نسخه شماره 2478 - 1389/07/26 -

رئيس هيات داوران جشنواره دامون فر:
هنوز محافظه کارانه در داوريها عمل مي کنيم


مشکل مالياتي، مانع خروج هديه تهراني از کشور


انصر اف بهرام رادان از ادامه همکاري با سازمان ملل متحد

به بهانه آغاز پخش مختارنامه
چالش تصوير در بازتاب حماسه کربلا


اخبار کوتاه


نقاشي ديواري لاله اسکندري رونمايي شد


سراي فرهنگ


 رئيس هيات داوران جشنواره دامون فر:
 هنوز محافظه کارانه در داوريها عمل مي کنيم  

فرح اصولي با بيان اينکه معتقد است داوران نمايشگاه ها و جشنواره  هاي  هنري نبايد فقط از فعالان همان هنر باشند، اظهار اميدواري کرد اين طرز تفکر نه تنها در هنرهاي تجسمي بلکه در سينما و تئاتر نيز رواج بيابد.  فرح اصولي، نقاش و رئيس هيات داوران سومين جشنواره هنرهاي تجسمي دامون فر در نشست مطبوعاتي که صبح ديروز، 25 مهر در پرديس سينمايي ملت برگزار شد، گفت: براي من هميشه اين مسئله مهم بود که ترکيب داوران بايد متفاوت باشد. اعتقاد ندارم اگر قرار است رشته نقاشي داوري شود، داوران فقط نقاش باشند آنهم در يک سبک خاص. وي در توضيح اين مطلب ابراز کرد: ما در ايران هنوز محافظه کار و حساس در داوري ها عمل مي کنيم. در دوسالانه ششم نيز با انتخاب عباس کيارستمي يا يحيي فيروزي که يک معمار برجسته است، مورد سرزنش قرار گرفتم. خيلي مهم نيست اين افراد نقاش نباشند بلکه شعور، سواد و نگاه به طبيعت مسئله اصلي است. آرزومندم در سينما و تئاتر هم اين تفکر عوض شود.اصولي درباره ترکيب هيات داوران اين دوره عنوان کرد: ترکيب داوران بايد متفاوت باشد. رزيتا شرف جهان در نگارخانه خود با هنرمندان مختلف و نوگرا کار مي کند. من دوست داشتم کار جوانها ديده شود و به نمايشگاه هاي جهاني راه پيدا کند براي همين او را انتخاب کردم. بهنام کامراني هميشه با مواد مختلف کار مي کند و طراحي نمايشگاه ها را نيز برعهده دارد که مهم است. اين نقاش در مورد انتخاب محمد ابراهيم جعفري ابراز کرد: او استاد خود من بود. معلم وکارشناس بي نظيري است و مصطفي اسدالهي از قوي ترين گرافيست هايي است که نقاشي مي کند. با اين ترکيب طيف گسترده اي از کارها ارزيابي شد چون وقتي سلايق شبيه يکديگر نبودند. اين ترکيب کمک کرد گرايش هاي مختلف در نمايشگاه ديده شود. اصولي با بيان انکه در اين دوره يک اثر هم از سوي تماشاگران انتخاب مي شود، در مورد گرايش بيشتر جوانان به کارهاي فيگوراتيو عنوان کرد: در دوره اولي که جشنواره را داوري مي کرديم گرايش جوانها براي کاراي انتزاعي خيلي زياد بود و در اين دوره کارهاي فيگوراتيو. ما نسبت به اين شيوه حساس نبوديم و تنها ملاکمان انتخاب کارهاي قوي بود.وي ادامه داد: بايد يک واقعيت را درنظر داشته باشيم. در دنيا هنر انتزاعي تقريبا کنار رفته است. به واسطه سفرهايي که به نقاط مختلف مي روم، شاهد هستم بيشتر جوانان بغير از ويدئوآرت، چيدمان و عکاسي ديجيتال در زمينه نقاشي به سراغ فيگور رفته اند. اصولي با اشاره به اينکه امروزه 95 درصد کارهاي نقاشي فيگوراتيو هستند، ابراز کرد: شايد  جوانهاي ما حرف دلشان را از اين طريق مي زنند و مي توانند به نوعي خودشان را توصيف کنند. در انتزاع فرصت توصيف براي موقعيت اجتماعي کمتر روي مي دهد ولي در فيگور علاوه بر توصيف موقعيت اجتماعي، افراد بهتر مي  توانند خودشان را بروز دهند. فيگور دغدغه جوانان دنيا است که وارد کارهاي ايرانيان نيز شده است. وي در بخش ديگري از اين نشست سرمايه گذاري بخش خصوصي در يک جريان هنري را ستود: بندرت در ايران رسم است که بخش خصوصي بخواهد روي موضوع زيربنايي هنر يعني جوانان 15 تا 25 ساله سرمايه گذاري کند. در کشورهاي پيشرفته دنيا چنين امري متداول است اما در اينجا تنها موسسه دامون فر اقدام به سرمايه گذاري کرده است. اصولي در مورد کيفيت کارها گفت: به عنوان داوري که در هر سه دوره جشنواره حضور داشتم، تغيير کيفي در هر دوره مي  بينم. اينبار داوري به دليل قوي تر شدن کارها سخت تر بود که نشاندهنده قوت کار جوانان است. البته استعداد هميشه هست اما در درازمدت يک هنرمند شناخته مي شود. برگزيدگان دوره هاي قبل نشان دادند جشنواره دامون فر محلي براي ديده شدن است و نگارخانه ها کار آنها را مي شناسند.


 مشکل مالياتي، مانع خروج هديه تهراني از کشور  

توليد فيلم "خيابان هاي آرام" کمال تبريزي در ارمنستان به دليل مشکل خروج از کشور هديه تهراني با مانع جديدي روبرو شده است.  به گزارش مهر، "خيابان هاي آرام" به کارگرداني کمال تبريزي که از ابتداي شروع پروژه با مشکلاتي در راه توليد روبه رو شده بود، به تازگي با مشکل ديگري مواجه شده است. گروه توليد اين پروژه ظاهرا جمعه هفته گذشته براي شروع فيلمبرداري عازم کشور ارمنستان شده بود، اما هديه تهراني بازيگر نقش اول اين فيلم به دليل مشکلات مالياتي، يکشنبه شب هفته گذشته مجوز خروج از کشور را نيافت و به همين دليل نتوانست به گروه بپيوندد. گفته مي شود گروه توليد اين فيلم هم اکنون در ارمنستان منتظر حضور هديه تهراني براي شروع  فيلمبرداري هستند.


 انصر اف بهرام رادان از ادامه همکاري با سازمان ملل متحد  

«بهرام رادان» ادامه همکاري  هاي خود را با دفتر برنامه جهاني غذاي سازمان ملل منتفي اعلام کرد.  به گزارش فارس، «بهرام رادان» که از ابتداي سال جاري به عنوان اولين سفير سازمان ملل در ايران در برنامه جهاني مبارزه با گرسنگي انتخاب شده بود، همزمان با روز جهاني غذا اعلام کرد که به دليل نبودن بستر مناسب براي فعاليت درست، از ادامه کار انصراف مي دهد.  «عليرضا باذل» مدير برنامه هاي «بهرام رادان» ضمن اعلام اين مطلب فوق گفت: نبودن شرايط لازم براي فعاليت درست، موجب دلسردي بهرام رادان شده و او ترجيح مي دهد صرفا به جاي بيانيه دادن و حضور نمادين در فرصت هاي مناسب تري به فعاليت هاي اجرايي تر و مفيدتر در زمينه هاي بشر دوستانه خود ادامه دهد.


 به بهانه آغاز پخش مختارنامه
 چالش تصوير در بازتاب حماسه کربلا  
نويسنده : نيما بهدادي مهر

روايت رسانه اي از وقايع تاريخي با توجه به قالب مديوم و طيف مخاطبان آن داراي يک چارچوبه تحليلي و ساختاري مشخص است که هم ميزان بودجه آن بسته به قالب رسانه اي داراي سقف هاي معيني مي شود و هم در مسير ارايه تصويري هنرمندانه وخلا ق ازيک موقعيت تراژيک يا درام مذهبي بايد با ظرف تاريخ، وقايع آن و به طور کلي ماهيت شکل گيري و بروز يک رويداد آشنا بود. در اين عرصه تحليلي و فرازماني از بازبيني يک مقطع و برهه زماني خاص و آداب و رسوم ساکنان يک سرزمين، مقوله تحليل جامعه شناسانه و روان شناسانه از چرايي شکل گيري يک پديده امري ضروري است و دراين نگره فرابينشي وبرمبناي ارايه تحليلي فراتر از آنچه بازتاب يک حقيقت مسلم است، با روشي از ماهيت شناسي يک واقعه در قاب تصوير روبرو مي شويم که برپايه و بنياني از مطالعات و مشاهدات نسبت به ساختارهاي شکل گيري جريان ها و واقعيت هاي اثرگرفته از يک موج اجتماعي و سياسي قرار گرفته است. از اين دريچه برمبناي الگوهاي تطبيقي در فرآيند شکل گيري، نموديابي و بروز هرآنچه منشا اثر تحولي شگرف در ساختارهاي اجتماعي، سياسي، عقيدتي، فرهنگي واقتصادي مي شود، مي توان به زمينه هاي بروز يک واقعه از ديدي پديدار شناسانه، روند شناسانه و پيامد شناسانه نگريست و در اين گره تحليلي و گذرگاه نظري است که در عرصه انعکاس تصويري حوادث مهم تاريخ اسلا م با چالش هاي عديده اي مواجه هستيم. از اين زاويه عاشورا به عنوان يک تراژدي و واقعه اي مهم در تاريخ اسلا م به دليل قابليت والا يي که در اوج و فرودهاي مسير تحققش براي تبديل به يک فيلم سينمايي يا مجموعه تلويزيوني دارد، در منظر تحليلي اين مطلب قرار گرفته و سعي شده تا در اين نگاه به چارچوب هاي تصويرگري مفاهيم مستتر در قالب عاشورا پي ببريم. دراين مسير تحليل بايد قبل از هرچيز زمينه هاي شکل گيري حماسه کربلا  درفرآيند تقطيع تاريخي بررسي شود; بديهي است از منظر ايده آل هاي فرهنگ تشيع، زمينه شناسي عاشورا همسو با کليدواژه هايي همچون حرام خواري مسلمين  و دورشدن خلا فت از مسير حقيقي ارزيابي مي شود اما در برش تصويري نسبت به اين برهه تاريخي، جزئيات پردازي شاخص اصلي روايت به شمار مي رود و هرثانيه و لحظه درفرآيند پرمعناي خلق درام و جان مايه هويت مند عاشورا در قاب تصويري اثر با باري از نگره هاي سازه گرا در غايت شناسي رويداد همراه مي شود. دراين عرصه بايستي توجه داشت شخصيت محوري به عنوان اصلي مهم در پردازش هنري- رسانه اي عاشورا، از ارکان رسيدن به قالبي هنرمندانه و بديع از بازتاب رسانه اي وقايع صورت گرفته در کربلا  به شمار مي رود و در اين منظر تحليلي، ماهيت شناسي فعل و گفتار افراد از زاويه اي جامعه شناختي، روان شناختي و بر مبناي ساختارشناسي اعتقادي و نسب شناسي سياسي قابل دريافت و گيرايش است. درک چرايي صعود به اوج افتخار در شرايط حضور در دام ابتذال يا در شرايطي برعکس قالب شناسي چگونگي از عزت به ذلت رسيدن به عنوان دو زاويه نگاه اصلي در هدف شناسي حضور افراد در کربلا ، يا علت شناسي صف کشي بر ضد فرزند پيامبر اکرم(ص) به عنوان بستري مهم در روايت تصويري عاشورا، تحت اين مولفه مورد بررسي قرار مي گيرد که چرا قرآن خوان ديروز، قرآن کش امروز شد و در واقع از قالب طرح چنين سوالي مي توان به فرآيند مرحله اي تنزل مسلمين از صفت انسانيت و کمال ايماني به مرحله حيوانيت و توحش رسيد و در اين نگرش ساختاري به ابعاد متغير جامعه صدراسلا م است که مي توان مجد و بزرگي عاشورا را نه در پرتو نمايش حوادث تراژيک صحراي کربلا  بلکه در پرتو حضور مخلصانه ياران اباعبدالله(ع) رهگيري کرد. در اين منظر مي توان گفت که واقعه عاشورا در مقام سينمايي ترين رويداد جهان بشريت از چنان اوج و فرودهاي روايي و صحنه هاي ناب بصري بهره مند است که هم توانايي جذب مخاطب ملي را دارد و هم با يک بينش هنرمندانه و درايت اجرايي مي توان به گيشه هاي جهاني فکر کرد. عاشورا را در چندفرآيند زماني مي توان به گونه اي بديع در منظر ديد جهانيان قرار داد; در نگاه اوليه و کلي به موضوع رخداد عاشورا، با يک بستر مفهومي از فرآيند و روند پايداري جهل در جامعه اي روبرو مي شويم که هيچ تاثيري ازنگاه ناب قرآني و ايدهآل اجرايي پيامبر(ص) و امام علي(ع) بر نمي گيرد و توان بهره گيري هوشمندانه از دوامانت نبي مکرم اسلا م(ص) يعني قرآن و عترت را ندارد و چنين است که صفات نکوهيده جاهليت اولي به صورت تدريجي در بطن تفکر اجتماعي باز توليد شده و در اين مسلخ نابودي ارزش ها، قربانگاه کربلا  تجلي گاه بروز توحش جاهلا نه کوفيان در تقابل با تلا» لوي ايمان ناب سيدالشهدا» و ياران ايشان به شمار مي رود. با توجه به اين مسايل، وقايع ظهر عاشورا به عنوان قالبي مهم در تحول محتوايي و ساختاري ژانر ديني، از چنان جاذبه اي برخوردار است که هر انسان آزاد انديش و روشن ضميري را به پيام بيدارگر خود فرا مي خواند و در اين عرصه، قالب تصويري اثر مي تواند برهه اي زماني را مدنظر قرار دهد که حدفاصل مرگ معاويه تا خطابه حماسي حضرت زينب(س) و امام سجاد(ع) در شام به شمار مي آيد. اوج و فرودهاي قيام مسلم بن عقيل(ع) در کوفه، تغيير و تحولا ت محيط قدرت از انسجام اوليه شيعيان به سمت و سوي قدرت گرفتن امويان و سيرحوادثي که در اين مقطع رخ مي دهد همگي از چنان جاذبه هايي برخوردارند که ديده بصري هربيننده را مي نوازد و ذهن او را در تکاپوي تحليل فراز و فرودهاي بياني و تصويري اثر به محاسبه مي اندازد. تفکر جامعه در ديدار تصويري با اين برهه زماني درسهاي بسياري بر مي گيرد; درس خداشناسي، ساختار شناسي، تاثيرات خواص و عوام بر تحولا ت حادث شده درفرآيند شکل گيري قيام کربلا  و انعکاس رسانه اي آرمان هاي مستتر در فرهنگ جهاداسلا مي همگي در قالبي مي گنجد که مي توان از آن تحت عنوان سينماي عاشورايي ياد کرد واين نمونه ژانر سينمايي بومي در ظرف دروني، بطن مفهومي و متن تصويري خود داراي پتانسيل هاي شگرفي در توليد يک اثر با شکوه ملي و ديني است و به ويژه جابه جايي قدرت در شهر کوفه و نحوه چرخش 18 هزار دعوت کننده از قبله توحيد به قبله شرک و از نماد خداپرستي يعني سيد الشهدا» به سوي چهره حقيقي و تجسم انساني عبوديت شيطان و هواي نفس در پرتره اجتماعي يزيد درس هاي مهمي را براي جامعه ديني ايران به دنبال خواهد داشت. سينماي عاشورايي با توجه به اين ظرفيت هاي نهفته در باطن مفهومي و محتوايي خود، تاثيراتي مهم و راهبردي برشکوفايي و احياي جايگاه سينماي ديني در ايران دارد و از قالب مفهومي آن مي توان به صدور بسياري از آرمان ها و ارز ش هاي تنيده شده در باور واعتقادات جامعه ايراني به مرزهاي بين المللي اقدام کرد و فرهنگسازي ديني را نه در قالب برنامه هاي پرسروصداي همراه با پوشش گسترده رسانه اي بلکه مبتني بر يک قالب تصويري درام ازواقعيت با هويت تاريخي و ديني به انجام برسانيم. با سينماي عاشورايي مي توان به پايدارسازي فرهنگ ايثار و شهادت در جامعه کمک کرد و شجاعت انساني، صلا بت ايماني و تفکر قرآني را به گونه اي تمام قد وغيرشعاري در بستري از تصاوير برجسته و موثر از شهادت اوليا»الله در صحراي کربلا  به ذهن جامعه نفوذ داد. از نگاهي ديگر تصويرسازي صحنه هاي بکرکربلا  اگر چه هزينه بر وزمان بر است اما در شرايطي که از بعد فرهنگي دچار شبيخون شده ايم و آرمان هايمان تحت الشعاع برنامه هاي پردامنه شبکه هاي رسانه اي غرب قرارگرفته و از عمق نگاه ديني و باورهاي انقلا بي در بسياري از طبقات اجتماعي کاسته شده است، مي توان با فرهنگ جاودان عاشورا و ارزش هاي دروني آن همچون حماسه ايثار و شهادت، خون و پيام، مجدو شرف و شجاعت و صلا بت عاشورائيان، دين را حفاظت کرد. با توجه به همين مساله بايد در نظر داشت که در نمايش وقايع ظهر عاشورا که جاذب ترين المان هاي بصري، ماندگارترين مولفه هاي کلا مي و جاودانه ترين پيام هاي انساني را در درون خود دارد با چالش مهمي چون نمايش چهره معصومان(ع) روبرو هستيم; تجربه رسانه ملي و سينما در بازتاب برهه هايي از زندگاني ائمه معصومين(ع) به خوبي نمايانگر آن است که تا چه ميزان جهت تصويرسازي آن دوران کارسختي را پيش رو داريم، البته هنرمندان ايراني براي حل اين مشکل تمهيداتي را انديشيده اند که به طور مثال مي توان به تحليل مفهومي صفات امير مومنان (ع) در آينه وجودي مالک اشتر در مجموعه «امام علي(ع)» يا پوشاندن چهره امام رضا (ع) با هاله اي از نور در «ولا يت عشق» اشاره داشت، اما از آنجا که قالب حماسه و ايثار عاشورايي با دلا وري و شجاعت ابا عبدالله (ع)، خاندان اهل بيت(ع) و ياران ايشان معنا گرفته، هنوز هنرمندي دوربين خود را به صحراي کربلا   و جغرافياي جنگ عقيدتي حق و باطل نبرده است.
از کم کاري ها و کمبودهاي تصويري پيرامون عاشورا  گفتيم اما اين روزها شاهد تلا ش هاي موثري در جان بخشي تصويري به حوادث کربلا  هستيم; احمدرضا درويش در «روز رستاخيز»به وقايع ظهر عاشورا پرداخته  و داوود ميرباقري نيز اثر شکوهمند «مختارنامه» را روانه پخش  از رسانه ملي  کرده است تا طلسم  سه دهه اي ورود دوربين به صحراي کربلا  شکسته شود و به خود اميدمي دهيم که براي بازيابي تعريف عاشورا در قاب هنر، به دنبال «سفير» و «فرستاده» امام حسين(ع) در شهر کوفه نگرديم و در «روز واقعه» چشم به راه عبدالله نمانيم تا «معصوميت از دست رفته» شوذب را نظاره گر شويم و به «آخرين دعوت» در «روز رستاخيز» بنگريم که چگونه فرياد «کجاست فريادرسي که ياريم کند» توسط فرماندهي دلير شنيده و به شکوه «مختارنامه» انجاميد. سخن آخر اين که اگرچه در طول سه دهه، تصاوير حضور دلا ورانه ياران، سفيران و فرستادگان ابا عبدالله (ع) در شهر کوفه انعکاسي قابل قبول در رسانه ملي داشته اما هنوز هم منتظر روزي هستيم که در يک قالب تصويري به صحنه هاي بي بديل شهادت اهل بيت(ع) در عاشورا با ديدي تصويري بنگريم تا عظمت حماسه کربلا  نه در پرتو معنا شناسي حماسه  ژرف کاوي ايثار در قالب بياني و رفتاري ياران ابا عبدالله(ع)، بلکه منطبق بر شمايل ديني خاندان عصمت و طهارت (ع) و به عينيت رساندن ذهنيت هايمان از عاشورا در قاب تصوير  متجلي شود. اوج هايي چون شهادت حضرت مسلم بن عقيل(ع) وهاني بن عروه در کوفه، تطابق مفهومي به خود آمدن و بازگشت به جبهه حق در رفتارشناسي حربن يزيد رياحي در کربلا ، معناشناسي شهادت در سيره حضرت قاسم بن حسن(ع) و حضرت علي اکبر(ع)،نماز ظهر عاشورا، شهادت ياران ابا عبدالله (ع)، حضور حضرت قمر بني هاشم (ع) در شريعه فرات و به شهادت رسيدن ساقي ايثارگر دشت کربلا ، سکانس تلخ اصابت تير به گلوي طفل شيرخوار امام حسين(ع) و در نهايت سکانس پرمعناي حضور اسب بدون سوار در کنار خيمه ها به عنوان نمادي از شهادت ابا عبدالله (ع) به عنوان قاب هايي برجسته در ثبت تصويري حماسه، ايثار و شهادت در کربلا  به شمار مي روند  و ظهور دو خورشيد در آسمان که هم بازتابي از عظمت عاشورا به شمار مي رود و هم در تحليلي معنا شناسانه از واژه ثارالله مي تواند تداعي  گر  حضور ذات اقدس الهي، نور وجود نبي مکرم اسلا م(ص)، بانوي دو جهان فاطمه زهرا(س)  و امير مومنان علي(ع) به عنوان ناظران، شاهدان و گواهان روز محشر باشد و نيز هجوم سپاه کوفه براي  غارت خيمه ها،  صحنه آتش زدن خيمه ها که هم نمادي از غلبه به شمار مي آيد و هم از روي ترس و براي مخفي نمودن اسامي کساني که به امام حسين(ع) نامه نوشته بودند صورت گرفت- به اين علت که تمامي نامه ها درخيمه امام حسين(ع) بود- سرهاي بر نيزه رفته و عبور کاروان اسيران از کنار اجساد شهداي نينوا همگي از جنبه هاي نمادين و انتقال پيام داراي جاذبه هايي در انعکاس تصويري است که بر تفکر  هر بيننده اي اثر مي گذارد; البته به دليل آن که توحش  کوفيان باعث دل آزردگي است، بايد در نمايش فيلمي  با چنين  صحنه ها و تصاوير تکان دهنده، سيستم درجه بندي  سني را رعايت کرد. سکانس ماندگار رسوايي يزيد و بني  اميه در پرتو خطابه  ماندگار حضرت زينت(س)  وامام سجاد(ع) در شام مي تواند به عنوان نقطه پاياني روايت در نظرگرفته شود; از زاويه اي ديگر مي توان گفت که نقطه کانوني روايت عاشورايي، واکاوي چرايي اطلا ق عنوان حماسه به حرکت امام حسين(ع) است و نقطه ثقل ديگر روايت حضور استوار و پايدار امام حسين(ع) و ياران ايشان در تقابل با لشکر تابن دندان مسلح کوفه  به شمار مي رود و اعجاز هنر را اگر در حماسه خون و پيام ادغام کنيم، قالبي بديع به وجود مي آيد که همان سينماي اصيل ديني است.


 اخبار کوتاه 

 انتقاد به محل نصب تنديس اميرکبير

کاميار عابدي - نويسنده و پژوهشگر ادبيات - نسبت به محل  نصب تنديس «اميرکبير» انتقاد کرد.  عابدي در يادداشتي گذاشته آورده است:«براساس اخبار مهر ماه مجسمه يا تنديس اميرکبير که در سال 1356به دست ابوالحسن صديقي وريخته گري لورنزونيکولوچي ساخته شده بود سرانجام از ايتاليا به ايران رسيد ودر پارک ملت نصب شد.  ضمن انتقاد از بي توجهي مسوولان قبلي البته بايد کوشش وعلاقه مسوولان  اجتماعي وهنري کنوني شهرداري تهران را در اين زمينه ستود.با اين همه محل نصب تنديس اين دولتمرد برجسته اصلاح انديش و ايران خواه مي تواند محل پرسش قرارگيرد.آيا جاي چنين مجسمه اي در يکي از ميدان هاي اصلي تهران مانند ولي عصر و ونک وغيره نبود؟

محمد خزاعي دبير جشنواره بين المللي فيلم کيش شد

«محمد خزاعي» طي حکم مشترکي از سوي حميد بقايي معاون رئيس جمهور و دبير شوراي هماهنگي امور مناطق آزاد تجاري  صنعتي و ويژه اقتصادي و دکتر سيد محمد حسيني   وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي به سمت دبير جشنواره بين المللي فيلم کيش منصوب شد. به گزارش مردم سالا ري به نقل از روابط عمومي مرکز امور مناطق آزاد تجاري- صنعتي و ويژه اقتصادي، در متن حکم دبير جشنواره بين المللي فيلم کيش آمده است: هنرمند گرامي/ جناب آقاي محمد خزاعي، "همزمان با سال "همت مضاعف، کار مضاعف " به منظور تحکيم و تقويت پيوندهاي فرهنگي، اجتماعي، اقتصادي و بازشناسي فرهنگ و هويت مردمان منطقه ي کهن و پرافتخار خاورميانه و آسياي مرکزي و همچنين توجه به ظرفيت هاي بالقوه و بالفعل اين منطقه از جهان، نخستين جشنواره بين المللي فيلم کيش را برگزار مي نمائيم.

ساعد هدايتي و فيوضات در بازگشت به آينده

در حالي که 45 درصد از فيلمبرداري «بازگشت به آينده» (علي عبدالعلي زاده) طي شده، «ساعد هدايتي» و «کامران فيوضات» به «بازگشت به آينده» پيوستند. «علي عبدالعلي زاده» در گفت و گو با فارس در اين باره گفت: تاکنون 45 درصد از فيلمبرداري انجام شده و لوکيشن هايي چون بيمارستان عمل، مدرسه انوشيروان، سکانس هاي خارجي را فيلمبرداري کرده ايم.  وي افزود: امروز در نمايشگاه هوايي با بازي فتحعلي اويسي و بهنوش بختياري فيلمبرداري داريم.  به گفته عبدالعلي زاده، «ساعد هدايتي» و «کامران فيوضات» نيز به گروه بازيگران «بازگشت به آينده» پيوسته اند که بازي آنها نيز شروع شده است.

کليپ محسن يگانه در آسمان هميشه ابري نيست

تهيه کننده سريال «آسمان هميشه ابري نيست» از افزودن کليپ هايي با صداي «محسن يگانه» در سريال خبر داد.  «امير پوررحماني» در گفت وگو با فارس گفت: با پخش يک قسمت از سريال احساس کرديم که تيتراژ کار بايد قدري تغيير کند و به همين دليل از قسمت دوم، مخاطبان تيتراژي متفاوت از قبل در سريال خواهند ديد.  وي ادامه داد: سوژه و داستان اين سريال را جوانان تشکيل مي دهند و ما به همين دليل تصميم گرفتيم براي جذب بيشتر جوانان در لابه لاي کار از کليپ هايي با صداي محسن يگانه در قالبي جديد استفاده کنيم.  پوررحماني اظهارداشت: براي جذب جوانان و ارسال پيام به آنها، بايد از قالب هاي جديدي استفاده کرد، وگرنه نمي توان جواني که امروز همه رسانه هاي جمعي را در اختيار دارد، درست تربيت کرد و او را در مسير صحيح پرورش داد.

صابري رستم و اسفنديار را به سالن اصلي مي برد

نمايش "رستم و اسفنديار" به کارگرداني پري صابري بعد از پايان نمايش "کنسرت حشرات" از نيمه دوم آبان ماه در سالن اصلي تئاتر شهر روي صحنه مي رود.
به گزارش مهر، بعد از پايان نمايش "کنسرت حشرات" به کارگرداني مريم سعادت، نمايش "رستم و اسفنديار" پري صابري در سالن اصلي تئاتر شهر روي صحنه مي  رود. در اين نمايش انوش معظمي در نقش رستم، عامر مسافرآستانه در نقش اسفنديار، پروين هادي  نيا در نقش سيمرغ، پژمان کاشفي در نقش گشتاسب، محمد احمدي در نقش ستاره شناس، الهام دهقاني در نقش کتايون و رخش و سهيلا پورگرامي در نقش رودابه بازي بازي مي کنند.

عطاران ديگر فروش فيلم ها را تضمين نمي کند

رضا عطاران در سال هاي اخير به يکي از چهره هاي محبوب تلويزيون و سينما تبديل شده، بازيگري که حضورش روزگاري نه چندان دور مي توانست روي فروش يک فيلم تاثير مثبت بگذارد.  به گزارش مهر، تلاش  هاي او در دهه 70 و پس از موفقيت برنامه "ساعت خوش" در آن سال ها فرجام خوشي نداشت و فيلم هايي که با حضور عطاران ساخته مي شد موفقيتي در گيشه نداشت.  بايد ديد در شرايطي که ستاره اقبال بازيگران سينما افول کرده و عملا در پائيز فيلم پرفروشي در گيشه سينماي ايران نبوده عطاران مي تواند نجات دهنده باشد و با اتکا به محبوبيتش در جعبه جادو تماشاگران را به سالن هاي سينما بياورد يا بايد بپذيريم او ستاره قاب چند اينچي تلويزيون است و بر پرده نقره اي جايي ندارد.

برخي از بازيگران به کارمند تبديل شدند

نخستين جلسه از دوره ي جديد «هم انديشي چالش ميان کارگردان و بازيگر» با حضور رضا کيانيان، آتيلا پسياني و فاطمه نقوي با موضوع «ارتباط ميان کارگردان و بازيگر در تئاتر تجربي» برگزار شد.  رضا کيانيان گفت: در حال حاضر فلسفه ديگر نمي خواهد به همه ي پرسش ها پاسخ بگويد، بلکه فلسفه ي جديد مي خواهد پرسش مطرح کند. رضا کيانيان ادامه داد: وقتي بازيگر يا کارگرداني در يک گروه تئاتري پرورش پيدا مي کند، نوع نگاهش شکل مي گيرد که اين نگاه روش مند است، اما نامش سبک يا ايسم نيست.


 نقاشي ديواري لاله اسکندري رونمايي شد 

نقاشي ديواري اتوبان مدرس اثر تازه «لاله اسکندري» با الهام از مينياتورهاي ايراني عصر ديروز با حضور شهردار منطقه 6 رونمايي شد.  اين نقاشي ديواري در ابعاد 375 متر مربع با استفاده از موزائيک و با الهام از ميناتورهاي ايراني کار شده است.  به گزارش ايسنا، زير پل «رسالت» در بزرگراه «مدرس» شنبه شب شلوغ تر از هميشه بود. اتوبان «مدرس» هميشه با ترافيک دست و پنجه نرم مي کند، اما ماشين هايي که ديروز از زير پل «رسالت» عبور مي کردند، دلخوشي رنگ ها را با خود همراه داشتند.  اين بار ضلع غربي ديواري که درست زير پل رسالت قرار گرفته بود، با موزاييک هايي که خاطره اي از مينياتورهاي ايراني را يادآوري مي کرد، رنگين شده بود.  اين سومين پروژه نقاشي ديواري است که لاله اسکندري به پاس نقوش کهن ايران زمين با همراهي گروهش به مرحله نصب رسانده است. اثر در ابعاد 375 مترمربع کار شده و همون کارهاي قبلي اين هنرمند نشان از علاقه او به هنر کهن ايران و صنايع دستي دارد.  اسکندري در همين رابطه به خبرنگار ايسنا گفت: سابقه چند هزار ساله ايران در حوزه مينياتور و اهميتي که منطقه شش تهران به لحاظ جغرافيايي و فرهنگي دارد، ما را بر آن داشت که به سمت مينياتور گرايش پيدا کنيم و با نمايش چنين اثري در پرترافيک ترين و شلوغ ترين اتوبان هاي تهران بار ديگر خاطره مينياتور ايراني و هنري را که اين روزها کمتر مورد توجه قرار مي گيرد، در ذهن مخاطبان احيا کنيم.  او اضافه کرد: مينياتور سرشار از رنگ بندي و فرم هاي زيبايي است که تا حد ممکن آن را در اين اثر موزاييک شکسته نشان داديم. البته براي اجراي آن محدوديت هايي داشتيم. مثلا رنگ طلايي يکي از نشانه هاي بارز در مينياتورهاي ايراني است که متاسفانه نتوانستيم نمونه کاشي آن را پيدا کنيم.  اسکندري که به گفته خودش از ارديبهشت ماه سال جاري طراحي اين اثر را شروع کرده و طي 45 روز آن را به مرحله اجرا رسانده است تا نيمه آبان ماه همين امسال بخش دوم اين نقاشي را براي نصب در ضلع شرقي اتوبان مدرس آماده مي کند.  اين تابلوي ديواري همون کار مشابه آن که روز گذشته رونمايي شد، نمونه اي از مينياتور ايراني را نشان مي دهد که بازي چوگان را در طبيعت باز به تصوير کشيده است. 


 سراي فرهنگ 

 برگزاري کلا س هاي شاهنامه خواني در کاخ نياوران

سلسله نشست هاي آموزش شاهنامه خواني از هفته آينده در مجموعه فرهنگي- تاريخي نياوران برگزار مي شود. آموزش روايتگري شاهنامه از تاريخ 26 مهر ماه دوشنبه هر هفته از ساعت 14 تا 16 توسط استاد امير صادقي در اين مجموعه برگزار مي شود.

شعر و پرده خواني در فرهنگسراي نياوران

جشن بزرگ رضوان با حضور و سخنراني دکتر حميد شاه آبادي معاون امور هنري وزير فرهنگ و ارشاد اسلا مي به مناسبت ميلا د با سعادت امام رضا(ع) هشتمين  اختر تابناک آسمان ولا يت توسط بنياد آفرينش هاي  نياوران برگزار مي گردد. در اين برنامه گروه نمايش- موسيقي  تاسا به سرپرستي اميرحسين حسن نيا قطعات تاسيان و پرنده را به مناسبت ميلا د امام رضا(ع) اجرا مي کند.

سالمندان به روي صحنه تئاتر مي روند

واحدهنري فرهنگسراي اميد همزمان با فصل پاييز دوره جديد آموزش مباني  بازيگري  را زير نظر اساتيد  برجسته اين  رشته با عنوان کارگاه نمايش  جهانديدگان برگزار مي نمايد. در اين کارگاه شرکت کنندگان علا وه  بر آموزش مباني  بازيگري شامل فن بيان، حرکت و تربيت حس در فضايي کاملا  هنري با دنياي  بازيگري به صورت  حرفه اي آشنا شده و در پايان دوره به عضويت  کانون نمايش اين فرهنگسرا در مي آيند.

محفل انس با قرآن در منطقه 18

بوي محبت بوي صفا بوي مهر... آرام آرام صبح مي آيد پنجره را باز کردم خورشيد مي خنديد صداي شادي همه جا پر بود نسيم  آرام مي وزيد و درختان شاد بودند  آسمان  صاف و دلم مي گفت امروز روز ديگريست نگاهي به آسمان کردم و در آيينه رنگين کمان طلوع هشتمين اختر آسمان ولا يت را ديدم. مديريت فرهنگي هنري منطقه 18، به مناسبت ميلا د با سعادت حضرت علي بن موسي الرضا(ع) هم آوا با زائران بصيرت محفل انسي را در راستاي ترويج و احياي فعاليت هاي  قرآني برگزار مي کند.

داستان نويسي در فرهنگسراي انقلا ب

کارگاه هاي تخصصي داستان نويسي با حضور نويسندگاني چون محمدرضا گودرزي در فرهنگسراي انقلا ب برگزار مي شود. اين کارگاه ها شامل سرفصل هاي داستان چيست؟ کارکرد داستان روش هاي نوشتن داستان، نحوه انتخاب موضوع، مضمون و معنا در داستان، نحوه آغاز داستان و ديگر مباني نظري و عملي داستان نويسي است.اين جلسه در هفته يکشنبه ها از ساعت 16 تا 18 در تالا ر سپيده فرهنگسراي انقلا ب برپا مي شود.

شکوفه هاي زندگي در منطقه 17

خانه فرهنگ سلمان فارسي از مراکز وابسته به مديريت فرهنگي هنري منطقه 17، به منظور ارتقاي سطح سلا مت خانواده و تحکيم بنيان اين نهاد انسان ساز، ويژه برنامه شکوفه هاي زندگي ما را برگزار مي کند. اين نشست که به بررسي مسووليت فرزندان در قبال والدين و حقوق والدين در قبال فرزندان، چگونگي ارتباط صميمانه بين والدين و فرزندان پرداخته مي شود، دوشنبه 26 مهرماه ساعت 30:11 در دبيرستان جلوه حق برگزار مي شود.

قصه هاي طلا يي در فرهنگسراي اخلا ق

خانه فرهنگ شکوفه وابسته به مديريت فرهنگي هنري منطقه 14(فرهنگسراي اخلا ق) ويژه برنامه اي را با عنوان قصه هاي طلا يي برگزار مي کند. قصه هاي طلا يي عنوان برنامه اي است که با هدف آموزش آداب اخلا قي و اسلا مي ويژه کودکان و خردسالا ن پيش دبستاني مراکز منطقه و دانش آموزان مقطع ابتدايي در قالب اجراي نمايش شاد و موزيکال با پرداختن به موضوعات فرهنگ سلا م و خداحافظي، آداب ميهماني رفتن، آراستن فرزندان به آداب اسلا مي، خوش قولي و وفاي به عهد و همچنين پرداختن به هنجارها و ناهنجارهاي خانواده برگزار مي شود.