نسخه شماره 2854 - 1390/11/29 -

در نشست پژوهشي اقتصاد موسيقي مطرح شد :
موسيقي فقط برگزاري کنسرت و انتشار آلبوم نيست


برگزيدگان بخش تجلي اراده ملي جشنواره فيلم فجر معرفي شدند

علي همت:
دوبله در ايران مهجور واقع شده است

نگاهي به فيلم گلچهره
عفريت جنگ، ايستايي تمدن، نابودي فرهنگ


برنامه هاي بهار 91 ارکستر موسيقي ملي نيمه اسفند قطعي مي شود


خبر


اخبار کوتاه


 در نشست پژوهشي اقتصاد موسيقي مطرح شد :
 موسيقي فقط برگزاري کنسرت و انتشار آلبوم نيست 

نشست پژوهشي اقتصاد موسيقي و بحران نشر با حضور رامين صديقي و امير وهوش اصفهاني در خانه هنرمندان در بخش جنبي جشنواره موسيقي فجر برگزار شد.  به گزارش ايلنا، نشست خبري اقتصاد موسيقي و بحران نشر با سخنراني رامين صديقي روز پنجشنبه در خانه هنرمندان برگزار شد. در اين نشست رامين صديقي درباره چرخش صنعت و اقتصاد موسيقي و جايگاه رسانه هاي نوين، کاهش بودجه هاي فرهنگي در اغلب ممالک دنيا و تاثير آن بر موسيقي، جايگاه موسيقي زنده بر جايگاه ساير هنر ها در رونق موسيقي صحبت کرد.  رامين صديقي درباره جايگاه رسانه هاي نوين از جمله اينترنت در عرصه موسيقي گفت: به طورکلي در ابتدا خيلي ها معتقد بودند که اينترنت موسيقي را از بين مي برد ولي در حال حاضر اين نظر رد مي شود زيرا اينترنت براي هنرمندان تبديل به فرصت شده است و همه معتقدند که اينترنت باعث شده است که صداي يک خواننده به گوش همه برسد.  وي ادامه داد: خيلي از هنرمندان قبل از انتشار يک آلبوم آن کار را در اينترنت مي گذارند و اين کار دو فايده دارد که يکي متوجه مي شوند که آن کار مورد توجه چه تعداد از مردم است و ديگري نتيجه گرفتن است و توليد کننده مي تواند از ميزان فروش آن کار اطلاع پيدا کند.  مدير نشر هرمس خاطرنشان کرد: در جامعه ما اينترنت يک معضل است ولي بايد بپذيريم که اين موضوع در نشر موسيقي موثر است. همچنين اين موضوع سبب مي شود تا تعداد مخاطبان افزايش پيدا کند و صداي آن خواننده از طريق اينترنت به گوش همه برسد.  همچنين وي درباره وضعيت بازار موسيقي ايران گفت: بازار موسيقي ايران از نظر وضعيت مالي بسيار پائين است زيرا تنوع بخشي و فرصت جديد در درون آن در جريان نيست.  وي همچنين در ادامه گفت: متاسفانه در جامعه ما به موسيقي به عنوان يک شغل و حرفه نگاه نمي کنند و تعادل در موسيقي از دست رفته است و بايد بپذيريم که کار در موسيقي فقط برگزاري کنسرت و انتشار آلبوم نيست بلکه هنرمندان بايد دست به دست هم دهند و موسيقي را از راههاي مختلف به رشد و شکوفايي برسانند.  صديقي تصريح کرد: موسيقي در کشورهاي ديگر راههاي مختلف به گوش مردم مي رسد مثلا در يک فروشگاه لباس براي آرامش خريداران از موسيقي هاي روز استفاده مي کنند و موسيقي در اين مکان ها سماع خريدن است و يا اينکه در رستوران ها از موسيقي استفاده مي کنند ولي در کشور ما از موسيقي فقط در برگزاري کنسرت ها استفاده مي کنند.  رامين صديقي در ادامه گفت: جامعه موسيقي ما در حال طي کردن يک روند تکاملي است و بايد قشر موسيقي با همديگر همگن شوند.  همچنين در اين نشست امير وهوش اصفهاني درباره انتشار بيشتر موسيقي در سطح جامعه گفت: راههاي گوناگوني براي اين کار وجود دارد که يکي از راه ها آهنگ هاي پيشواز ايرانسل است که اين کار به هنرمندان جوان کمک مي کند تا بيشتر شناخته شوند. به طور کلي بايد راه هاي جديدي به وجود بياوريم تا موسيقي همگاني شود.  اصفهاني در جواب به اين سوال که آيا با وجود آهنگ پيشواز فرصت فروش آثار جدي را از دست مي دهيم گفت: اين نظر اشتباه است زيرا با وجود آهنگ پيشواز مخاطبا به سمت سليقه خود مي روند و اين موضوع در فروش   همان آهنگ ها بسيار موثر است. ما در آهنگ پيشواز يک آرشيو کامل داريم که مخاطب قدرت تصميم گيري دارد. ممکن است يک اثر توسط صد ها نفر انتخاب شود پس اين اثر مورد استقبال همگان است و بعد از مدتي متوجه مي شويم که ذائقه مردم چيست.  رامين صديقي در پايان نشست پزوهشي گفت: هنرمند بايد بداند به دنبال چه چيزي است و مسير خودش را مشخص کند يعني اينکه يا مي تواند براساس ذائقه مردم پيش رود و يا اينکه ذائقه آفريني کند که اين موضوع در نشر آثار موسيقي بسيار موثر است.


 برگزيدگان بخش تجلي اراده ملي جشنواره فيلم فجر معرفي شدند 

سازمان ها و نهادهاي شرکت کننده در بخش تجلي اراده ملي جشنواره سي ام فيلم فجر پنجشنبه 27 بهمن طي مراسمي در سينما آزادي تهران برگزيدگان خود را معرفي کردند
برگزيدگان سازمان ها ونهاد ها در مراسم پاياني بخش تجلي اراده ملي سي امين جشنواره بين المللي فيلم فجر معرفي شدند.
به گزارش ايلنا سازمان ها و نهادهاي شرکت کننده در بخش تجلي اراده ملي جشنواره سي ام فيلم فجر شب پنجشنبه 27 بهمن طي مراسمي در سينما آزادي تهران برگزيدگان خود را به شرح زير معرفي شدند.
معاونت اجتماعي و پيشگيري از وقوع جرم قوه قضاييه
جايزه به علي وزيريان براي يک سطر تا واقعيت
جايزه به سيد روح اله حجازي براي زندگي خصوصي آقا و خانم ميم
جايزه به پرويز شيخ طادي براي روزهاي زندگي
وزارت آموزش و پرورش
جايزه به نيکي نصيريان بازيگر مي گرن
جايزه به ارشيا طالبي بازيگر مادر پاييزي
جايزه به ترلان پروانه بازيگر پيشوني سفيد
جايزه به سيد قاسم سياح بازيگر روييدن در باد
جايزه به محمد جواد جعفر پور بازيگر نارنجي پوش
ستاد اقامه نماز
جايزه به جواد اردکاني براي شور شيرين
جايزه به پرويز شيخ طادي براي روزهاي زندگي
جايزه به ماشا»الله شاه مرادي زاده براي پنجشنبه آخر ماه
بنياد شهيد و امور ايثارگران
جايزه به جواد اردکاني براي شور شيرين
جايزه به اسدي پور و رحيم زاده کارگردانان فيلالفي
مرکز امور زنان و خانواده نهاد رياست جمهوري
جايزه به هنگامه قاضياني براي روزهاي زندگي
شرکت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي ايران
جايزه به محمد علي باشه آهنگر و سيدابوالقاسم حسيني براي ملکه
جايزه به ابوالقاسم طالبي براي قلاده هاي طلا
انجمن آثار و مفاخر فرهنگي کشور
جايزه به جواد اردکاني براي شور شيرين
بنياد حفظ آثار و نشر ارزشهاي دفاع مقدس
جايزه به پرويز شيخ طادي براي روزهاي زندگي
جايزه به محمد علي باشه آهنگر براي ملکه
جايزه به حميدرضا آذرنگ براي ملکه
واحد فراهم آوري و پيوند اعضاي بيمارستان مسيح دانشوري
جايزه به منوچهر هادي براي يکي مي خواد باهات حرف بزنه
انتخاب نقدپذير ترين فيلمساز از نگاه اهالي رسانه
جايزه به محمدعلي باشه آهنگر براي ملکه
مرکز گسترش سينماي مستند و تجربي
جايزه به ارد عطار پور براي خليج فارس
جازه به صادق داوري فر براي شيخ شوخ کاشي
جايزه به حسين شمقدري براي ميراث آلبرتا
مرکز ملي فرش; وزارت صنعت، معدن و تجارت
جايزه به داريوش مهرجويي براي نارنجي پوش
جايزه به بهرام عظيمي براي تهران 1500
سازمان حفظ آثار و نشر ارزشهاي دفاع مقدس سپاه و بسيج
جايزه به جواد اردکاني براي شورشيرين
کانون ايراني مدرسان سينما
جايزه به منوچهر محمدي و همايون اسعديان براي بوسيدن روي ماه
جمعيت دفاع از ملت فلسطين
جايزه به مسعود اطيابي براي ريسماني نزديک تر از رگ
انجمن مديران توليد سينماي ايران
جايزه به حسين هاديان فر براي قلاده هاي طلا
جايزه به يوسف صمدزاده براي راه بهشت
جايزه به طاهر اماني براي خودزني
جايزه به پيمان جعفري براي پل چوبي
آموزشگاه سينمايي دارالفنون
جايزه به داريوش مهرجويي براي نارنجي پوش
جايزه به ابوالقاسم طالبي براي قلاده هاي طلا
انجمن صنفي موسسات و شرکت هاي سمعي و بصري
جايزه به محمدرضا رخشان راد براي ضدگلوله
کانون دانشجويي روشنا وابسته به نهاد رهبري دانشگاه هنر
جايزه به سيدروح الله حجازي براي زندگي خصوصي آقا و خانم ميم


 علي همت:
 دوبله در ايران مهجور واقع شده است 

علي همت درباره لزوم برگزاري جشنواره اي براي دوبله گفت: با برگزاري چنين جشنواره اي روحيه کاري دوبلورها و همچنين کيفيت آثار دوبله بالاتر مي رود.  اين مدير دوبلاژ در گفت وگو با ايسنا، افزود:  در هر کاري و نه فقط دوبله، کساني که فعاليت دارند اگر احساس کنند ديده مي شوند و ديگران قدر آنها را مي دانند قطعا در روند کاري شان در آينده تاثير مثبتي خواهد گذاشت و روحيه کاري آنها را بالاتر مي برد.  وي ادامه داد: به عنوان مثال جشنواره فجري که هر سال برگزار مي شود، در رشد سينما،  بازيگران،  عوامل و ... موثر است ولي متاسفانه طي اين سال ها هيچ وقت اسمي از دوبله برده نشده است ; البته دو سال اخير وزارت ارشاد يک برنامه اي براي دوبله برگزار کرد که ويژه دوبله فيلم هاي ويدئو خانگي بود و با وجود اينکه اين مراسم خيلي گسترده نبود و مختصر بود ولي همان هم تاثير مثبتي بر روحيه دوبلورها داشت.  او خاطرنشان کرد:  زماني که دوبلورها متوجه شوند که ديده مي شوند و به آنها توجه مي شود، در مقابل سعي مي کنند کيفيت آثار خود را بالا ببرند که اين مساله مي تواند يک فضاي رقابتي سالم را ايجاد کند. همت در پايان به ايسنا گفت:  به عنوان صحبت آخر مي خواهم بگويم دوبله ايران مهجور واقع شده است و دوستان و مسوولاني که صداي ما را مي شنوند بايد کمي بيشتر به فکر دوبله باشند; به ويژه در ارتباط با پيشکسوتان و جواناني که با هزار اميد و آرزو وارد اين حرفه شده اند.


 نگاهي به فيلم گلچهره
 عفريت جنگ، ايستايي تمدن، نابودي فرهنگ 
نويسنده : بهداد مينوي

گلچهره به لحاظ سينمايي اثري قابل دفاع است. کارگردان خوبي را در پشت دوربينش داشته که حواسش به مخاطب هدفش بوده است و در يک حرکت هوشمندانه، هم تماشاگر عام را ازطريق روايت عاشقانه اي درست و حسابي که پل ارتباطي ميان نقاط ثقل عشق ورزي را درقاب هاي طلايي و نوستالژيک سينما مي جويد سرگرم مي سازد و هم با ساختاري قابل قبول از دشواري هاي هر جامعه در مسير حراست از فرهنگ و هنر اصيل مي گويد. بررسي وضعيت جامعه افغانستان در دو وضعيت جنگي و عصر تسلط طالبان و بحث تفکر طالبانيسم بهانه اي است براي بازبيني تاثيرات تحجر بر نابودي فرهنگ و ايستايي تمدن; براي همين منظور از طريق تصاوير و سکانس هايي تاثير برانگيز از جمله تلاش هاي اشرف خان براي بازسازي سينما گلچهره يا آن تلاش دلپذير در کشيدن ديوار به روي فيلمخانه و رويارو قرار دادن انديشه طالبانيسم با تفکر آزادي خواه اشرف خان و همراهانش سعي شده تا پيام فيلم در قالب اين سکانس ها به مخاطب منتقل شود. فرم در خدمت روايت است و نمادها در تعامل با رئاليسم يک فيلم انتقادي خوب را در رد تحجر پديد آورده است.


 برنامه هاي بهار 91 ارکستر موسيقي ملي نيمه اسفند قطعي مي شود 

رپرتوار بهار 91 ارکستر موسيقي ملي، هفته دوم اسفندماه در جلسه شوراي فني اين ارکستر قطعي مي شود.  محسن رجب پور  مدير اجرايي ارکستر  درباره احتمال برپايي کنسرت ديگري از ارکستر موسيقي ملي تا پايان سال 90 به ايسنا،توضيح داد: پيش از اين برنامه اي را براي ارکستر در نظر داشتيم اما به دليل نزديک بودن به زمان جشنواره ترجيح داديم اين کنسرت را به تاريخ ديگري موکول کنيم.  او ادامه داد: با توجه به نزديک بودن انتخابات مجلس و تعطيلات بهاري زمان مناسبي را براي برگزاري کنسرت نمي بينيم زيرا ذهن مردم به سمت ديگري مشغول است، لذا ترجيح مي دهيم اين برنامه را به بهار 91 موکول کنيم.  به گفته مدير اجرايي ارکستر موسيقي ملي، برنامه هاي اين رپرتوآر در جلسه اسفندماه شوراي فني قطعي خواهد شد و سال آينده نيز ارکستر به صورت يکي در ميان در کنسرت هايش شب اساتيد موسيقي ايراني را همچون امسال برگزار مي کند.  اين در حالي است که شب گذشته ،نخستين اجراي ارکستر موسيقي ملي ايران به رهبري برديا کيارس و باخوانندگي عبدالحسين مختاباد در جشنواره بيست و هفتم موسيقي فجر سپري شد.  ارکستر موسيقي ملي اجراي شب گذشته خود را با «دو نغمه بختياري» از روح الله خالقي آغاز کرد و سپس قطعه «حريم سحر» يا «شبانگاهان» از ساخته هاي عبدالحسين مختاباد با صداي اين هنرمند اجرا شد.  اجراي قطعه  بي کلام «دشتي» از ساخته هاي عليزاده ، «نقش خيال» از ساخته هاي علي رحيميان  و «فروغ زندگي» براساس ملودي ارمني با تنظيم سامان احتشامي از ديگر قطعات بخش نخست اين کنسرت بود.  اما بخش دوم اين کنسرت با بداهه خواني و بداهه نوازي با ساز قانون همراه شد.  سپس قطعات «فرياد بي قراري» يا «جان عشاق» از ساخته هاي مختاباد در کنار قطعه «چهارگاه» ساخته عليزاده و «تمناي وصال» ساخته مختاباد به صدا درآمد.  اين کنسرت با اجراي قطعه «رنگارنگ شمار يک» از ساخته هاي زنده ياد خالقي پايان يافت. ارکستر موسيقي ملي امشب  28 بهمن ماه  نيز ساعت 21 براي دومين بار در تالار وحدت به صحنه مي رود.


 خبر 

آغاز فعاليت نخستين مدرسه مجازي داستان نويسي در ايران

نخستين مدرسه مجازي داستان نويسي در ايران، فعاليت خود را از ديروز زير نظر محمدجواد جزيني آغاز کرد.  جواد جزيني، نويسنده و منتقد ادبيات داستاني در گفت وگو با  مهر با اشاره به آغاز به کار اين مدرسه همزمان با 28 بهمن (امروز) عنوان کرد: اين مدرسه با بهره گيري از تجارب داستان نويسان و منتقدان معاصر تدوين و بهره مندي از متون آموزشي هنرجويان خود را به صورت مجازي و طريق فضاي وب و در قالب دوره هاي آموزشي مدون با شيوه هاي نگارش داستان کوتاه آشنا مي کند. وي ادامه داد: مدرسه داستان در گام نخست دوره هايي شامل معرفي داستان کوتاه، کارگاه داستان شامل آشنايي با گونه هاي داستان کوتاه، آشنايي با رويکرد هاي ادبي، آشنايي با مکتب هاي ادبي و آشنايي با ويراستاري را تدارک ديده است و در بخش ويژه اي نيز دوره هاي خاص آشنايي با مباني داستان کوتاه براي نوجوانان را نيز تدارک ديده است. به گفته مسئول اين مدرسه آموزشي مجازي در پايان برگزاري هر دوره در اين مدرسه  به هنر جويان گواهينامه اعطا خواهد شد و در کنار آن هنرجويان مي توانند از جزوات، متون آموزشي به صورت مجاري بهره مند شوند. اين متون به گونه اي طراحي شده است که در آن دانش آموزان بدون استفاده از استاد مي توانند از آنها استفاده کنند و در پايان نيز تکاليف درسي ارائه شده را به انجام مي رسانند. جزيني همچنين افزود: در اين مدرسه مجازي همچنين دوره هاي آموزشي آن لاين نيز طراحي شده است که هنرجويان در آن به صورت مجازي مي توانند با اساتيد خود در ارتباط باشند و در صورت عدم امکان حضور در ساعت معين امکان ضبط برنامه درسي ارائه شده براي استفاده هاي بعدي نيز براي آنها فراهم شده است. همچنين هنرجويان مدرسه مي توانند به صورت هفتگي و بر اساس برنامه مشاوره تلفني نيز با اساتيد خود داشته باشند. اين نويسنده از برپايي برنامه هايي نظير برپايي کارگاه هاي يک روزه حضوري داستان نويسي براي هنرجويان، ايجاد باشگاه داستان نويسان، برگزاري جلسات نقد داستان، چاپ آثار هنرجويان منتخب به صورت سالانه در قالب کتاب، ايجاد مجله داستان و کتابخانه مجازي به عنوان فعاليت هاي جنبي اين مدرسه ياد کرد. به گفته جزيني به جز وي، در مرحله نخست از آغاز به کار اين مدرسه، ليلا صادقي، رضا نجفي و محمد حسيني به هنرجويان مشاوره خواهند داد که در ادامه حسن مير عابديني و محسن سليماني نيز به  اين جمع اضافه خواهند شد. وي افزود: پايگاه اينترنتي نخستين مدرسه مجازي داستان نويسي با نشانيwww.mabresehbastan.com  آماده ثبت نام از هنرجويان داخل و خارج از کشور براي شرکت در اين مدرسه از روز 28 بهمن است.


ذوالفنون:
موسيقي ايراني يک استاد بيشتر ندارد

جلال ذوالفنون پيش از نخستين اجرايش در جشنواره موسيقي فجر گفت: به نظر من در موسيقي ايران يک استاد بيشتر نداريم و آن هم ابونصر فارابي است.  به گزارش مهر، جلال ذوالفنون پنجشنبه شب به همراه گروه اوستا در تالار وحدت به اجراي برنامه پرداخت اما او به رسم هميشگي اش قبل از اجراي تکنوازي سه تار براي دقايقي به سخنراني پرداخت. مسوولان اجرايي تالار وحدت اين بار براي اينکه از تاخيرهاي طولاني جلوگيري کنند صحنه اجرا را جلوي پرده و نزديک به رديف اول صندلي ها چيده بودند به همين سبب ذوالفنون بدون تاخير و راس ساعت 21 با سه تارش وارد صحنه شد. او قبل از بداهه نوازي اش گفت: آنجا که سخن بازمي ماند، موسيقي آغاز مي شود. اين جمله معروفي است که در تاريخ ماندگار شده و سخن بجايي هم هست ; بيان و زبان هنر، زيباترين و روان ترين احساسات و عواطف آدمي را پديد ميآورد; اين شرايط زماني پديد ميآيد که بين حقيقت هنر و ذهنيت هنردوست فاصله ايجاد مي شود; بنابراين اين جا وظيفه اهل هنر است که از طريق تکلم اين فاصله را کم کنند. اين نوازنده سه تار با اشاره به ملال آور بودن سخنان تکراري در باره موسيقي گفت: متاسفانه گاهي صحبت هايي درباره موسيقي پيش مي آيد که عمدتا در تاريخ موسيقي، تکرار مکررات است. ما ادعايي نداريم که بتوانيم با سخن گفتن، مشکلات را حل کنيم; اما شايد اين سخنان مفيد واقع شوند.اين نوازنده سه تار افزود: موسيقي به خودي خود هنر نيست; مگر اين که با الهامات انساني و ايده ها و تفکرات آميخته شود. اگر نه موسيقي ترکيبي از اصوات و اوزان است در نتيجه موسيقي زماني تبديل به هنر مي شود که بتوان خلاقيت را بر اين امواج فيزيکي سوار کرد. سپس ذوالفنون با سه تار خود نزديک به بيست دقيقه به بداهه نوازي پرداخت و بعد از آن با ورود گروه اوستا با همراهي آنها قطعاتي از ساخته هاي قبلي خود را همچون "الا يا ايها الساقي، "اندک اندک"، "از نگاه ياران" ، "بي همگان" و "دولت عشق" در آواز بيات ترک، دستگاه شور و نوا و براساس اشعاري از عطار، حافظ، مولانا و سعدي اجرا کرد.  آرش اوستا، امين گلستان، مجيد محيط، همايون پشتدار، نغمه هدايتي، هما ميواني و محمد جابري اعضاي گروه اوستا را تشکيل مي دادند.

20 رمان آگاتا کريستي بازنويسي شد

20 رمان جنايي «آگاتا کريستي» نويسنده انگليسي به منظور ارائه در کلاس هاي آموزش زبان و ادبيات انگليسي ساده نويسي و بازنويسي شد. به گزارش فارس به نقل از اينديپندنت، 20 رمان از معروف ترين رمان هاي «آگاتا کريستي» نويسنده صاحب نام و جنايي نويس انگليسي با هدف آموزش به دانش آموزان غيرانگليسي در مدارس اين کشور بازنويسي شد. اين آثار که به زبان ساده و براي آموزش اين دانش آموزان بازنويسي و نسخه هاي نهايي آن آماده انتشار شده است به همراه لوح هاي فشرده براي آموزش بهتر در اختيار مدارس و دانش آموزان قرار مي گيرد. علاوه بر بازنويسي نسخه هاي اصلي رمان هاي «آگاتا کريستي» يادداشت ها و توضيحاتي در حاشيه اين داستان هاي بازنويسي شده به مخاطبان  و دانش آموزان ارائه شده تا آنها در شرايط بهتري بتوانند با فرهنگ و پيشينه انگليس آشنا شوند. «متيو پيچارد» نوه «آگاتا کريستي» پس از شنيدن خبر بازنويسي آثار مادربزرگش براي آموزش زبان و ادبيات انگليسي به رسانه ها گفت: از شنيدن اين موضوع بسيار خوشحال هستم و مطمئنم که مادربزرگ نيز از اجراي اين ايده که آثارش براي آموزش تعداد بيشماري دانش آموز و کودک و نوجوان مورد استفاده قرار گيرد لذت مي برد و بسيار شاد است. به گفته مدير انتشارات «کالينز» که انتشار اين مجموعه از رمان ها را بر عهده دارد: نسخه هاي جديد از رمان هاي «آگاتا کريستي» مي تواند براي آموزش و فراگيري زبان انگليسي توسط دانش آموزان و دانشجويان غيربومي مورد استفاده قرار گيرد .

کارگاه فليم تجربي کيارستمي در اسپانيا برگزار مي شود

کارگاه فيلمسازي عباس کيارستمي به مدت ده روز از تاريخ 9 اسفندماه همزمان با جشنواره فيلم ابن عربي (ايباف) در شهر مورسيا اسپانيا برپا مي شود.  محمودرضا ثاني فيلمساز ايراني و رييس جشنواره ابن عربي درباره کم و کيف برگزاري اين کارگاه در گفت وگو با مهر، گفت: شرکت کنندگان در اين دوره آموزشي بيشتر از فيلمسازان جواني هستند که براساس طرح هاي خود و زيرنظر عباس کيارستمي فيلم هايي را خواهند ساخت و به اعتقاد من برگزاري اين کارگاه ها که آموزش نوعي از فيلم تجربي را در بردارد جشنواره را وارد مرحله اي تازه خواهد کرد. رييس جشنواره ابن عربي(ايباف) در ادامه صحبت هاي خود به ويژگي اين کارگاه فيلمسازي اشاره کرد و گفت: از ويژگي هاي اين دوره اين است که کارگاه تمام وقت برگزار مي شود. سرفصل اين کارگاه آموزشي فيلمسازي به ساده ترين روش است در واقع هنرآموزان ياد مي گيرند که چگونه از محيط و اطراف خود فيلم بسازند. ثاني در پايان افزود: فيلم هايي که در اين 10 روز ساخته مي شود در پايان کارگاه مورد نقد و بررسي شرکت کنندگان قرار مي گيرد و از فيلم برگزيده قدرداني خواهد شد. جشنواره ابن عربي از سه سال پيش با مبناي "سفر و خلاقيت" به راه افتاد و تاکنون ميزبان چهره هاي سرشناسي چون ويتوريو استورارو ايتاليايي و مجيد مجيدي بوده است. اين جشنواره هر ساله از تاريخ 15 تا 20 اسفندماه در شهر مورسياي اسپانيا با موضوع سفروخلاقيت برگزارمي شود.

منتخبي از 40 سال داستان نويسي آذرآئين منتشر مي شود

قباد آذرآئين منتخبي از 40 سال داستان نويسي خود را در قالب مجموعه داستان «از باران تا قافله سالار» منتشر مي کند.  قباد آذرآئين در گفت وگو با  مهر از تاليف آثار داستاني تازه اي از سوي خود خبر داد و گفت: مجموعه داستاني با عنوان «از باران تا قافله سالار» را به مناسبت چهلمين سال داستان نويسي خودم براي انتشار در اختيار نشر قطره قرار داده ام که منتخبي است از 40 سال داستان نويسي من در فضاي ادبيات ايران. وي ادامه داد: در اين مجموعه، نخستين داستان کوتاهم که با عنوان باران در سال 1346 در نشريه ادبي بازار چاپ شهر رشت منتشر شد تا داستان هاي کوتاهي که با عنوان قافله سالار در سال 86 منتشر شد را قرار داده ام. نويسنده مجموعه داستان «چه سينما داشتني داشت يدو» افزود: اين مجموعه داستان همچنين گزيده اي از مجموعه داستان هاي من با عنوان حضور، هجوم آفتاب و ... را تا سال 86 در خود داراست. اين نويسنده در ادامه از تاليف رمان تازه  خود با عنوان «من ... مهتاب صبوري» خبر داد و گفت: سال ها قبل گفته بودم که اگر روزي رماني نوشتم که در فضايي غير از جنوب رخ داد، خود من اولين منتقد آن هستم، ولي خب اين رمان الان نوشته شده و من با آن نوعي خرق عادت کرده ام. وي افزود: اين رمان به تعبير خودم داراي يک فضاي اجتماعي آنلاين است و به نوعي بايد آن را رمان شهري در فضايي رخداد غير از جنوب بدانيم که نوشتنش سال ها دغدغه ذهني من بود.

ما فقط 5 دقيقه وقت داشتيم به جشنواره تئاتر دانشگاهي مي رود

پانزدهمين جشنواره بين المللي تئاتر دانشگاهي ايران ميزبان نمايش "ما فقط 5 دقيقه وقت داشتيم" به کارگرداني مسعود موسوي مي شود.  موسوي در اين باره به مهر گفت: در حال تمرين نمايش "ما فقط 5 دقيقه وقت داشتيم" براي حضور در پانزدهمين جشنواره تئاتر دانشگاهي هستم. اين نمايشنامه بر اساس نمايشنامه "تدبير" برتولد برشت نوشته شده است و همه بازيگران و عوامل آن از دانشجويان تئاتري هستند. موسوي درباره اجراي عمومي نمايش "به دهکده جهاني خوش آمدي پينوکيو" توضيح داد: اين نمايش دو اجرا در تالار چهارسو در جشنواره تئاتر فجر داشت اما هنوز زمان اجراي عمومي آن به ما اعلام نشده است. طبيعتا به دليل شرايط ويژه اي که اين نمايش دارد حتما بايد در سالن چهارسو روي صحنه برود.  وي افزود: احتمالا اجراي "به دهکده جهاني خوش آمدي پينوکيو" سال آينده خواهد بود اما اميدوارم که به زودي زمان اجراي نمايش مشخص شود. در نمايش "به دهکده جهاني خوش آمدي پينوکيو"، پينوکيو از فرشته مهربان تقاضا مي کند تا او را تبديل به آدم کند. اما پدر ژپتو با شناختي که از دنياي آدم ها دارد با اين کار به شدت مخالف است... پرستو کرمي، حسام منظور، شاهين علايي نژاد، محسن بابايي، معين عشاقي و مسعود موسوي بازيگران اين نمايش هستند.

نارنجي  پوش به گزينه هاي اکران نوروز پيوست

فيلم سينمايي "نارنجي پوش" ساخته داريوش مهرجويي يکي از گزينه هاي اکران نوروز 91 است.  به گزارش مهر، پخش اين فيلم که در سي امين جشنواره فيلم فجر جوايزي از جمله جايزه ويژه هيات داوران، بهترين تدوين و... را از آن خود کرد، برعهده فيلميران است. عوامل "نارنجي پوش" تلاش مي کنند با توجه به اين موضوع فيلم را در نوروز 91 اکران عمومي کنند. "نارنجي پوش" نوشته مشترک مهرجويي و وحيده محمدي فر بر اساس طرحي از وحيده محمدي فر داستان حامد آبان عکاس حرفه اي مجلات و روزنامه ها است که با خواندن کتابي چنان تحت تاثير پالايش محيط زيست و مبارزه با آشغال  زايي مي شود که با لباس نارنجي مخصوص رفتگران به شهرداري مي پيوندد و با عنوان نارنجي پوش ليسانسه به شهرت مي رسد اما اعتبار و محبوبيت حامد زندگي خصوصي و خانوادگي او را با سيلي از فراز و نشيب هاي عاطفي تند و ناگهاني به سمت و سويي ديگر مي برد. نقش اصلي اين فيلم يعني اين عکاس را حامد بهداد در نخستين همکاري خود با مهرجويي بازي مي کند. ليلا حاتمي، طناز طباطبايي، فردوس کاوياني، همايون ارشادي، اردشير رستمي، اميد روحاني، محمدجوادجعفرپور، مهيار پورحسابي، کامشاد کوشان، علي عابديني، کيانوش گرامي، سيمون سيمونيان، علي اصغر طبسي، فرهنگ سروري، اکبر محمدي فر، پروين ميکده، امير سيدي ، فرامرز روشنايي، شاهين جعفري، عليرضا حائري، اميد عليمرداني، محمدرضا جعفرپور و ميترا حجار بازيگران "نارنجي پوش" هستند.

نويسنده ايراني تبار در ميان نامزدهاي جايزه نوبل 2012

نام «فاضل اسکندر»  نويسنده ايراني تبار اهل روسيه  در ميان نامزدهاي جايزه نوبل ادبيات سال 2012 اعلام شد.  به گزارش ايسنا، آکادمي سوئدي جايزه نوبل از ميان 288 پيشنهاد براي دريافت جايزه نوبل در بخش ادبيات،210 نويسنده را واجد شرايط نامزد شدن دانست که فاضل اسکندر  نويسنده روس ايراني تبار  نيز يکي از آنهاست.  اتحاديه نويسندگان مسکو، فاضل اسکندر را به عنوان نامزد نهايي اين کشور براي معرفي به آکادمي نوبل در سوئد جهت رقابت در جايزه نوبل ادبي سال 2012 انتخاب کرد.  اين نويسنده روس ايراني تبار يکي از معروف ترين فعالان عرصه طنز در اين کشور است که فعاليت مطبوعات خود را در اين زمينه از سال 1945 آغاز کرد. او تاکنون اشعار، داستان هاي کوتاه و بلند، رمان ها و فيلمنامه هاي بسياري به چاپ رسانده است. «پيرمرد و پيرزن»، «مهمان ناخوانده»، «آدم ها و کرم ابريشم» و «چراغ قرمز» از جمله آثار او هستند، اما معروف ترين اثر فاضل اسکندر، رمان «زاشيتا چيکا» نام دارد.  اکنون آکادمي نوبل به بررسي نويسندگان کانديد شده مي پردازد و در ماه آوريل (فروردين) اسامي 20 نامزد اوليه را اعلام مي کند. سپس از اين فهرست 20 نفره،پنج نويسنده به عنوان نامزدهاي نهايي اين جايزه معرفي مي شوند و سرانجام در اوايل ماه اکتبر نا م برنده اين جايزه معتبر جهاني اعلام خواهد شد.
به گزارش «اکچواليت»، جايزه نوبل ادبيات معتبرترين جايزه ادبي جهان است که از سوي آکادمي سوئد واقع در شهر استکهلم اهدا مي شود. اين جايزه در سال 2011 نصيب توماس ترانسترومر شاعر سوئدي شد.


 اخبار کوتاه 

«ناگهان» در گالري هما

نمايشگاه نقاشي هاي شهريار حاتمي با عنوان «ناگهان» امروز  28 بهمن ماه  در گالري «هما» رونمايي مي شود.  به گزارش ايسنا، گفته مي شود; شهريار حاتمي از آن دست هنرمنداني است که خود را از قيل و قال جوانانه يک دهه اخير دور نگه داشته و در گريز از اين جنجال ها، سورئاليسم خود را جستجو مي کند. آثار او چون قطعات معاصر کريستوفر لبرون، تلفيقي از دلشوره هاي انسان قرن نوزدهم است که با استقلال منش و راي هنرمند پسا پست مدرن ارائه مي شود.  


جنيفر آنيستون در پياده روي
مشاهير هاليوود ستاره دار مي شود

«جنيفر آنيستون» بازيگر هاليوودي، در پياده روي مشاهير هاليوود ستاره دار مي شود.  به گزارش ايسنا، «جنيفر آنيستون» بازيگر آثاري چون «مارلي و من» طي مراسمي که 22 فوريه (3 اسفند) برگزار مي شود، موفق به کسب اين افتخار سينمايي خواهد شد.


سينماهاي آمريکا به روي يخ
آغوش گشودند

سينماهاي آمريکاي شمالي «به روي يخ» آغوش گشودند.  به گزارش ايسنا، اين فيلم که موفق به دريافت خرس بلورين جشنواره فيلم برلين شده است، از 17 فوريه (28 بهمن) در معرض تماشاي مخاطبان قرار گرفت.


آثار 350 هنرمند در حراج
تابلوهاي کوچک

نمايشگاه و حراج «تابلوهاي کوچک» ميزبان آثار 350 هنرمند از نسل هاي مختلف هنر کشور خواهد بود.  به گزارش ايسنا، نمايشگاه «تابلوهاي کوچک» با هدف جمع آوري مجموعه آثاري که ارزش هنري آنها را اندازه اثر تعيين نمي کند، به همت گالري آريا برپا خواهد شد و در اين نمايشگاه آثار نقاشي، طراحي، چاپ دستي و تصويرسازي که طول آنها کمتر از 35 سانتي متر است به نمايش در مي آيد.  


نمايشگاه ويدئو و چيدمان زيبا
دشت در گالري آران

نمايشگاه ويدئو و چيدمان هاله انواري از ديروز در گالري «آران» ميزبان تماشاگران شد.  به گزارش ايسنا، اين نمايشگاه با عنوان«زيبادشت» افتتاح مي شود و عنوان آن از مکاني به همين نام الهام گرفته شده است.  زيبا دشت که در نزديکي محمد شهر کرج واقع شده است، مکاني زيبا و سرسبز است که مردم آخر هفته هاي براي تفريح به آنجا مراجعه مي کنند، اما تمام ديوارهاي آن همچون سطح شهر از آگهي هاي تبليغاتي مختلفي پر شده است و اين موضوع سوژه اصلي انواري براي اين و يدئو چيدمان است.


اجراي دوباره نمايش
اعترافاتي درباره زنان

رضا حامدي خواه از اجراي دوباره نمايش«اعترافاتي درباره زنان» خبر داد.  اين کارگردان تئاتر به ايسنا گفت: اين نمايش نوشته محمد امير ياراحمدي است که پيش از اين در سالن شماره دو تئاترشهر اجرا شد و اجراي آن تنها به مدت 18 شب بر صحنه بود، به همين دليل هميشه حسرتي با ما بود تا دوباره اين نمايش را اجرا کنيم، بويژ اينکه نمايش در ميان استقبال تماشاگران به اجراي خود پايان داد.


شارليز ترون هم به پرومته ريدلي اسکات پيوست

«شارليز ترون» بازيگر آثاري چون «هيولا» هم به «پرومته» «ريدلي اسکات» پيوست.  به گزارش ايسنا، پروژه سينمايي «پرومته» که براساس نمايشنامه «پرومته در زنجير» اثر «اشيل» ساخته مي شود، تابستان آينده در معرض تماشاي مخاطبان قرار مي گيرد.  چندي پيش هم با آماده شدن فيلم نامه «پرومته»،اين پروژه سينمايي در مرحله فيلم برداري قرار گرفت.


فيلم ساز ايراني با همکاري
خالق 4 ماه و3 هفته و 2 روز
فيلم مي سازد

فيلم نامه درام جديد «رفيع پيتز» با همکاري «رادوان رادولسکو» خالق آثاري چون«4 ماه ،3 هفته و 2 روز» به نگارش در مي آيد.  به گزارش ايسنا، فيلم «4 ماه و 3 هفته و 2 روز» به کارگرداني «کريستين مونگيو» موفق به کسب نخل طلاي جشنواره فيلم کن در سال 2007 شده است.  به نوشته اسکرين ديلي ، اين فيلم به تهيه کنندگي «تاناسيس کاراتانوز» تهيه کننده فيلم «شکارچي» که در سال 2010 نامزد دريافت جايزه خرس طلاي جشنواره فيلم برلين بود، به توليد مي شود. فيلم جديد پيتز که به زبان انگليسي تهيه و توليد مي شود درامي است درباره يک مکزيکي که در تلاش است از مرز آمريکا عبور کند.  رفيع پيتز کارگرداني ايراني الاصل سينماي جهان در پاريس زندگي مي کند و اميدوار است اين فيلم را در اواخر سال 2012 مقابل دوربين ببرد.  رفيع پيتز، سازنده آثاري چون «شکارچي» سال 85 با فيلم «زمستان است» در فستيوال سينمايي اروپايي برلين حضور يافت و به چهره اي مطرح در سطح سينماي بين الملل تبديل شد.