نسخه شماره 2819 - 1390/10/12 -

رئيس هيات مديره خانه سينما:
خانه سينما را نمي توان منحل کرد
تکليف اموال خانه سينما مشخص شد
پس از 10سال
ضرغامي ناگفته هاي مختارنامه را بازگو کرد


محمدرضا فروتن با يک آلبوم موسيقي آمد

نگاهي به گلوگاه شيطان
مقدمه اي براي روايت يک حماسه

هشدار منوچهر محمدي:
سالن هاي بعضي شهرستانها به دخمه اي تاريک شبيه شده است

وزيري مقدم:
موريانه، درخت هنر ايران را خورده است


خبر


سراي فرهنگ


 رئيس هيات مديره خانه سينما:
 خانه سينما را نمي توان منحل کرد 
 تکليف اموال خانه سينما مشخص شد

به دنبال تشکيل کميسيون تخصصي شوراي عالي سينما در معاونت سينمايي و تصميم اين کميسيون براي تعيين تکليف اموال خانه سينما و تصويب اين موضوع که درصورت انحلال خانه سينما; اموال اين خانه به "کارگروه ساماندهي امور تشکل هاي صنفي سينمايي" منتقل شود، فرهاد توحيدي(رئيس هيات مديره خانه سينما و سخنگوي اين هيات); انحلال خانه سينما را غيرممکن عنوان کرد. توحيدي در گفت وگو با ايلنا، با اشاره به اينکه انحلال خانه سينما غيرممکن است، گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي شکايتي از خانه سينما کرده و خواستار آن شده تا اساسنامه مورخ 87/3/20 باطل و فعاليت خانه سينما براساس اساسنامه قبل از آن يعني سال 83 ادامه يابد. وي ادامه داد: حتي اگر اين شکايت درست باشد، بازهم نمي توان خانه سينما را منحل يا تعطيل کرد و اين خانه همچنان به فعاليت خود ادامه مي دهد. رئيس هيات مديره خانه سينما با اشاره به مصوبات کميسيون تخصصي شوراي عالي سينما گفت: بهتر است دوستان عجله نکنند و تا زمان تشکيل دادگاه صبر کنند و اجازه دهند دادگاه حکم را صادر کند. ما آمادگي کامل داريم تا در دادگاه حضور پيدا کنيم و از خانه سينما دفاع کرده و دفاعيات خود را ارائه کنيم. همچنين تصميم وزارت ارشاد براي فشار به خانه سينما به بالاترين ميزان ممکن رسيد. در جلسه کميسيون تخصصي شوراي عالي سينما که 10 دي ماه با حضور اکثريت اعضا تشکيل شد، درباره اموال اين خانه سينما نيز تصميم گيري شد. به گزارش ايلنا، در اين جلسه باتوجه به مصوبه شوراي فرهنگ عمومي مبني غيرقانوني بودن فعاليت موسسه خانه سينما و انحلال قريب الوقوع آن موسسه مقرر شد
1- در اجراي ماده (8) آيين نامه شوراي عالي سينما "کارگروه ساماندهي امور تشکل هاي صنفي سينمايي" ذيل کميسيون تخصصي شوراي عالي سينما با حضور جمعي از معتمدين و فعالان اهالي سينما تشکيل گردد تا در صورت انحلال خانه سينما نسبت به تحويل اموال واسناد، حسابهاي بانکي و دفاتر قانوني آن به کارگروه مزبور اقدام قانوني لازم را به عمل آورد.
2- باتوجه به ظرفيت و ساز کارهاي قانوني کافي در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي پيشنهاد مي شود جهت حل وفصل مشکلات قانوني خانه سينما و موضوع انحلال از طريق اختيارات قانوني اين وزارتخانه اقدام شود و اقدامات لازم براي استرداد شکواييه دفتر حقوقي وزارت فرهنگ وارشاد اسلامي انجام شود.
3- پيرو مصوبه شوراي عالي سينما و تهيه پيش نويس لايحه نظام صنفي سينما ساز و کار قانوني مناسب براي تشکيل وارتقاي نقش تشکل هاي صنفي قانونمند و فراگير سينمايي در "کارگروه ساماندهي امور تشکل هاي صنفي سينمايي" تهيه و براي تصويب به شوراي عالي سينما پيشنهاد گردد.
4- به جهت اطمينان بخشي به آحاد سينماي ايران وظايف وساختار سازماني مناسب براي تکريم وتامين اهالي سينما و حمايت از تشکل هاي صنفي سينمايي در سازمان امور سينمايي کشور(معاونت سينمايي وسمعي و بصري فعلي ) پيش بيني گردد.


 پس از 10سال
 ضرغامي ناگفته هاي مختارنامه را بازگو کرد 

مراسم تقدير از عوامل و دست اندرکاران سريال «مختارنامه» شنبه  دهم دي ماه  با حضور وزير ارشاد، رييس سازمان صداوسيما،  دبير شوراي عالي انقلاب فرهنگي،  معاون سيما و تهيه کننده ، کارگردان و بازيگران اين سريال در سالن خورشيد مرکز همايش هاي صداوسيما برگزار شد. به گزارش ايسنا، در اين مراسم سيد عزت الله ضرغامي  رييس سازمان صدا و سيما  گفت:  برخي کارها وجود دارند که وقتي فرد از دنيا مي رود تا سال هاي سال ماندگار است و آيندگان را هدايت مي کند و کساني که آن را مي بينند از آن بهره مند مي شوند; «مختارنامه» بدون ترديد از اين دست است و با ويژگي هايي که دارد، يک استثنا است. اين مجموعه به حسب ويژگي هايش سطح و ترازي از قابليت هاي نمايشي جمهوري اسلامي است. من به خاطر ويژگي هاي منحصر به فرد اين مجموعه آن را يک تراز مي دانم که باعث افتخار هنر نمايشي جمهوري اسلامي است و اين افتخار براي آفرينندگان آن محفوظ است. وي با بيان اينکه جزوات زيادي درباره پيام هاي «مختارنامه» منتشر شده و اين پيام ها با تاثيرگذاري بسيار بالا در 104 پيام دسته بندي شده است، خاطرنشان کرد:  سريال «مختارنامه» ظرفيت بالاي دراماتيک، کشش و جذابيت زيادي براي مخاطبان دارد که باعث شد بيننده آن را تعقيب کند. معمولا در کارهايي که روايت آن مشخص است، اگر قصه خوبي وجود نداشته باشد، هر چند به دليل پروداکشن بالا و بازيگران مطرح نمي تواند مخاطب جذب کند و اين چيزي است که قبل از پخش «مختارنامه» نگران آن بودم حتي از داوود ميرباقري نيز در اين باره پرسيده بودم; خوشبختانه اينطور نشد و سريال «مختارنامه» جزو پرمخاطب ترين سريال ها شد. ضرغامي افزود:  اين سريال با هيچکاري از جمله سريال هاي ديگر و کارهاي قبلي خود ميرباقري قابل مقايسه نيست. سريال امام علي(ع) در زماني پخش مي شد که کل تلويزيون يک يا دو شبکه بيشتر نداشت و هيچ رقيبي براي ارضاي نياز نمايشي مخاطب جز سينما وجود نداشت. هرچند اين سريال هم ماندگار بود و مردم از آن استفاده کردند. «مختارنامه» زماني پخش شد که رقباي بزرگي داشت و بازار کالاهاي نمايشي ماهواره و ساير شبکه ها داغ بود. در چنين شرايطي «مختارنامه» در هنگام پخش خيابان ها را خالي مي کرد و حداقل 70 درصد از مردم با رضايت بالا آن را تعقيب مي کردند. ضرغامي همچنين با اشاره به متن و ديالوگ هاي قوي سريال «مختارنامه» که حس خوبي را در مخاطب ايجاد مي کرد، گفت:  سراسر اين سريال با ديالوگ هاي قوي و ماندگار درست شد; هيچ کلمه غلطي در آن نبود با اينکه اين سريال 10 سال در حال توليد بود ، متن آن هيچ مشکلي نداشت و قوي ترين ديالوگ ها با بهترين بازي ها در آن طراحي شده بود. رييس سازمان صدا و سيما در بخش ديگري از سخنانش به شخصيت پردازي سريال «مختارنامه» پرداخت و افزود:  شخصيت هاي اين سريال تاثير زيادي در جامعه داشت و تاثيرسنجي ما نيز همين مساله را نشان مي دهد. ما در طول پخش «مختارنامه» چندين بار اين تاثيرسنجي ها را انجام داديم و حتي راجع به يک شخصيت قبل و بعد از پخش سريال «مختارنامه» و اينکه مردم چه نگاهي به آن داشتند تاثيرسنجي کرديم که تفاوت فوق العاده اي بود. در بعضي از سريال ها دو يا سه درصد تفاوت اتفاق مي افتد اما در اين سريال تفاوت دو  سه برابر بود. حتي اين تفاوت درباره شخصيت هايي مثل سليمان بن صرد خزاعي و عبدالله بن زبير درباره خواص نيز وجود داشت. وي در ادامه سريال «مختارنامه» را با کارهاي علي حاتمي مقايسه کرد که بازيگران مهمي را دور هم جمع مي کرد و هيچ کدام با يکديگر مشکلي نداشتند و ادامه داد: سريال «مختارنامه» هم به همين شکل بود هيچ يک از بازيگران تاثيري روي هم نگذاشتند و مسائل حاشيه اي مثل اينکه نقش من پررنگ و مهم تر باشد به وجود نياوردند; در حالي که سريال هايي را مي شناسم که بازيگران مي خواستند نامشان در ابتداي تيتراژ  باشد يا نقششان پررنگ تر باشد. اما بزرگان اين سريال اين کار را نکردند و هر يک بازي ماندگاري ارائه دادند. ضرغامي همچنين از نگراني هايي که در خصوص دو زنه بودن مختار وجود داشت صحبت کرد و گفت:  نگران اين بوديم تا اين مساله حاشيه ساز شود و هر کسي که قدم بر مي دارد به سازمان صدا و سيما انتقاد کند، اما اين دو شخصيت به قدري کار شده بودند که هيچ کس نگران نشد.


 محمدرضا فروتن با يک آلبوم موسيقي آمد 

محمدرضا فروتن يک اثر موسيقايي به آهنگسازي سيروان خسروي و بابک زرين ضبط کرده است و بزودي آن را منتشر مي کند.
به گزارش ايلنا، اين اثر موسيقايي شامل هشت قطعه است که آهنگسازي چهار قطعه آن را بابک زرين عهده دار است و چهار قطعه ديگر را سيروان خسروي آهنگسازي کرده است.
اين اثر موسيقي که در ژانر پاپ است، مضموني عاشقانه دارد و چند قطعه ريتميک هم در بين آنها گنجانده شده است.
ضبط قطعات اين آلبوم به صورت اجراي زنده بوده است.
اتفاقي که اين روزها در ايران کمتر رخ مي دهد ;البته هنوز نامي براي اين آلبوم انتخاب نشده است.
ترانه هاي اين اثر را افشين يداللهي سروده است .


 نگاهي به گلوگاه شيطان
 مقدمه اي براي روايت يک حماسه 
نويسنده : بهداد مينوي

اين ضعف ها بيش از هر چيز به سهل گيري موضوع روايت و دستمايه قراردادن يک نگاه جديد در عرصه بازتاب حماسه هاي دفاع مقدس بدون تلاش جهت عمق بخشي به شخصيت ها، استفاده نادرست ازنقاط عطف، بي توجهي به کارکرد دراماتيک محيط و بهره گيري نامناسب از يک محيط سوق الجيشي همچون اروند در کاناليزه سازي تنش و منازعه ميان ايران و عراق باز مي گردد. در متن حاضر تلاش است تا با تمرکز بر برخي وجوه فني، اشکالات ساختاري اين اثر جنگي را بررسي کنيم. شخصيت پردازي: در فيلم با کاريکاتورهايي روبرو مي شويم که با حرکات تصنعي و بدون هدف، تاثير دراماتيک چنداني بر فيلم نمي گذارند. در اقدامات رزمندگان ايراني هيچ نشاني از کار بزرگي که قرار است انجام دهند ديده نمي شود و خوانش نقشه عمليات در فضايي سرشار از خنده و مطايبه اگرچه مي تواند به تاثيرات اعتقاد و ايمان بر روحيه رزمندگان معطوف باشد اما به دليل آنکه در اين صحنه ها همه چيز در سطح صورت مي گيرد چندان پذيرفتني به نظر نمي آيد. افسرعراقي با بازي محمد حاتمي رفتارهاي عجيب و غريبي دارد که از همان ابتدا نوعي زدگي از نقش ايجاد مي کند. اعتياد وي به الکل، پيشينه خلافکارانه اي که تنها در يک ديالوگ به آن اشاره مي شود، پرت کردن برادر زن در اروند و تلاش جهت اثبات حضور غواصان ايراني در منطقه امن عراقي ها اگرچه مي توانست واجد ارزش هايي دراماتيک براي اين اثر باشد اما ضعف شخصيت پردازي و کارگرداني که گاه در پس اسلوموشن هاي بي هدفي که از نيروهاي عراقي و ايراني بر مي داشت قابل لمس بود سبب شد تا اين ضد قهرمان در همان سطح باقي بماند و نتوانيم با آن ارتباط بگيريم. رزمندگان ايراني نيز اگرچه مي توانستند وجهي قهرمانانه بيابند اما ضعف بارز کارگردان در هدايت بازيگران، انها را در همان تيپ هاي هميشگي فرو برده است. امين زندگاني با همان صداي هميشگي و نگاه آشنا گويي از فيلم ملک سليمان و با يک تغيير گريم به گلوگاه شيطان آمده و هيچ تغييري در بازيش مشاهده نمي شود. ديگر رزمنده ايراني که از قضا با امين زندگاني در ملک سليمان همراه بوده نيز همين معضل يعني يکنواختي بازي را دارد و هيچ تلاشي نکرده تا به عمق اين شخصيت برود و با برخي ري اکشن هاي عصبي تلاش داشته تا کم صبري و عجول بودن را به عنوان شناسه هاي اين کاراکتر به مخاطب بقبولاند که باز هم به دليل همان اجراي سطحي در اين امر ناموفق است. خلبان حبيب سماعي نيز با بازي پوريا پورسرخ يک بعدي و تخت است و به هيچ وجه نشانه اي از مهارت عملياتي وي در رفتارهايش مشخص نيست. سطحي نگري سناريو نويس فرصت برقراري ارتباط درست با شخصيت ها را از بين برده و چنين است که زاير علي نيز نمي تواند شمايل يک قهرمان را پيدا کند. ري اکشن هاي نقش، مشابه با استايلي است که جمشيد هاشم پور در نقش حاج صفدر فيلم واکنش پنجم از خود نشان داده بود و به ويژه حرکت دستان در سکانس معرفي وي به مخاطبان به شدت تداعي گر آن حس پدرخواندگي در واکنش پنجم است. فقط به نحوه رويارويي زاير علي و سرهنگ توجه کنيد. نوع نگاه و دستاني که به اين ور و آن ور مي رود يا بر کمر مي نشيند همان زبان بدني است که هاشم پور در واکنش پنجم از آن بهره گرفته بود و به همين علت تکرار کليشه ها در ماهيت اجرايي نقش ها بر بازي ها صدمه وارد آورده است. کارگرداني: ضعف بازي ها بيش از آنکه به روند سناريو بازگردد مي تواند تا حدودي بازتاب دهنده ضعف کارگردان در هدايت بازيگران نيز باشد. اگرچه براي ساخت اين فيلم زحمت کشيده شده و نماهاي زير آب وهلي شات، نسبتا خوش ساخت به نظر مي رسند اما کارگردان با مکث بيهوده بر حشويات اضافه اي چون واکنش هاي افسر عراقي يا تلاش براي يافت سيگنال، به قابليت هاي دراماتيک استفاده از يک کوسه روي آورده که در بسياري از صحنه هاي فيلم حضوري فعال دارد و بر روند دراماتيک تاثير گذار است. کار اين کوسه در صحنه هاي ابتدايي با خوردن سرباز عراقي آغاز مي شود و سپس با کندن دستان خلبان سماعي و بلع سيگنال داراي يک وجه دراماتيک مي شود. نزديکي و دوري کوسه از ساحل و تلاش غواصان براي پيدا کردن سيگنال از جمله حشوياتي است که کارگردان بي دليل به آنها پرداخته و وابستگي يک عمليات حياتي رزمي به پيدا کردن سيگنال و تلف شدن زماني که براي رهگيري سيگنال و شکار کوسه صرف مي شود فيلم را به يک مقدمه طولاني مدت براي روايت يک حماسه بدل کرده است. حماسه اي که در سه دقيقه پاياني بر مبناي کپشن و به صورتي تيتروار به آن اشاره مي شود تا مخاطب با پايان فيلم، اين سوال را از خود بپرسد که گلوگاه شيطان کجا بود؟ سوال ديگر به کارکرد اسلو موشن ها در درون فيلم باز مي گردد که به هيچ وجه بازتاب دهنده التهاب موقعيت يا بسترهاي خلق حماسه نيست و تنها براي به رخ کشي تکنيک به کار رفته است. جلوه هاي ويژه پر نوسان نيز از نقاط پر رنگ فيلم به حساب ميآيد، چرا که گاه داراي ساختي نسبتا قابل قبول است و گاه شکلي کاريکاتوري دارد. تعقيب و گريز هواپيماي عراقي و ايراني، سقوط هواپيماي سماعي و انفجار هليکوپتر آمريکايي در آسمان بسيار تصنعي است و اين سوال را پيش  مي آورد که چرا کاربرد تکنولوژي در سينماي ايران جواب معکوس به دنبال دارد.  تصاوير درخشان فانتوم ها و فيلمبرداري هوايي ماندگار در حمله به اچ 3 را با تروکاژهاي کامپيوتري گلوگاه شيطان مقايسه کنيد تا سوال طرح شده، جلوه بيشتري در ذهن شما بيابد. البته فيلمبرداري کار از نقاط قوت آن به حساب ميآيد و هلي شات ها و نماهاي زير دريا بسيار پرداخت خوبي دارند. صحنه کشاندن کوسه به دنبال قايق و نماي روبرو از اين تعقيب و گريز دريايي را به ياد آوريد و بلافاصله با آن نماي هوايي از گردش قايق همراه شويد تا به ارزش هاي فيلمبرداري کار پي ببريد. در مجموع گلوگاه شيطان را اثري نسبتا ضعيف مي يابيم که کاراکترهايش را به درستي به مخاطبان نمي شناساند و تصوير قهرمان و ضد قهرمان را در يک قاب کاريکاتوري عرضه مي کند.


 هشدار منوچهر محمدي:
 سالن هاي بعضي شهرستانها به دخمه اي تاريک شبيه شده است 

منوچهر محمدي درباره وضعيت اکران فيلم ها در سينماهاي شهرستان گفت: کيفيت سالن ها در بعضي از شهرستان ها بيشتر به يک دخمه تاريک بي سليقه شبيه شده است.
اين تهيه کننده  سينما در گفت وگو با ايسنا، در پاسخ به  پرسشي درباره وضعيت اکران سينماهاي شهرستاني بيان کرد: در طي 20 سال گذشته متاسفانه در يک روند نزولي از تعداد سالن هاي سينما در شهرستان ها و بخصوص شهرستان هاي کوچک کاسته شده و اين سالن ها به حالت تعطيل درآمده اند، در دو سه سال گذشته نيز شيب اين تعطيلي بيشتر شده است.  وي درباره دلايل کم رونق بودن سينماهاي شهرستاني اظهار کرد: آنچه که مسلم است عدم دخل و خرج سالن هاي سينما در شهرستان ها و مقايسه گردش مالي با بسياري از مشاغل پايين دستي در اين زمينه و همچنين هزينه سنگين تعمير و نگهداري سالن، حقوق پرسنل، مباحث بيمه و ماليات از عواملي هستند که صاحبان اين سالن ها را نسبت به بازسازي، تعمير و ايجاد نوآوري در سالن ها بازداشته به نحوه که کيفيت اين سالن ها در بعضي از شهرستان ها بيشتر شبيه يک دخمه تاريک بي سليقه درآمده است.  اين تهيه کننده سينما در عين حال خاطرنشان کرد:از سوي ديگر حضور جدي رقبايي مانند ماهواره و همچنين گسترش روز افزون قاچاق فيلم هاي سينمايي از ديگر عوامل بنيادي هستند که مردم را در شهرستان ها از سينما گريزان کرده است.  محمدي سرعت عرضه فيلم ها در شبکه نمايش خانگي را نيز يکي ديگر از عوامل کم رونق بودن سينماي شهرستاني دانست و اظهار کرد: عدم همزماني نمايش فيلم در تهران و شهرستان ها و بخصوص شهرستان هاي کوچک و تفاوت زماني گاها يک ساله از آغاز نمايش فيلم و همچنين سرعت عرضه فيلم هاي سينمايي در شبکه نمايش خانگي از ديگر عوامل کسادي و بي رونقي سالن هاي سينما در شهرستان ها است.  اين سينماگر در پاسخ به سوالي درباره اينکه «آيا اقدامات موسسه «سينماشهر» در شهرستان ها توانسته وضعيت سالن ها را بهبود بخشد؟»، گفت: ضمن احترام ويژه و قابل ستايش به آقاي مهندس مسچي .  مديرعامل موسسه سينماشهر  که با تمام توان و علي رغم تنگناهاي اداري و بوروراتيک تلاش زيادي جهت حفظ، نگهداري و بازسازي پاره اي از سالن ها در شهرستان مي کند، بايد ذکر کرد که تمامي اقدامات ايشان به مثابه عمل پزشکي است که تلاش  مي کند با شوک و تنفس مصنوعي بيماري را که توامان دچار ايست قلبي و مغزي شده و به بخش اورژانس آورده اند را زنده نگه  دارد.  وي ادامه داد: واقعيت اين است که چرخه اقتصادي سينما در ساليان اخير به دليل بالارفتن هزينه هاي توليد و همچنين هزينه تبليغات به گونه اي است که اساسا چاپ يک کپي 35 ميلي متري با حداقل هزينه يک و نيم ميليون تومان براي سينمايي در شهرستان که حداکثر فروشش براي هر فيلم به زحمت به چند صدهزار تومان مي رسد (و گاه حتي کمتر از اين مقدار است)، عملي بيهوده به نظر مي رسد.  محمدي سپس با بيان اينکه کشور ما به 500 تا هزار سالن سينما احتياج دارد، هشدار داد: با توجه به سير صعودي همه شاخص هاي سرمايه گذاري در کشور،  اگر امروز با تمام قوا آستين ها را بالا نزده و با عزم ملي حداقل بين 500 تا هزار سالن نسازيم، به نظر مي رسد در سال هاي آتي با بالا رفتن شاخص هاي هزينه و نهاده هاي اصلي سرمايه گذاري در سالن سازي و همچنين قيمت زمين و ساخت و ساز، ديگر هيچ گاه نخواهيم توانست هيچ سالني را در شهرستان ها احداث کنيم.  اين تهيه کننده سينما خاطرنشان کرد: بسنده کردن فروش يک فيلم به تهران و چند شهر بزرگ که آن هم به نظر مي رسد روز به روز با توجه به قانون هدفمندي يارانه ها، افزايش هزينه هاي توليد و هزينه هاي بالاسري سينما مانند آب، برق و گاز در حال کاهش است، باعث مي شود در آينده شاهد سير صعودي تعطيلي سالن هاي جديد حتي در مراکز استان ها باشيم.  وي با ابراز تاسف از اينکه هشدارهاي مکرر سينماداران درباره لزوم سرعت بخشيدن به ساخت سالن هاي سينماي جديد در کشور، کارساز نيفتاده است، گفت: اعلام اين هشدار، حداقل در 10-15 سال گذشته توسط سينماگران به دفعات مختلف تکرار شده اما متاسفانه گوش شنوايي براي اين هشدارها وجود ندارد.  منوچهر محمدي در پايان اين گفت وگو ادامه روند فعلي را منجر به نتايجي نامناسب دانست و گفت: اگر روند فعلي سينماهاي شهرستاني ادامه پيدا کند ما به دو نتيجه کاملا قطعي و قابل پيش بيني مي رسيم; اول آنکه توليدات بيشتر و بيشتر به سمت دولتي شدن پيش خواهند رفت و همچنين حاکميت نگاه اقتصادي به فيلم ها و به تبع آن نزول کيفي آثار سينمايي که ناچارند به بازگشت سرمايه خود فکر کنند، بيشتر و بيشتر خواهند شد.


 وزيري مقدم:
 موريانه، درخت هنر ايران را خورده است 

يک هنرمند پيشکسوت معتقد است: جامعه هنر ما رو به انحطاط مي رود. هنر اين روزهاي ايران مانند درختي است که داخلش را موريانه خورده است و تا ريشه هاي آن را بازسازي و جوانترها را درست تربيت نکنند، به حيات اين درخت نمي توان اميد داشت.  محسن وزيري مقدم در گفت وگو با مهر در مورد آثارش که به شهرداري تهران اهدا کرده و گم شده و بعد از پيدا شدن پاره شده بود، گفت: حدود 15 سال من با حسن نيت و با هدف ديده شدن کارهايم توسط مردم 750 اثر خودم را به شهرداري تهران دادم و شهردار آن موقع قول داد موزه اي به نام بسازند و کارهايم در آنجا نگهداري شود. وي افزود: مديران شهرداري آن زمان با سلام و صلوات و کلي تشکر از من به خاطر اهداي آثارم به مردم کارهاي من را به موزه دکتر سندوزي بردند و قرار شد به خاطر اين کار من مغازه اي در ميرداماد و نيز تکه اي زمين در اطراف تهران به من اهدا شود. وي ادامه داد:  تمام اين صحبت ها مستند شد ولي در روزي که قرار بود مامور شهرداري بيايد و زمين و مغازه را به نام من بزند، نيامد و بعدها به من گفتند که تو قاعده بازي را بلد نبودي و بايد کمي با مامور شهرداري بيشتر راه مي آمدي. به هرحال با تغيير شهردار تمام دستورات او نيز ملغي شد. وزيري مقدم بيان کرد: يکي دو ماه پس از اين جريانات به ايتاليا رفتم و بعدها به من گفتند که بروم و کارهايم را بگيرم ولي چون تا سال ها به ايران نيامدم کارهايم را به انباري در فرهنگسراي خاوران فرستاده بودند و مانند چغندر در انباري دو در دو روي هم تلمبار کرده بودند. در آن زمان حدود 160 اثر من نبود و از هرکسي که سراغشان را مي گرفتم جواب سربالا مي داد ولي با رسانه اي شدن اين جريان در آن زمان شهرداري تهران کارهاي من را که قبلا مي گفتند نمي دانيم کجاست به من عودت داد. وي با گلايه تند از پاره شدن برخي آثار و نيز 40 بسته خالي که به او تحويل داده شده بود، گفت: از ميان آثاري هم که به من دادند حدود 40 مقواي خالي به من دادند و احتمالا اگر بازهم چشم داشتم و مي توانستم به دنبال آنها بروم (وزيري مقدم بخش عمده بينايي خود را از دست داده است) آنها را در انبار توسعه فضاهاي فرهنگي ارشاد يا شهرداري تهران پيدا خواهم کرد.


 خبر 

احتمال واگذاري نمايشگاه کتاب تهران به خانه کتاب قوت گرفت

مجري بيست و چهارمين نمايشگاه بين المللي کتاب تهران امسال براي اولين بار جايي غير از موسسه نمايشگاه هاي فرهنگي ايران بود و معاون اداري  مالي اين موسسه احتمال مي دهد امسال هم اين کار به «موسسه خانه کتاب» محول شود.  به گزارش مهر، نمايشگاه بين المللي کتاب تهران با 24 دوره برگزاري، يکي از معتبرترين نمايشگاه هاي بين المللي در سراسر جهان است. از دوره پنجم اين نمايشگاه (سال 1371) بود که وزارت ارشاد با تاسيس «موسسه نمايشگاه هاي فرهنگي ايران» برگزاري آن را جزو وظايف اين موسسه اعلام کرد. از آن سال به بعد، موسسه نمايشگاه هاي فرهنگي به عنوان بازوي اجرايي وزارت ارشاد در برگزاري نمايشگاه کتاب تهران، نمايشگاه هاي استاني، حضور ناشران ايراني در نمايشگاه هاي خارجي و برخي رويدادهاي ديگر فرهنگي وارد عمل شد. اين موسسه تا سال 1389 به وظيفه خود در قبال برگزاري نمايشگاه بين المللي کتاب تهران عمل کرد، اما با تغيير معاون امور فرهنگي وزير ارشاد در تيرماه سال 89 و آمدن بهمن دري به جاي محسن پرويز، فعاليت هاي اين موسسه دچار تغيير و ابهام شد. مهم ترين ابهام در اين زمينه نامشخص بودن اعضاي هيئت مديره موسسه نمايشگاه هاي فرهنگي و معرفي نشدن اعضاي آن به رغم وعده هاي معاون فعلي امور فرهنگي وزير ارشاد - تا به امروز - است.

نيروي انتظامي بايد با واژه هاي بيگانه  برخورد کند

مدير گروه واژه گزيني فرهنگستان زبان و ادب فارسي معتقد است: قانون براي برخورد با سازمان ها و شرکت هايي که واژگان بيگانه را استفاده مي کنند، صراحت ندارد و هرکسي ساز خودش را مي زند. نسرين پرويزي در گفت وگو با ايسنا، درباره اين که چرا با وجود اين که فرهنگستان برخي واژه ها را غيرفارسي اعلام مي کند و استفاده از آن ها را ممنوع مي داند; اما اين واژه ها استفاده مي شوند، گفت: فرهنگستان در اين زمينه مجري نيست و وزارت ارشاد بايد اين واژه ها را به نيروي انتظامي اعلام کند و نيروي انتظامي نيز با استفاده کنندگان آن ها برخورد کند. او افزود: چون موسسات هرکدام به هر دليلي نتوانسته اند قوانين را اجرا کنند و سازمان ثبت شرکت ها هم قوانين ديگري را رعايت مي کند و برخي اسامي را با نام هاي بيگانه ثبت مي کند، نيروي انتظامي نمي تواند با اين سازمان ها برخورد کند. از سوي ديگر، صدا و سيما نيز معتقد است که چون اين واژگان ثبت شده اند و به آن ها گفته نشده اين واژگان را استفاده نکنند، آنها را پخش مي کند. ما اعتراض کرده ايم که چرا صدا و سيما از اين واژگان استفاده مي کند; اما در اين زمينه مشکلات عديده اي وجود دارد و قانون هم احتمالا صراحت ندارد. مدير گروه واژه گزيني فرهنگستان زبان و ادب فارسي در ادامه از برگزاري جلساتي براي بررسي قانون «ممنوعيت به کارگيري اسامي ، عناوين و اصطلاحات بيگانه» خبر داد و گفت:  دو جلسه از اين جلسات تا کنون برگزار شده و براي جلسه سوم، سازمان ها دارند قوانين شان را براي ما مي فرستند تا يکسان سازي شود.

جوايز اسکار ديگر در سالن کداک لس آنجلس برگزار نمي شود

مراسم سالانه اعطاي جوايز اسکار از سال 2013 ديگر در سالن تئاتر کداک لس آنجلس برگزار نخواهد شد.  به گزارش ايسنا، برگزارکنندگان جوايز فيلم اسکار در نظر دارند، معروف ترين و پربيننده ترين مراسم اعطاي جايزه فيلم در دنيا را از خانه فعلي اش سالن تئاتر «کداک» به مکان ديگري انتقال دهند.  به گزارش هاليوود ريپورتر، هيات امناي آکادمي اسکار پس از نشست هفته گذشته خود رسما به گروهCIM  که مالک سالن تئاتر کداک است اعلام کرد، پس از هشتاوپنجمين دوره جوايز اسکار در سال 2013، اين جوايز معتبر در محل ديگري برگزار خواهد شد.  مراسم سالانه اعطاي جوايز اسکار از سال 2002 در سالن «کداک» برگزار مي شود، اما قرارداد مابين آکادمي و گروه مالک اين محل معروف در سال 2012 پايان خواهد يافت.  سالن تئاتر کداک در لس آنجلس حدود 3400 نفر را در خود جاي مي دهد و بزرگترين صحنه را در آمريکا دارد. اين سالن در سال 2001 توسط گروه جهاني مهندسي «راکول» با مشورت با بزرگترين طراحان دنيا و با هزينه اي بالغ بر 100 ميليون دلار طراحي و ساخته شد و در آن از پيشرفته ترين سيستم هاي نور و صدا بهره گرفته شده است.  مراسم اعطاي جوايز اسکار 2012 روز 26 فوريه 2012 (ششم اسفند ماه) در سالن تئاتر کداک برگزار خواهد شد و از شبکه تلويزيونيABC  پخش مي شود.

محمدعلي کشاورز از همکاري با آنتوني کويين مي گويد

کارگردان مستند "دستم، پر تنهايي ست" که زندگي محمد علي کشاورز را مورد بررسي قرار داده است گفت: از نکات جالب در اين فيلم بررسي فيلم "کاروان" به کارگرداني جيمز فارگو است که در اين فيلم محمدعلي کشاورز با آنتوني کوئين همبازي بود.  رحيم صدر کارگردان مستند "دستم ، پر تنهايي ست" با اعلام تکميل فرم حضور اين فيلم در بخش مستند جشنواره فيلم فجر در گفت وگو با مهر، گفت: استاد محمدعلي کشاورز يکي از افتخارات سينما و تئاتر کشور است و انگيزه اصلي من براي ساخت اين اثر ارادتي بود که به ايشان داشتم. وي افزود: معتقدم استاد محمدعلي کشاورز هنرمندي است که هيچگاه به اندازه بزرگي اش در سينماي ايران تقدير نشده است; البته ناگفته نماند که در اين مستند سعي کردم طبق توافقي که با استاد کشاورز داشتم به نوعي هم اداي دين به زنده ياد علي حاتمي کرده باشيم.  وي در ادامه با اشاره به مراحل توليد اين مستند افزود: استاد کشاورز هيچ شناختي از من نداشت و زماني که من گفتم که مي خواهم درباره او فيلم بسازم بسيار سختگيري کرد اما در ادامه ملاقات هاي بسياري با يکديگر داشتيم و من همه جزئيات برنامه را براي او توضيح دادم.صدر افزود: در نهايت موافقت خودش را اعلام کرد و در ارديبهشت سال 89 مجوز آغاز فليمبرداري را گرفتيم اما در همان زمان استاد کشاورز حال مساعدي نداشت و عملا فيلمبرداري ميسر نشد اما پس از مدتي آغاز اين مستند را از تماشاخانه سنگلچ به عنوان مکاني نوستالژي آغار کرديم.

آمادگي 12 استان براي برگزاري همزمان جشنواره فيلم فجر

«تاکنون 12 استان از برگزاري همزماني جشنواره فيلم فجر استقبال کردند و در همين راستا، به زودي هياتي براي ارزيابي و انجام توافقات نهايي به استانهاي متقاضي مي رود.»  محمود زنده نام، مدير امور استانهاي جشنواره با بيان اينکه بيش از دوازده استان تاکنون از برگزاري همزمان جشنواره فيلم فجر اعلام آمادگي کرده اند، گفت: «از همين فرصت استفاده مي کنم و از استانداران، نمايندگان مجلس و مديران فرهنگ و ارشاد اسلامي استانها تشکر مي کنم و از استقبالي که درخصوص برگزاري جشنواره فيلم فجر در استان ها کرده اند سپاسگزارم و اميدوارم بتوانيم با همکاري يکديگر قدمي هرچند کوچک در جهت مردمي کردن فرهنگ برداريم. »  وي خاطرنشان کرد:«امسال جشنواره فيلم فجر از ويژگي خاصي برخوردار است و آن پيوند جشنهاي مردمي دهه فجر و جشن سي سالگي جشنواره فيلم فجر است. اين همان شور و شوقي است که مردم، در اين مقطع زماني به آن نيازمندند و هنرمندان نيز بهتر است با مردم که همانا مخاطبين آثار آنها هستند، مثل هميشه همراه باشند.»  زنده نام اظهار اميدواري کرد هنرمندان سينما فارغ از ملاحظات همراه مردم و جشن هاي مردم باشند و مراقبت کنند که از جشن هاي مردمي فجر و جشنواره فيلم فجر در سي سالگي اش عقب نمانند.»

ساخت فيلم شير يا خط تا پايان سال منتفي است 

تهمينه ميلاني; ساخت فيلم شير يا خط را تا پايان سال منتفي دانست. 
ميلاني به ايلنا گفت: متاسفانه پروانه ساخت فيلم دير صادر شد و به همين دليل فصل مناسب براي فيلمبرداري را ازدست داديم.
از طرف ديگر چند سفر کاري بايد انجام دهم که باعث شده تا ساخت فيلم را تا پايان سال به تعويق بيندازم. 
وي ادامه داد: هم اکنون درحال نگارش فيلمنامه هاي مختلف هستم و تاکنون 5 فيلمنامه نوشته ام. همچنين قصد دارم تا اگر مشکل خاصي پيش نيايد به عنوان داور در جشنوراه فيلم داکا که از 10 روز ديگر آغاز مي شود، شرکت کنم. 
در جشنوراه فيلم داکا علاوه بر تهمينه ميلاني، داريوش مهرجويي نيز به عنوان داور حضور دارد. همچنين فيلم يکي از ما دونفر ساخته ميلاني در اين جشنواره به نمايش درمي آيد. 
فيلم شير يا خط که پيش از اين فري کثيف نام داشت; درونمايه اي اجتماعي دارد و تبعات خشونت در جامعه را بررسي مي کند.


 سراي فرهنگ 

مهارت در بازي زندگي
در خانه فرهنگ آيه

اولين جلسه کارگاه «مهارت در بازي زندگي» براي فصل زمستان روز يکشنبه 11 دي ماه 90، ساعت 10 صبح و با حضور دکتر مهدي کرمي در خانه فرهنگ آيه برگزار مي شود. اين برنامه با هدف ارتقاي فرهنگ مسووليت پذيري متقابل در خانواده، همسران و فرزندان و به منظور راهنمايي والدين به عنوان اعضاي  تاثيرگذار در رفتارها و کنش هاي متقابل در محيط خانه و جامعه برگزار مي شود.


تفسير نهج البلا غه
در فرهنگسراي معرفت

برنامه تفسير نهج البلا غه توسط حجت الا سلا م وحيدي در فرهنگسراي معرفت برگزار مي شود. اين برنامه که با عنوان سلسله جلسات «درباي گوهر» طراحي شده، با حضور حجت الا سلا م وحيدي به تفسير خطبه هاي اخلا قي نهج البلا غه و نامه هاي حضرت امير(ع) اختصاص يافته است.


مسابقه پلي تا آسمان در منطقه 5

فرهنگسراي فردوس، مسابقه پلي تا آسمان را که يک مسابقه کتبي و با موضوع احکام و مسائل شرعي است را برگزار مي کند. اين مسابقه با هدف توجه بيشتر مردم به ساده ترين مسائل احکام که معمولا  به دليل سادگي مورد کم توجهي قرار مي گيرند و همچنين تشويق جوانان به فراگيري صحيح احکام طراحي شده و توزيع پرسش نامه هاي آن از هفته گذشته در سطح وسيع و از طريق آدرس هاي الکترونيکي مخاطبان مراکز فرهنگي هنري منطقه 5 آغاز شده است.


داستان حسنک وزير
در فرهنگسراي فردوس

برنامه مطالعه گروهي فرهنگسراي فردوس، يکشنبه 11 دي با خوانش داستان حسنک وزير از  ادبيات کهن ايران برگزار شد. برنامه با هم بخوانيم که به مطالعه گروهي ادبيات برتر ايران و جهان اختصاص دارد و با استقبال بي نظير نوجوانان و پدربزرگ ها و مادربزرگ ها روبرو شده در هفته جاري يکي از جالب ترين متون تاريخي- ادبي ايران را براي خوانش انتخاب کرده بود.


کتابدار کوچک
در خانه فرهنگ معرفت

خانه فرهنگ معرفت به منظور ترويج فرهنگ کتاب و کتابخواني و آشنايي نوجوانان با کتابخانه و کتابداري کارگاه آموزشي را با عنوان «کتابدار کوچک» برگزار مي کند. در اين کارگاه آموزشي کارشناس مربوطه دانشآموزان مقطع دبستان و راهنمايي را با وظايف و کارکردهاي کتابخانه، ساختار و تشکيلا ت کتابخانه، کتب مختلف، نحوه استفاده از کتب مرجع، مفاهيم کتابداري، نحوه عضو شدن در کتابخانه، روش هاي امانت دادن کتاب و... آشنا مي کند.


رشد و تحول فرزندان
در فرهنگسراي اميد

فرهنگسراي اميد به منظور ارائه راه کارهاي سازنده در رشد و تحول و مسووليت پذيري فرزندان نخستين کارگاه آموزشي در اين زمينه را با حضور دکتر جمشيد افشنگ در تاريخ 17 دي ماه در سالن خيام برگزار مي کند.