجازه چاپ نمي‌گيرد اما اينطور به شما بگويم که بنده مشکلي داشتم و با همکاري دوستان و صاحب‌نظران کاري کردم که مشکلم دو چندان شد و کار بيخ پيدا کرد و در نهايت من را از خدمت سربازي معاف کرد. زماني که قضيه بيخ پيدا کرد بنده مدتي در بيمارستان و مدتي در خانه بستري بودم و همينطور مي‌خوردم و مي‌خوابيدم و به خاطر همان مشکل معافيت کلا خانواده بي‌خيال زن دادن من شدند اما پدرم اصلا نمي‌توانست بپذيرد که پسر جوانش در خانه بخورد و بياشامد و او در بازار کار کند و پول در بياورد براي همين بالاخره يک روز خونش به جوش آمد و من را از خانه بيرون کرد و گفت: تا الان من نون و آبت را دادم از اين به بعد خودت هستي و خودت.

از خدا که پنهان نيست از شما چه پنهان من مدتي بود که منتظر اين واقعه بودم به همين خاطر شب‌ها از جيب پدرم مقداري پول براي همچين روزي بر مي‌داشتم که اگر خداي نکرده چنين روزي برسد من بي‌پول نباشم.مادرم خدا بيامرز هم خيلي تلاش کرد که من در خانه بمانم و از طرف من کلي وعده به پدرم داد که مي‌رود کار مي‌کند، قول مي‌دهد آدم شود اما خب پدرم ديگر دست ما دو نفر را خوانده بود. کل دار و ندارم را در يک چمدان جمع کردم و از خانه بيرون زدم، قبل از بيرون آمدن هم مادرم تا سر کوچه همراهيم کرد و او هم مقداري پول کف دستم گذاشت و با چشمي‌گريان نظاره‌گر رفتن من شد.

الان که به ماجرا نگاه مي‌کنم متوجه مي‌شوم که چقدر انسان بي‌شعور و بي‌احساسي بودم چون آن زمان که مادر در حال اشک ريختن و گريه زاري بود من در اين فکر بودم که با اين پولي که در جيب دارم شام چه چيزي در خندق بلايم بريزم.

ادامه دارد...